کد خبر: ۵۱۲۹۳
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۴
جعجع به میدان آمد

اعتراض احزاب مسیحی به سخنان نصرالله

آفتاب‌‌نیوز : از زمان حمله ارتش اسرائیل به لبنان، حزب‌الله و مسیحیان لبنان بر سر سرنوشت آتی دولت این کشور اختلافات گسترده‌ای پیدا کردند. 

سمیر جعجع که پیش از این رهبری شبه نظامیان مسیحی در لبنان را برعهده داشت، با انتقاد از سخنان شیخ حسن نصرالله مبنی بر پیروزی در جنگ گفت: اکثریت قریب به اتفاق لبنانی‌ها طعم پیروزی را در این درگیری نچشیدند و من هم همینطور. بسیاری از لبنانی‌ها این جنگ را مصیبتی ناگهانی می‌دانند که امروز و فردای آنها را تحت تاثیر خود قرار داد. 

با وجود مقاومت حزب‌الله در مقابل حملات اسرائیل و افزایش محبوبیت این گروه در میان شیعیان، برخی از اهل تسنن و مسیحیان لبنان این گروه را به دلیل آغاز جنگ با گروگان‌گیری دو سرباز اسرائیلی مقصر می‌دانند. 

سمیر جعجع که بیش از یک دهه به اتهام قتل‌های متعدد در فاصله جنگ داخلی 1975 تا 1990 در زندان به سر برده است، از سیاست‌های دولت فواد سینیوره حمایت کرد. حزب سمیر جعجع یکی از احزاب دارای اکثریت در پارلمان بوده و از مخالفان سرسخت سوریه است. 

طرفداران سمیر جعجع در حالی که تصاویر وی را در اختیار داشتند در شهر هاریسا در 15 مایلی شمال بیروت تجمع کردند.
سمیر جعجع در ادامه سخنانش با حمایت از خلع سلاح حزب‌الله لبنان ادعا کرد که خودداری این حزب از کنار نهادن تسلیحات منجر به عدم تشکیل دولت مرکزی قوی در لبنان شده است. 

سمیر جعجع با اشاره به طرح شیخ حسن نصرالله مبنی بر تشکیل دولتی جدید به حمایت از فولاد سینیوره پرداخته و ادعا کرد که با وجود برخی نقصان‌ها نخستین بار در تاریخ سیاسی لبنان است که دولتی مستقل و مقتدر در راس‌ کار قرار دارد.
 
سمیر جعجع در سال 1994 برای نخستین بار بازداشت شده و فعالیت‌ گروه وی نیز پس از کشته شدن ده نفر در انفجار کلیسا ممنوع اعلام شد. وی پس از مدتی از اتهام دخالت در این بمب‌گذاری تبرئه شده و به اتهام چندین مورد قتل عمد به سه سال حبس ابد محکوم شد. وی در قتل رشید کرمی نخست وزیر حامی سوریه متهم شناخته شد. 

جعجع در سال 2005 و پس از گذراندن یازده سال حبس به درخواست پارلمان آزاد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین