کد خبر: ۵۱۲۸۳۱
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳

پیشنهاد ایران به افغانستان برای کمک مستشاری و امنیتی

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ایران از هیچ تلاشی برای برقراری امنیت، صلح و ثبات در افغانستان مضایقه نمی کند.
آفتاب‌‌نیوز :
 امیر سرتیپ حاتمی روز پنجشنبه در دیدار با احمد تمیم عاصی معاون سیاسی و راهبردی وزیر دفاع ملی افغانستان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود برای همه کشورهای همسایه صلح، ثبات، آرامش و امنیت را می خواهد، اظهار داشت: در این میان کشور همسایه افغانستان از جایگاه ویژه ای برای ایران برخوردار است و همیشه تلاش داشته ایم صلح و ثبات در این کشور حکم فرما باشد.

اهم اظهارات حاتمی به شرح زیر است:

* جمهوری اسلامی ایران همواره مخالف گروه های تروریستی به ویژه طالبان در کشور افغانستان بوده است، ایران همیشه از دولت افغانستان حمایت کرده و همواره مدافع مجاهدان این کشور بوده ایم.

*مقام معظم رهبری، دولت و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با تمام قوا از این کشورها حمایت کردند و به درخواست مقامات سوری و عراقی، کمک مستشاری ارائه شد که بحمدالله نتایج خوبی هم گرفته شد.

*با قاطعیت تمام از روند صلح تحت رهبری دولت وحدت ملی با مشارکت همه اقوام در چارچوب قانون اساسی افغانستان حمایت خواهیم کرد، امنیت، صلح و ثبات در منطقه برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت داشته و از هیچ تلاشی در این راه مضایقه نمی کنیم.در همین چارچوب آماده ایم در صورت درخواست رسمی دولت افغانستان در مبارزه علیه تروریسم، به دولت وحدت ملی کمک های مستشاری و امنیتی ارائه کنیم، معتقدیم افغانستان نباید به محل رقابت های منطقه ای و بین المللی تبدیل شود.

* سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران تأکید بر همکاری های منطقه ای جهت حل مشکلات منطقه است. امنیت منطقه با همکاری های منطقه ای قابل تامین خواهد بود و حضور بیگانگان منفعتی برای کشورهای منطقه نداشته است را که آنها به دنبال منافع خود هستند و این موضوع سبب شده تا بحران منطقه همچنان پابرجا بماند. با توجه به پیشرفت های فراوان جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر در حوزه صنایع دفاعی ظرفیت های بسیارخوبی برای همکاری در حوزه های دفاع(فنی) و خدمات اجتماعی و معیشتی وجود دارد که می توانیم با هم همکاری کنیم.

اجازه دخالت و تضعیف روابط ایران و افغانستان را نخواهیم داد

احمد تمیم عاصی معاون سیاسی و راهبردی وزیر دفاع ملی افغانستان نیز در این دیدار با قدردانی از مهمان نوازی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران، هدف از این سفر را تقویت و تحکیم روابط نظامی دفاعی دو کشور و زمینه سازی سفر وزیر دفاع ملی جمهوری اسلامی افغانستان به ایران دانست. امنیت جمهوری اسلامی ایران را امنیت افغانستان قلمداد می کنیم، هرگونه تهدید و نگرانی ایران اسلامی را تحمل نکرده و با آن برخورد خواهیم کرد.هر چه زودتر سند راهبردی همکاری های دو جانبه تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شود.

وی با بیان اینکه جا دارد به جمهوری اسلامی ایران بابت فائق آمدن بر تروریست ها تبریک و خداقوت گفت، اظهار داشت: بسیار علاقمندیم از تجربیات شما در حوزه های دفاع مقدس، اقتصاد مقاومتی، مبارزه با تروریسم، رسیدگی به امور شهدا و ایثارگران و ... استفاده کنیم.به هیچ کشوری اجازه دخالت و تضعیف روابط دو کشور برادر و همسایه ایران و افغانستان را نخواهیم داد، روابط دو جانبه ما می تواند در آینده در ابعاد گسترده تر توسعه یابد.

نیروی دریایی ارتش، مظهر اقتدار ملت ایران در دریاهاست

ایرنا نوشت:
 امیر دریادار حسین خانزادی روز پنجشنبه در مراسم دانش آموختگی دانش آموزان مرکز آموزش تخصص های دریایی باقرالعلوم(ع) رشت، دریا را برای هر کشوری فرصتی بسیار ارزشمند در راستای نیل به پیشرفت و تمدن دانست و با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش، مظهر اقتدار ملت ایران در دریاهاست گفت: کشورهای زیادی هستند که قدرت های معناداری در دنیا محسوب می شوند اما دریای معنادار و ارزشمندی را در دست و پیرامون خود ندارند. در طول تاریخ دریانوردی، برخی قدرت های استکباری با بهره گیری از دریا و ظرفیت های آن منافع نامشروعی کسب کردند و به نوعی دریا را به انحصار خویش درآوردند؛ اگر به منطقه بزرگ اقیانوس هند بنگرید، با وجود اینکه این منطقه 36 کشور را در پیرامون خود دارد، اما به غیر از ایران و چند کشور انگشت شمار، کشورهای دیگر حضور معناداری در دریا ندارند.

اهم اظهارات خانزادی به شرح زیر است:

*بهره مندی از منافع و ظرفیت های دریا را نیازمند قدرت و داشتن قدرت نیازمند دانش است اقتدار در دریا در قالب قدرت دریایی، تجلی و معنا می یابد و توانایی یک ملت برای بهره مندی از دریا، بهره گیری از منابع در اختیار است.

*تحریم های ظالمانه استکبار جهانی علیه ملت ایران را شاهد بودیم، بهره گیری از تجهیزات، فناوری و نیروی انسانی ضرورت دارد،  بایستی با اتکاء به ظرفیت ها، توان داخلی و نیروی انسانی تجهیزات را بدست آوریم. شاخصه نیروی انسانی ایران برخورداری از ایمان، شجاعت و دانش است. دشمن  تلاش می کند بین نظام اسلامی و ملت ما، گسستگی بوجود آورد و برای رسیدن به این برنامه شوم، از ابزاری همچون فضای مجازی استفاده می کند.

*دانش آموختگان مرکز تخصص های دریایی قدر این لباس که امروز بر تن کرده اید و مفتخر به کسب درجه شده اید را بدانید چراکه شما نقطه اتکای ملت بزرگ ایران و فرمانده معظم کل قوا در دریاها هستید.

توانمندی کارکنان نیروی راهبردی دریایی ارتش موجب شگفتی است

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع،امیر دریادار دوم احمدرضا شهیدی فرمانده مرکز آموزش تخصص های دریایی رشت نیز در این مراسم گفت: دفاع هوشمندانه از استقلال کشور و مرزهای جغرافیایی و دریایی، زمانی می تواند محقق شود که نیروها علاوه بر ولایت مداری، از نظر علمی و اخلاقی، خود ساخته و با روحیه ایثار و شهادت آماده باشند و این مرکز در همین راستا، آموزش های خود را انجام می دهد. در حال حاضر 70 درصد کارکنان نیروی راهبردی دریایی ارتش در این مرکز آموزش می بینند و توانمندی آنان در وظایف محوله، موجب شگفتی همگان شده است.

منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان گیلان، دارای دو مرکز بزرگ آموزشی شامل مرکز آموزش تخصص های دریایی باقرالعلوم رشت و مرکز آموزش تکاوری منجیل است و افراد آموزش دیده در این مراکز، در عرصه دریاهای آزاد حضور فعال دارند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین