کد خبر: ۵۰۷۱۹۸
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۶

سرطان پستان مانع از بارداری مجدد می‌شود؟

بر خلاف باور غلط رایج در بین مردم، سرطان پستان مانع از بارداری و شیردهی مجدد نخواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
مریم طباطباییان عضو مرکز تحقیقات سرطان پستان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این مطلب اظهار داشت: درحال حاضر یک نگرش اشتباه در جامعه وجود دارد که تصور می‌شود مادرانی که دچار سرطان سینه شده اند دیگر نمی‌توانند باردار شوند درحالی که با تشخیص صحیح و انجام فرآیند درمانی، امکان فرزندآوری و شیردهی مجدد به نوزاد همواره وجود دارد.

وی تصریح کرد: تحقیقات و آزمایش‌های علمی نشان داده که زایمان و شیردهی بعد از طی کردن دوران درمان سرطان پستان، تاثیرات مثبتی بر کیفیت زندگی بیمار داشته و دلیلی برای منع بارداری دائمی برای افراد مبتلا به سرطان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه مادران در دوران بارداری و شیردهی باید به ضایعه‌های جدید بدن خود بیشتر توجه کنند، افزود: متراکم بودن نسج سینه و تغییرات بارداری و شیردهی؛ اغلب باعث می‌شود تا تشخیص سرطان با تاخیر صورت گیرد و وجود توده اغلب به حساب بارداری و شیردهی گذاشته می‌شود؛ ضمن اینکه در دوران بارداری به دلیل سطح بالای خون و هورمونها، رشد توده سریعتر بوده و از طرفی، تاخیر در تشخیص امکان درمان را کاهش می‌دهد، به همین خاطر زنانی که در دوران بارداری و یا شیردهی هستند باید در صورت هرگونه ضایعه جدید آن را جدی بگیرند.

این پزشک جراح ادامه داد: افرادی که در دوران شیردهی دچار سرطان پستان می‌شوند باید توجه داشته باشند که به علت ورود دارو‌های مرتبط با شیمی درمانی به شیر مادر، لازم است بلافاصله با شروع درمان، شیردهی قطع شود و نوزاد از شیر خشک استفاده کند؛ ولی همجواری مادر و کودک هیچ منعی ندارد به غیر از شرایط خاص نظیر انجام اسکن هسته ای؛ که البته پزشکان موظف هستند موارد لازم را در آن برهه زمانی به مادر آموزش دهند.

وی با بیان اینکه بعد از درمان سرطان سینه، مادر می‌تواند به روند طبیعی شیردهی خود بازگردد افزود: فردی که دچار این عارضه شده می‌تواند بدون هیچ دغدغه و نگرانی در بارداری بعدی خود از هردوسینه به نوزاد خود شیر دهد و نیازی به استفاده از شیر خشک نیست.

طباطباییان تاکید کرد: اگر چه شیمی درمانی امکان بارداری مجدد را کاهش می‌دهد، اما پیشرفت‌های پزشکی در راستای حفظ باروری به کمک مادران جوان آمده، به طوری که امروزه می‌توان با فریز کردن تخمک؛ تخمدان و حتی جنین دوران بارداری را بعد از انجام دوره‌های درمانی دوباره از سر گرفت.

عضو مرکز تحقیقات سرطان پستان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: در زمان شیمی درمانی و هورمون درمانی به دلیل اثرات تراتوژنیک (سرطان زایی) دارو‌ها بر جنین، باید روند بارداری را به بعد از فرآیند درمان موکول کرد.

منبع: میزان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین