کد خبر: ۵۱۳۱۳۲
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲

وزیر ارتباطات: بهره‌مندی خانوارها از اینترنت 20 مگ/ نمی‌خواهم رییس جمهور شوم/ دربی قبلی در ورزشگاه بودم

وزیر ارتباطات امروز به سوالات خبرنگاران سراسر کشور از طریق آپارات پاسخ داد.
آفتاب‌‌نیوز :
نخستین نشست خبری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز برگزار شد و محمدجواد آذری جهرمی به صورت آنلاین به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر ارتباطات در پاسخ به اولین سوال درباره تشکیل نظام مهندسان آی تی اظهار کرد که در حوزه ICT شاهد تشکیل صنفی با ظرفیت بالا و خروجی مشخص نبوده‌ایم. ضرورت ایجاد یک صنف احساس می‌شود و معاونت نوآوری و فناوری ما در حال پیگیری این موضوع است. وی همچنین درباره برنامه‌ها و اقدامات این وزارتخانه در راستای حمایت از کسب و کارهای نوپا اعلام کرد که قرار است اردیبهشت ماه یک شعبه از پارک سجاد که پارک نوآورانه تجاری است در مشهد مقدس راه‌اندازی شود تا شرکتها با اندازه ۵۰۰ میلیون تومان بتوانند وارد آن بشوند.

او همچنین به اجرا و پیگیری طرح تکاپو با کمک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد که در هفت استان پیاده سازی شده و نتایج مثبتی داشته و قرار است به همه استانها تسری پیدا کند که در راستای اصلاح زیست بوم در کوتاه مدت حرکت شود.

آذری جهرمی درباره تصویب لوایح حقوق سایبری هم تصریح کرد لایحه که همکاران ما با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه در حوزه فاوا اخیرا تهیه کردند، مراحل اصلاحی را طی می‌کند و نخستین مواردی که در سال آینده به هیات دولت ارسال خواهیم کرد، همین ۵ لایحه است.

به گفته او یک تیم از وزارت ارتباطات، نظام صنفی رایانه‌ای و کسب و کارهای نوپا برای بررسی لایحه نظام مالکیت فکری شکل گرفته است. با سیگنال‌های بسیار خوبی که از مجلس دریافت کردیم امکان اصلاح لایحه فعلی وجود دارد و احتمالا نیازی به لایحه جدید نیست.

بهره‌مندی خانوارها از اینترنت ۲۰ مگ

او در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: براساس برنامه‌ مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تا پایان برنامه ششم خانوارها باید از اینترنت ۲۰مگابیت بهره‌مند شوند. تکنولوژی ما ADSL است و پنج درصد ظرفیت مشترکان ما می‌توانند ۱۶ مگابیت برثانیه خدمات دریافت کنند. مفهوم ۲۰ مگ این است که باید تکنولوژی تغییر کند و به سمت VDSL یا FTTH حرکت کنیم. شرکت‌ها را هم برای استفاده از ظرفیت بورس و جذب سرمایه خارجی جهت سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق کرده‌ایم. امیدواریم تا پایان سال ۹۷ بیش از ۲ میلیون پورت پرسرعت سرویس دهد.

وی درباره اختصاص وام به پیام رسان‌های داخلی هم گفت: مرکز ملی فضای مجازی پیام‌رسان‌های مجاز را به ما اعلام کرده است تا وام‌هایی با سود کم، حداقل تضمین‌های لازم و بازپرداخت بلند مدت به پست‌بانک معرفی شدند و از دید ما مشکلی اکنون در این حوزه وجود ندارد. حتی ابتدا ضمانت‌نامه ‌های مرسوم از آنها خواسته شده بود که ما در دو مرحله این موضوع را تقلیل دادیم و به سفته رسیده است. اکنون مشکلات حقوقی برای امضای سفته‌ها وجود دارد که خود شرکت‌ها این موضوع را حل کنند. مبالغ آماده پرداخت در پست بانک است.

شورای عالی فضای مجازی فصل‌الخطاب است

او همچنین بابیان اینکه در کشور ما وقتی دولت پاسخ برخی شبهات را نمی‌دهد و در فضای رسانه‌ای حضور ندارد گفت: انتقاد می‌کنند که سیستم اطلاع‌رسانی دولت مناسب نیست. وقتی در عرصه‌ای مانند فناوری اطلاعات بنای‌یک وزیر هدایت جریان اقتصادی و حرکتی بخش خودش است و نمی‌خواهد در اتاق بسته تصمیم‌بگیرد و به دنبال هم‌گرایی است، عده‌ای ایجاد حاشیه می‌کنند. ریاست‌جمهوری نیاز به یک سری فعالیت سیاسی دارد و از دل گروه‌های سیاسی بیرون می‌آید. من یک فرد فنی هستم و به دنبال پیشبرد فعالیت‌های فنی خودم هستم. این شایعات را افرادی دامن می‌زنند که دنبال ایجاد حاشیه در کشور هستند.

