کد خبر: ۵۱۶۴۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۱

گرجستان افسران روس را تحویل داد

آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر به نقل از سازمان امنیت و همکاری اروپا نوشت این افسران روز دوشنبه با حضور مقامات دو طرف تحویل روسیه داده می شوند و سپس توسط ناظران این سازمان با هواپیمای ویژه ای عازم روسیه می شوند.

این اقدام تغییر بسیار سریع و آشکاری در مواضع گرجستان در این منازعه است. میخاییل ساکاشویلی،رییس جمهور گرجستان چند ساعت پیش از اعلام این تصمیم واکنش روسیه به این اقدام را بسیار غیر متناسب و اغراق شده دانست و آن را یک حمله عصبی خواند.

روز یکشنبه ولادیمیر پوتین این این اقدام گرجستان را گروگان گیری و نوعی تروریسم دولتی توصیف کرد و گفت گرجستان به کمک حامیان خارجی خود قصد تحریک روسیه را دارد.
او بازداشت های اخیر را به اقدامات پلیس مخفی زمان استالین تشبیه کرد.

گرجستان نیز در مقابل، ولادیمیر پوتین را به ملاقات محرمانه با رهبران جدایی طلب آبخازیا و اوستیای جنوبی متهم کرده و گفت که روسیه از اقدامات آنها در استقلال از گرجستان حمایت می کند.

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از گسترش بحران میان روسیه و گرجستان، در تماس با میخاییل ساکاشویلی، رییس جمهوری گرجستان، خواهان یافتن راه حلی برای این بحران شده است. 

شورای امنیت و همکاری اروپا نیز که روسیه و گرجستان از اعضای آن به شمار می روند از طرف های درگیر بحران خواسته بود تا خویشتن داری نشان داده و به گفتگو بپردازند. 

هفته گذشته مقامات گرجستان  4 افسر اطلاعاتی روسیه را به اتهام جاسوسی دستگیر کردند و مدعی شدند که آنها به همراه تعدادي از شهروندان گرجستان درصدد دست زدن به اقدامات تحريک آميز در ابعاد گسترده بودند. 

مسکو در اعتراض به بازداشت چهار افسر ارشد اين کشور، سفير خود را از تفلیس فراخواند و سفارت روسيه در گرجستان نيز صدور ويزا برای شهروندان گرجستان را متوقف کرد.

تحلیلگران می گویند در پی این اقدام گرجستان روابط دو کشور به بدترین وضعیت طی یک دهه گذشته رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین