کد خبر: ۵۰۸۵۰۵
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷

ترکیه آمریکا را به «ویتنام» خطرناکتری تهدید می‌کند

اردوغان از بالاترین درجه دیپلماسی و خویشتنداری برخوردار است و پیش از شنیدن سخنان وزیر خارجه آمریکایی مسافر و پیش از شنیدن پاسخ های تیلرسون به پرسش های چالشی ترکیه، از زدن حرف های آتشین اجتناب کرد ولی این ماموریت را به نظر می رسد به همپیمان مورد اعتمادش یعنی آقای«دولت بهشتلی» رئیس حزب«جنبش ملی» راستگرای تندرو واگذار کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا امروز پنجشنبه به آنکارا می رسد آن هم در سفری که نقطه پایان ائتلاف استراتژیک میان دو کشور را رقم می زند؛ ائتلافی که به مدت نزدیک به 70 سال ادامه یافت. روابط دو کشور مشتنج است و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه ایالات متحده آمریکا را به حمایت از یگان های حمایت مردمی کُرد با پول و سلاح مدرن متهم می کند و نیز متهمش می کند که مانعی در مسیر طرح دخالت نظامی ترکیه در منطقه «عفرین» است؛ دخالتی که به پایان ماه نخست خود نزدیک می شود بدون آن که بیشتر اهدافش را محقق کند.

اردوغان از بالاترین درجه دیپلماسی و خویشتنداری برخوردار است و پیش از شنیدن سخنان وزیر خارجه آمریکایی مسافر و پیش از شنیدن پاسخ های تیلرسون به پرسش های چالشی ترکیه، از زدن حرف های آتشین اجتناب کرد ولی این ماموریت را به نظر می رسد به همپیمان مورد اعتمادش یعنی آقای«دولت بهشتلی» رئیس حزب«جنبش ملی» راستگرای تندرو واگذار کرد.

آقای بهشتلی از همه خطوط قرمز عبور کرد زمانی که دو روز پیش در سخنرانی ای در شهر«آنتالیا» تهدید کرد که آمریکا تلفاتی را مرتکب می شود که تلفاتش در ویتنام در مقایسه با آن رقمی نیست. وی اشاره کرد که ترک ها در کمین آمریکایی ها نشسته اند. بهشتلی یک کلام گفت که « 20 میلیون ویتنامی کاری کردند که 200 میلیون آمریکایی رنج ببرند و فریاد بکشند، حالا ترکیه پنج برابر بلایی که بر سر آمریکا در ویتنام آمد بر سر آمریکا وارد می آورد».وی فاش کرد موشکی که یکی از تانک های ترکیه در عفرین را هدف قرار داد و منجر به کشته شدن هفت نظامی ترک شد، آمریکایی بود و آمریکا در لحظه ثابت شدن این مساله تبدیل به کشوری مجرم می شود.

ما بر این باور نیستیم که آقای بهشتلی می تواند به این درجه از حمله به همپیمان آمریکایی و دو روز پیش از رسیدن تیلرسون وزیر خارجه اش به ترکیه برسد مگر آن که با اردوغان هماهنگ کرده و تبادل نقش ها با وی کرده باشد.همچنین بعید است که این گونه سخنان آتشین را  بزند بدون آن که وی و اردوغان به این نتیجه قاطع رسیده باشند که این وزیر پاسخ های مثبتی به درخواست های ترکیه درباره توقف حمایت از کردها و خروج نیروهای آمریکایی از شهر«منبج» در مجاورت عفرین که تحت کنترل نیروهای کرد است،بدهد؛ امری که راه را برای کنترل آن توسط نیروهای ترکیه باز کند.

بسیار دشوار است که حضور کنونی آمریکا در سوریه را با حضور آمریکا در ویتنام در دهه شصت قرن گذشته مقایسه کرد؛ تعداد نیروهای آمریکایی در شمال سوریه تا کنون از دو هزار نیرو فراتر نرفته است لیکن آن چه می توان از سخنان فوق الذکر آقای بهشتلی و نیز سخنان اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که پیش از بهشتلی زده شد و بارزترین حرفهایش اینها بود که گفت« هیچ کس حق ندارد برای ماندن در سوریه و عراق داعش را بهانه کند»و در این حالت با «سیلی عثمانی ها» رو به می شوند، برداشت کرد این است که شکست سفر تیلرسون به معنای برخورد و رویارویی نظامی آمریکا و ترکیه نه فقط در منطقه منبج بلکه در طول نوار مرزی سوریه و ترکیه است که آمریکا می خواهد آن را تبدیل به منطقه مستقل برای کردها کند.

این فضایی که سفر تیلرسون را احاطه کرده حکایت از بحرانی میان دو کشور دارد که بزرگ شده است و منتظر چوب کبریتی برای انفجار است مگر آن که دو کشور یا یکی از آنها امتیازهایی بزرگ بدهد تا از وقوع انفجار جلوگیری کند. همچنین هیچ نشانه ای مبنی بر امتیاز دادن حداقل تا کنون دیده نمی شود به رغم آن که دو طرف از «عملگرایی» و تمایل قطعی برای اجتناب از جنگ برخوردار هستند.

اردوغان در آستانه تغییر استراتژیک بزرگی است که عنوان آن پشت کردن به آمریکا و انتقال تنفگش به شانه روسی است و سرمقاله ها و مقاله هایی که روزنامه های هوادارش این روزها منتشر می کنند و آقای«احمد داوود اوغلو»نخست وزیر و وزیر خارجه اسبق را مسئول بحران سوریه و گشودن اراضی ترکیه برای ورود پول و سلاح و افراد مسلح به سوریه برای جنگیدن می دانند، چیزی نیست جز نشانه مهم برای این تغییر یا مقدمه سازی برای آن است...و اردوغان بهتر می داند.

منبع: جماران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین