کد خبر: ۵۰۸۶۹۲
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰

افزایش تنوع و شدت آسیب‌‎های روحی و روانی در دانشجویان

رییس مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نوع مشکلات و شدت مسائل روحی و روانی دانشجویان مطابق با آنچه که در مطالعات دانشجویی مراکز مشاوره جهان بیان شده است، شدیدتر و متنوع‌تر شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر زهرا طبیبی، با تاکید براینکه دانشجویان با مسایل روانشناختی از آموزش و پرورش وارد دانشگاه می‌شوند، اظهار کرد: بر اساس یک دسته‌بندی کلی عده‌ای از دانشجویان برای ارتقای توانمندی‌های فردی و مهارت‌های اجتماعی خود به مرکز مشاوره رجوع می‌کنند و عده‌ای دیگر برای رفع مشکلات و مسائل چالشی زندگی که خود به تنهایی قادر به رفع آن‌ها نیستند، به مرکز مشاوره مراجعه می‌کنند. 

وی ادامه داد: مهمترین مشکلات روحی و  روانی که دانشجویان با آن مواجه می‌شوند و نیاز به راهنمایی و مشاوره پیدا می‌کنند، مسائل تحصیلی و برنامه‌ریزی تحصیلی و نیز ناآشنایی با شیوه‌های مطالعه در دانشگاه است و بعد از آن مسائل ارتباطی با جنس مخالف، خانواده‌ها و سپس مشکلات اضطرابی مثل اضطراب صحبت کردن در جمع یا اضطراب فراگیر است.

رییس مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، علل مختلف اجتماعی و محیطی، خانوادگی و فردی را در بروز مشکلات روانشناختی دانشجویان دخیل دانست و تاکید کرد: تاب آوری کم یا آسیب‌پذیری و حساسیت زیاد یا بی‌علاقگی به رشته تحصیلی را از جمله عوامل فردی در بروز مشکلات روانشناختی دانشجویان می‌توان به نام برد. همچنین از عوامل خانوادگی نیز می‌توان به اجبار برای تحصیلات دانشگاهی یا رشته تحصیلی از سوی خانواده یا دوری از خانواده و از عوامل اجتماعی به ناامیدی از آینده شغلی و اجتماعی رشته تحصیلی اشاره کرد. 

طبیبی اضافه کرد: طبیعتا همچنان که عوامل مختلفی در بروز بیماری نقش دارند و باید به آن‌ها توجه کرد، روش‌های درمان و مقابله نیز باید چندبعدی باشد.  مثلا درمان کم خونی در افسردگی را به عنوان یک بعد فیزیولوژیکی در کنار درمان روانشناختی باید در نظر گرفت. همچنین در زمینه روانشناختی آموزش مهارت‌های زندگی و سازگاری در دانشگاه برای دانشجویان علی الخصوص دانشجویان ورودی جدید را مدنظر قرار داد که هم اکنون در مرکز مشاوره دانشگاه در حال اجرا است.

وی افزود: تعداد دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره سال به سال افزایش داشته است. البته این ارجاع صرفا نشان دهنده افزایش روزافزون آسیب‌ها و مشکلات در بین دانشجویان نیست؛ بلکه دانشجویان به بلوغ فکری دست یافته‌اند که در مورد مشکلات و موانعی که در تحصیلات و زندگی مواجه می‌شوند اقدام به دریافت مشاوره‌های تخصصی و حرفه‌ای کنند. تمامی دانشجویان تقریبا رایگان به مرکز مشاوره از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر در ساختمان مرکز مشاوره و از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه فردوسی دسترسی دارند.

رییس مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: مرکز مشاوره با حضور نیروهای متخصص با برگزاری کارگاه‌های آموزشی متعدد در حوزه‌های مختلف مانند خودآگاهی، مدیریت زمان و مهارت تصمیم گیری، افزایش توانمندی‌های مغزی، مدیریت اضطراب، آگاهی نسبت به آینده شغلی رشته تحصیلی خود، مهارت کاریابی و مشاوره‌های پیش از ازدواج و غیره.... به ارتقای توانمندی‌های دانشجویان کمک می‌کند. همچنین با ارائه خدمات انفرادی و جلسات مشاوره‌ای به حل مشکلات فردی، خانوادگی و تحصیلی دانشجو می‌پردازد.

طبیبی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه فردوسی مشهد برای ارتقای سلامت روحی و روانی دانشجویان، یادآور شد:  ارزیابی روانشناختی تمام دانشجویان ورودی جدید برای تقریبا همه برگزار می‌شود (طرح پایش سلامت) و سپس ارزیابی مجدد تعدادی از دانشجویان که در معرض خطر، تشخیص داده شده‌اند، صورت می‌گیرد و از بین آنان کسانی که دارای مسایلی مثل اضطراب یا افسردگی بالا و ... هستند، با برگزاری جلسات روان درمانی فردی و پیگیری فرایند درمانی آنان انجام می‌گیرد. 

وی اظهار کرد: حدود ۱۲۰ دانشجو در کانون همیاران سلامت روان دانشگاه فردوسی مشهد عضو هستند و در زمینه مسائل روانشناختی آموزش می‌بینند تا بتوانند به همسالان خود کمک کنند. از اقدامات دیگر مرکز مشاوره برگزاری کارگاه‌هایی برای اساتید دانشگاه، انتظامات و سرپرستان خوابگاه‌ها جهت آشنایی آنان با مشکلات روانشناختی شایع در دانشجویان و نحوه ارجاع دانشجویان به مرکز مشاوره بوده است. همچنین برنامه‌هایی برای مناسبت‌های ویژه مثل روز جهانی مبارزه با ایدز و هفته سلامت روان و ....اجرا می‌شود.  

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین