کد خبر: ۵۱۲۰۵۶
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۲

شهردار تهران: فرهنگ و هنر به روح و جان شهر طراوت می‌بخشد

شهردار تهران با بیان اینکه اصل برای ما انسان بودن صرف نظر از گرایش و رویکرد سیاسی، دین و مذهب است، گفت: اگر همین موضوع از ابتدای انقلاب توسط همه مسئولان فرهنگی و تبلیغاتی نظام مورد توجه و عمل قرار می گرفت، چه بسا امروز از جهت فرهنگی در شرایط خیلی بهتری قرار داشتیم.
آفتاب‌‌نیوز :
 محمد علی نجفی عصر امروز طی سخنانی در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران که در محل فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد، تصریح کرد: طبیعی است مجلسی که برای تقدیر از یک مدیر خدوم و ارزشی نظام و معارفه و استقبال از یک مدیر خدوم و ارزشی تشکیل می‌شود، مجلس بسیار ارزشمند و وزینی باشد. 

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ در کشور، ابراز داشت: اهمیت فرهنگ درباره شخصیت و هویت همه ملت‌ها و جوامع انسانی بر ما پوشیده نیست؛ به خصوص در انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران شاید این اهمیت خیلی بیشتر باشد، همچنان که مراجعه اجمالی به فرمایشات حضرت امام (ره) و تاکیدات مقام معظم رهبری نشان می‌دهد که فرهنگ چقدر مورد توجه و تاکید بوده و در سیاست‌های کلی و رویکردهای اساسی نظام به آن تاکید شده است.

شهردار تهران تصریح کرد: وقتی صحبت از جان و روح شهر در کنار جسم و کالبد شهر می‌کنیم، روشن است که فرهنگ و هنر به عنوان اصل و بنیان این روح و جان تلقی شده و با این ابزار فرهنگ و هنر است که می‌توان این روح و جان را طراوت و نشاط بخشید و تعالی داد تا تکامل پیدا کند.

نجفی، مسئله فرهنگ و هنر در شهر تهران را مسئله‌ای بسیار اساسی دانست و گفت: اقدامات فیزیکی و ساختمانی در شهر تهران به میزان زیادی به خوبی انجام شده است، اما امروز باید توجه ما بیشتر به سمت مسایل نرم افزاری شهر تهران از جمله فرهنگ و هنر باشد؛ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این مسیر نقش بسیار اساسی و تعیین کننده‌ای را ایفا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نگاهی به ترکیب هیات امنای سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران که در برهه‌ای از زمان مورد تنفیذ مقام معظم رهبری قرار گرفته است، نشان می‌دهد که قرار بوده تا همه ارکان فرهنگی و آموزشی کشور دور هم جمع شوند و از امکانات وسیع سازمان فرهنگی هنری به نحو احسن برای توسعه فرهنگ و تعالی زندگی شهروندان استفاده کنند.

هدف، زیست‌پذیری شهر برای شهروندان تهرانی است

نجفی افزود: هدف زیست پذیری شهر و ایجاد آسایش فیزیکی و آرامش روانی برای شهروندان تهرانی، بدون استفاده از ابزار فرهنگ و هنر و همچنین بدون امکانات و منابع سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران محقق نخواهد شد.

شهردار تهران در ادامه از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان مهم‌ترین سازمان فرهنگی هنری کشور از نظر میزان امکانات، تجهیزات، قدرت فکری و برنامه‌ریزی یاد کرد که مورد اعتماد و احترام جمعیت فرهنگیان و هنرمندان قرار دارد. 

وی افزود: دوستانی که این امانت نظام در اختیارشان قرار دارد، مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده دارند و امیدوارم همان طور که گذشتگان مسیری از این راه را طی کردند، اوحدی و همکاران در سازمان فرهنگی هنری این مسیر را با عمق و قدرت بیشتر و محتوای عالی تر دنبال کنند.

وی ضمن تشکر از اوحدی برای قبول مسئولیت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این ماموریت را سخت توصیف و تصریح کرد: همان طور که ایشان از ابتدای انقلاب برای دفاع از نظام سینه سپر کردند و در راه این مسیر انواع سختی ها، مشکلات و اسارت ها را پذیرفته و خم به ابرو نیاوردند، از ایشان تشکر می کنم که حاضر شدند، این مسئولیت سنگین را قبول کنند. فضای عمومی کشور، هیات امنای سازمان فرهنگی و هنری، بسیاری از مسئولان و مدیران اصلی و صاحب نفوذ و در راس آن ها مقام معظم رهبری از این انتصاب حمایت کردند و بدون شک حضور ایشان به پشتوانه این حمایت ها و فرهنگ غنی اسلامی منشا خیر و برکت برای مردم شهر تهران و شهرداری تهران خواهد بود.

شهردار تهران با اشاره به تلاش های صورت گرفته در برهه های مختلف زمانی با حضور مدیریت های مختلف در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، تصریح کرد: مسئله ای که این سازمان را رنج می داده آن است که در بعضی از موارد تصمیم گیری های مبتنی بر مطالعه جامع و نیاز سنجی جامع شهر تهران انجام نشده است؛ اولین اقدامی که خوب است، اوحدی در سازمان فرهنگی و هنری انجام دهد – و بعدا شنیدم بعضی از عزیزان در دفتر مقام معظم رهبری نیز همین را تجویز کرده و از این پیشنهاد استقبال کردند – آن است که اولا فعالیت ها را مبتنی بر برنامه ریزی جامع علمی قرار داده و یک اتاق فکر این برنامه ریزی را مورد نظارت و رصد قرار دهد تا برنامه ها با یک نگاه دراز مدت و عمیق پیش رود.

نجفی تاکید کرد: با توجه به آن که نیازهای شهر و شهروندان بسیار وسیع و متنوع است، اجازه نداریم تنها یک گروه خاص را مورد خطاب قرار دهیم بلکه باید برای همه شهروندان تهرانی فکر و تلاش کنیم؛ چراکه این شهر متعلق به همه شهروندان است.

وی با بیان اینکه «اصل برای ما انسان بودن صرف نظر از گرایش و رویکرد سیاسی، دین و مذهب است» ابراز کرد: اگر همین موضوع از ابتدای انقلاب توسط همه مسئولان فرهنگی و تبلیغاتی نظام مورد توجه و عمل قرار می‌گرفت، چه بسا امروز از جهت فرهنگی در شرایط خیلی بهتری قرار داشتیم. برای سازمان فرهنگی و هنری نیز اصل همین خواهد بود که یک اتاق فکر جامع اندیش، همه نیازها و مشکلات شهر را مورد توجه قرار دهد.

شهردار تهران با اشاره به تجربیات خود در دوره عضویت در شورای اسلامی شهر تهران و همچنین بیش از شش ماه تصدی مسئولیت شهرداری، تاکید کرد: موضوعی که شهرداری تهران از آن رنج می‌برد، وجود بعضی از تداخل ها، موازی کاری ها و دوگانگی ها بین اجزای مختلف تشکیلات و ساختار شهرداری است. درباره فعالیت های فرهنگی و هنری شهرداری تهران یک معاونت اجتماعی و فرهنگی دارد که تشکیلات و امکانات گسترده ای در اختیار داشته و از سوی دیگر مسئولیت ها و ماموریت های زیادی نیز بر عهده دارد. در یک طرف دیگر نیز سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران فعالیت می کند.

نجفی یکی از اصلی ترین برنامه های اجرایی و عملیاتی را برطرف کردن بعضی دو گانگی ها و موازی کاری ها و رفتن به سمت هماهنگی، همراهی و هم افزایی این دو نهاد مهم در شهرداری عنوان کرد.

وی ابراز داشت: خوشبختانه شجاع پوریان هم در کنار اوحدی جزو مدیران ارزشی این نظام هستند که همین نگاه را دارند و با یک نگاه عمیق به دنبال حل مسایل اجتماعی و فرهنگی شهر تهران هستند؛ امیدوارم تصمیم گیری برای هماهنگی و همراهی جزو اولین اقداماتی باشد که در این دو نهاد مهم در شهرداری تهران انجام می شود.

پرهیز از نگاه سیاسی نسبت به برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و هنری

شهردار تهران محور فعالیت های فرهنگی در شهرداری را سازمان فرهنگی و هنری و محور فعالیت های اجتماعی را معاونت امور اجتماعی و فرهنگی دانست و گفت: البته این دو در یک نقاطی با هم تداخل هایی دارند که باید روی آنها برنامه ریزی شود تا منجر به هم افزایی شود.

نجفی، بر ضرورت همکاری، همراهی و هم افزایی سازمان فرهنگی و هنری با مناطق نیز تاکید و اظهار کرد: تشکیلات سازمان فرهنگی و هنری در مناطق مختلف شهر تهران گسترش پیدا کرده است. بنابر این اگر بتوانیم از امکانات شهرداری های مناطق برای سازمان فرهنگی و هنری و از امکانات سازمان فرهنگی و هنری برای مناطق به خوبی استفاده کنیم، بهره‌وری در سازمان و شهرداری تهران چند برابر می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات عدیده موجود در سیستم شهرداری و کل سیستم مدیریتی کشور در بخش بهره وری شامل اثر بخشی و کارایی، تاکید کرد: بهره وری اصل بسیار مهمی به شمار می رود که در تمامی برنامه های پنج ساله توسعه به آن اشاره شده است از این رو ضروری است بهره وری در همه بخش ها افزایش پیدا کند. در سازمان فرهنگی و هنری نیز با همکاری و همراهی شهرداران مناطق می توانیم بهره‌وری فعالیت‌های فرهنگی و هنری را ارتقا بخشیم.

شهردار تهران بر ضرورت وجود نگاه فرهنگی صرف و عمیق نسبت به فعالیت‌های سازمان فرهنگی و هنری و همچنین پرهیز از نگاه سیاسی نسبت به برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و هنری تاکید و اظهار کرد: باید از اینکه موضوعات سیاسی را اساس تصمیم گیری و برنامه ریزی در سازمان فرهنگی و هنری کنیم، اجتناب بورزیم. حتی همان گونه که در جلسه ارایه برنامه‌های خود در شورای شهر عرض کردم، اگر کسی بخواهد با حربه و نگاه سیاسی وارد شهرداری شده و مدیریت شهرداری را ابزاری برای فعالیت‌های سیاسی خودش کند، این را خیانت می‌دانم. درباره سازمان فرهنگی و هنری نیز این موضوع باید خیلی قوی‌تر مورد توجه قرار گرفته و اساس کار ما نگاه فرهنگی و اجتناب از نگاه سیاسی باشد.

سازمان فرهنگی و هنری بخشی از سرمایه فکری و فرهنگی شهر را می‌سازد

به گزارش ایسنا،نجفی با اشاره به ضرورت اصل قرار دادن مشارکت مردم در فعالیت‌ها، عنوان کرد: یک بخش از مسئولیت ما مربوط به جلب رضایت مردم است، اما موضوع جلب مشارکت مردم در واقع باید اساس و مقدمه جلب رضایت مردم تلقی شود. مردم باید احساس کنند، مجموعه شهرداری از جمله سازمان فرهنگی و هنری متعلق به مردم است؛ چراکه این سازمان بیشتر با جامعه ارتباط داشته و به خاطر دارا بودن فرهنگسراها و خانه های فرهنگ به صورت روزمره در معرض رفت و آمد آنها قرار دارد. تا زمانی که مردم این احساس را نداشته باشند، نسبت به سازمان احساس تعلق نمی کنند و ما نیز بدون مشارکت و احساس تعلق مردم نمی توانیم مسایل اصلی شهر و شهرداری را حل کنیم. از این رو امیدوارم روی موضوع مشارکت مردم به عنوان محور اصلی برنامه ریزی شود.

وی با بیان اینکه سازمان فرهنگی هنری بخشی از سرمایه فکری و فرهنگی شهر را می‌سازد، گفت: البته ما به خودی خود تولید کننده فرهنگ و هنر نیستیم، بلکه باید شرایطی را فراهم کنیم که هنر و فرهنگ شهر ما تبلور و رشد پیدا کرده و شکوفا شود؛ باید در نظر داشت که ما متولی و متصدی فرهنگ کشور نیستیم بلکه تسهیل کننده‌ایم، در همین کار تسهیل گری نیز می توانیم جهت ساز، هماهنگ کننده و الهام بخش باشیم. امید می رود این موارد را در برنامه ریزی سازمان فرهنگی و هنری به چشم ببینیم ،کما اینکه در گذشته هم این امر کمابیش وجود داشته است.

شهردار تهران ضمن تقدیر از تلاش های محمود صلاحی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، به آشنایی دورادور خود با صلاحی از زمان تصدی استانداری خراسان رضوی اشاره و تصریح کرد: در این شش ماه که ارتباطات ما بیشتر شد، من از صمیم قلب نسبت به ایشان علاقه و احترام پیدا کردم و امیدوارم در هر جایی که ادامه خدمت می‌دهند، موفق باشند؛ البته بخشی از خدمات ایشان هم در همین سازمان فرهنگی و هنری برای راهنمایی و کمک خواهد بود که امیدوارم همانند گذشته منشا خیر و برکت باشند و برای اوحدی هم در سازمان فرهنگی هنری آرزوی موفقیت دارم.

بر اساس گزارش شهرنوشت، در پایان این مراسم شهردار تهران از محمود صلاحی تقدیر کرد و حکم ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را به سعید اوحدی اعطا کرد. همچنین محمد خیاطیان معاون مالی و امور اداری سازمان فرهنگی هنری به نمایندگی از مدیران و کارکنان سازمان هدیه‌ای را به رسم یادبود به محمود صلاحی تقدیم کرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین