آفتابنیوز : روز گذشته خبرگزاری میزان گفتگویی را از آقای محمدولی روزبهان، رییس محترم سازمان چای منتشر کرد که حاوی نکات مهمیدرباره وضعیت صنعت چای کشور در سال ۱۳۹۶ بود از جمله درباره میزان دقیق چای تولید شده در کشور، تعداد کارخانههای فعال این صنعت، اقدامات حمایتی سازمان چای از کشاورزان و… انتشار این اطلاعات از سوی رییس سازمان چای امری قابل تقدیر است چرا که فعالان صنعت چای برای تصمیم گیریهای خرد و کلان و راهبردی و بازاریابی به آنها و البته اطلاعات و جزییات دیگری هم درباره وضعیت بازار چای کشور، اثربخشی کانالهای توزیع، اطلاعات مصرف کننده و … نیاز دارند.
در عین حال بخشهایی از گفتههای آقای روزبهان هم پرسشهای را ایجاد میکند که در ادامه به آنها میپردازیم. ایشان در بخشی از گفتگو با میزان اشاره کردند:
«علیرغم اینکه در سال ۹۵، ۳۱ هزار تن چای تولید کردیم همه چای تولیدی ما به فروش رسید و امسال هم که ۲۴ هزار تن چای خشک تولید کردیم با رویکرد مثبتی که مردم داشتند قسمت اعظم این چای یعنی بالای ۸۰ درصد به فروش رفته و مقدار باقی مانده در مدت زمان کم آینده به فروش میرسد.»
از طرف دیگر میدانیم که خرید تضمینی از اصلیترین سیاستهای سازمان چای درباره کشاورزان و زحمتکشان این صنعت است.قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی با هدف حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات و ضرر و زیان کشاورزان تصویب شده و طبق این قانون دولت موظف است همهساله خرید محصولات اساسی کشاورزی مانند چای، گندم و …. را تضمین کند.
کارشناسان زیادی بر این باورند که خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله چای به علتهای زیادی از جمله فشار به دولت،تاثیرات نامطلوبی که در بلند مدت دارد و رشد مداوم انتظار خرید تضمینی یک راه حل موقت است و اگر صنعتی به توانمندی برندسازی و بازاریابی محصولات خودش در عرصه داخلی و خارجی برسد یا در مسیر حرکت آن کند به نتایج به مراتب ارزشمندتری دست خواهد یافت و کشاورزان هم به سود بیشتری خواهند رسید. این کارشناسان به سازمانهای مسئول توصیه میکنند به تدریج از راه حل موقت خرید تضمینی به سمت راهبردهایی مانند برندسازی حرکت کنند و خوشبخاته رییس سازمان چای هم اعلام کرده که یکی از برنامههای این مجموعه در سال جدید برندسازی چای ایرانی است و به نوعی با نظر این کارشناسان درباره ضرورت موضوع همراهی کردهاند.
پرسشهایی از رییس سازمان چای
دوباره به مصاحبه آقای روزبهان بازگردیم. اگر بیش از ۸۰ درصد چای خریداری شده از کشاورزان به فروش رفته و مقدار باقی مانده هم قرار است در مدت زمانی کوتاهی به فروش برسد؛ سیاست خرید تضمینی چای چه توجیهی دارد؟ به عبارت دیگر اگر بازارایابی و برندسازی چای ایرانی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و چای ایرانی با قیمت بالا به فروش میرود چه نیازی به خرید تضمینی و حمایتی آن وجود دارد؟ آن هم در شرایطی که خود رییس محترم سازمان چای بارها از این موضوع که حتی ادارههای دولتی و حاکمیتی چای داخلی مصرف نمیکنند، انتقادهای درستی را مطرح کردهاند.
این پرسشها فارغ از اینکه صنعت چای ایران و بازاریابی و برندسازی آن در چه شرایطی قرار دارد و خرید تضمینی چای ضروری است یا خیر؛ تنها بر پایه گفتههای رییس سازمان چای به خبرگزاری میزان برای ما مطرح شده و احتمالا ایشان هم پاسخهای خودشان را برای این پرسشها دارند.
منبع: نوش آفرین