نمی‌خواهم رییس جمهور شوم

آذری جهرمی ادامه داد: مصوبات شورای عالی فضای مجازی فصل‌الخطاب تکالیف دستگاه‌هاست. مثلا در حوزه پیام‌رسان بومی عده‌ای علاقه‌مندند بگویند کار وزارت ارتباطات است. اما وظیفه صرفا ایجاد زیرساخت است و اعتمادسازی و کاربرد و ترویج وظیفه ما نیست و معلوم است وظیفه کیست. وقتی می‌گوییم دیگران وظایف‌شان را انجام دهند، می‌گوید می‌خواهد رییس جمهور شود.

او ادامه داد: نه تا به حال به ریاست جمهوری فکر کرده‌ام، نه ایده‌ای برای ریاست جمهوری دارم. دربی قبلی هم ورزشگاه بودم، چون پسرانم علاقه‌مندند. حالا چون رییس فیفا آمده است می‌گویند رفته است که دیده شود.

وزیر ارتباطات درباره ارز دیجیتالی یا ارز رمز نگاری شده ملی توضیح داد: بحث ارز، موضوع بانک مرکزی است اما وقتی دیجیتالی شد، بعد تکنولوژیکی پیدا می‌کند که در حوزه فناوری اطلاعات است. ما بارها اعلام کردیم در فضای مجازی، سطح دانش مردم بعضا از سطح دانش مسوولان در این حوزه بیشتر است و ما عقب افتادگی آگاهی در میان مسوولان دستاندرکار در حوزه فضای مجازی مشاهده میکنیم.

تعامل برای راه‌اندازی ارز دیجیتالی

او ادامه داد: بانک مرکزی تلاش‌ خوبی برای حمایت از فین‌تک‌ها داشته است. اما نظام بانکی ما جدا از بانک مرکزی و دستگاه‌های نظام مالی، لازم است نسبت به تحولات فین‌تک ‌ها و ارز دیجیتال آگاهی داشته باشند. تعاملاتی با پست بانک و پژوهشگاه پولی و بانکی داشته‌ایم تا نمونه‌ای از ارز دیجیتال را پیاده‌سازی کرده و برای مسوولان کشور آن را معرفی کنیم تا با چابکی بیشتر بانک مرکزی در این حوزه عمل کند.

آذری جهرمی افزود: مفاهیم قانونی و فقهی و نظام مبادلات را در این نمونه خواهیم دید. فراخوان اولیه منتشر شده و در ابتدای سال ۹۷ کسانی که می‌توانند به ما در این حوزه کمک کنند، انتخاب خواهند شد.

به گفته او سابق بر این تمام ارتباطات اینترنت کشور از جنوب کشور بود و وقتی قطع می‌شد، کل ارتباطات ما تحت تاثیر قرار می‌گرفت. اکنون چگالی ارتباطات را در ۱۳ نقطه مرزی تقسیم کرده‌ایم تا حتی در صورت قطعی چند مسیر، به مشکلی بر نخوریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره وضعیت توسعه فیبر نوری تاکید کرد: شرکت MTN برای سرمایه‌گذاری در اپراتور چهارم اظهار تمایل کرده است. تفاهم‌نامه اولیه انجام شده و شروط ضمن عقد قرارداد توافق شده است. شرکت MTN مکاتبه‌ای داشته است که تغییر تعرفه‌ها و تغییر نرخ ارز سبب شده تا بیزینس مدل آنها با مشکل مواجه شود و خواستار مذاکره در این حوزه هستند. ما این موضوع را نپذیرفتیم چرا که افزایش نرخ ارز در مرحله سرمایه‌گذاری اتفاقا به نفع آنهاست. در حوزه تعرفه‌ها هم استدلالشان را نپذیرفتیم و قرار شد در این باره گزارش مدونی بدهند. ما از سرمایه‌گذار خارجی استقبال می‌کنیم اما تفاوتی میان MTN و شرکت‌های داخلی قائل نخواهیم شد.

به گفته آذری جهرمی برگزاری مناقصه برای تامین پهنای باند کشور از سمت زیرساخت از گذشته انجام شده است. هم اکنون هم همه خریدها از طریق استعلام قیمت است. در گذشته بین زیرساخت و تامین کنندگان پهنای باند خارجی واسطه‌هایی وجود داشتند که قیمت خرید پهنای باند را با لابی و رانت ۱۰ برابر می‌کردند. در یک سال و نیم گذشته همه این شبکه دلالی را حذف کردیم و قیمت‌ها به طور قابل قبولی کاهش یافته است.

انحصار زیرساخت برای تامین پهنای باند داخلی

او ادامه داد: انحصار زیرساخت برای تامین پهنای باند داخلی براساس مباحث حقوقی و فنی است. اما به این سمت حرکت می‌کنیم که یک روزی انحصار اقتصادی در این حوزه کنار گذاشته شود و صرفا نقش حاکمیتی خود را ایفا کند.

وی در ادامه درباره مشکلات Servco ها با بیان اینکه این مشکلات حل می‌شود و سرمایه‌گذاری FCP ها کافی نبوده است تصریح کرد: هدف ما در تجمیع مجوزها و ارایه دو مجوز FCP و Servco این بود که مشوق‌های لازم برای ادغام شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه انجام گیرد و بخش ثابت کشور رشد بیشتری داشته باشد.

او افزود: برداشت روز اول ما این بود که بازار کشور بیش از شش اپراتور FCP نیاز ندارد. اما چون نمی‌خواستیم مانع رقابت شویم هر ۱۷ شرکت متقاضی این پروانه، پذیرش شدند. طبیعتا سرمایه‌گذاری همه این ۱۷ شرکت ظرفیت بازگشت سرمایه را ندارد. همه چیز هم با زور قوانین و مقررات نمی‌شود و خودشان باید از نظر اقتصادی به این درک برسند که با هم ادغام شوند.

وی با بیان اینکه کسب و کارهایی که به صورت خرد وجود داشتند در قالب پروانه Servco فعال شدند گفت: اما فعالان این حوزه اعلام کرده‌اند که حق امتیاز پروانه، محدودیتی برای فعالیتشان ایجاد کرده است و سبب شده فعالیت در این عرصه برایشان مقرون به صرفه نباشد. این حرف قابل بررسی است و در کمیسیون تنظیم مقررا ارتباطات هم این موضوع مطرح و قرار شد سازمان تنظیم مقررات ارتباطات گزارش دقیقی دهد که فعالیت Servco ها چیست و چگونه مشکلات آنها را برطرف کنیم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: فعالیت FCP ها موفق بوده و سرمایه‌گذاری خوبی هم کرده‌اند. البته سرمایه‌گذاری به اندازه کافی نبوده و باید بیش از این باشد. نمی‌توان به صورت فرمایشی خواستار سرمایه‌گذاری در این حوزه شد و خودشان از نظر اقتصادی باید به این نتیجه برسند که باید سرمایه‌گذاری بیشتری صورت دهند.

آذری جهرمی در ادامه با اشاره به اثر مصوبه ۲۶۶ رگولاتوری که با اجرای آن، میزان مصرف محتوای داخلی ۶۰ درصد رشد کرده است گفت: میزان رشد اینترنت ۲۰ درصد بوده است. البته هنوز موانعی برای رشد سرویس‌های داخلی داریم و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات باید کار بیشتری در این حوزه انجام دهد.

بررسی رفع فیلتر توییتر

او با تاکید بر اینکه فهرست سایت‌هایی که ترافیک آنها به صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود، باید شفاف شود و شرکت‌ها به صورت سلیقه‌ای در این حوزه عمل نکنند، درباره بحث رفع فیلتر توییتر گفت: این موضوع در مرکز ملی فضای مجازی در حال بررسی است و نیاز به تصمیم مشترک هر سه قوه دارد.

او همچنین درباره به کارگیری دهه شصتی ها در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: سن مدیریتی در وزارت ارتباطات را ۱۰ سال کاهش داده‌ایم و پنج سال دیگر هم این سن کاهش خواهد یافت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره راه‌اندازی ارز دیجیتال تلگرام هم گفت: اگر بانک مرکزی به این نتیجه برسد فعالیت ارز مجازی تلگرام مخرب باشد، با تمام وجود دستور قانونی را اجرا خواهیم کرد و اغماضی در این حوزه نمی‌کنیم. بانک مرکزی باید نظر تخصصی در این حوزه بدهد و نظرش را به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه یا شورای عالی امنیت ملی ارجاع دهد و ما هم دستورات آنها را حتما اجرا می‌کنیم.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین