کد خبر: ۵۱۸۰۷۷
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵

ترامپ درباره سوریه بلوف می‌زند؟

مهلت 48 ساعته ترامپ از ضرب العجل حمله آمریکا به سوریه گذشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
روز دوشنبه دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده، اعلام کرد: "تنها 48 ساعت برای تصمیم گیری حمله به سوریه داریم". این مهلت تمام شد اما ایالات متحده اقدام جدی نکرده است. با این حال، دونالد ترامپ در توئیتر خود نوشت: "ممکن است بزودی حمله کنیم و ممکن است که هیچگاه حمله نکنیم. آمریکا با رهبری من توانست به صورت موفق آمیز با "داعش" مبارزه کند. پس پیام "آمریکا متشکریم" کجاست؟"

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از اسپوتنیک، پیش از این، کشورهای غربی، سوریه را به حملات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی متهم کرده بود. اما به گزارش وزارت خارجه روسیه، ادعای استفاده از مواد شیمیایی توسط نیروهای سوریه — حمایت از تروریست ها و توجیه حمله احتمالی به سوریه از سوی کشورهای خارجی می باشد. در عین حال در تاریخ 13 مارس، نیروهای مسلح روسیه، خبرهایی مبنی بر تحریکاتی برای استفاده از سلاح های شیمیایی توسط نیروهای نظامی در غوطه شرقی را گزارش نمود. ارتش روسیه اظهار داشت که اتهامات استفاده از سلاح شیمیایی در دما از سوی آمریكا، می تواند به عنوان بهانه‌ای برای حمله به سوریه مورد استفاده قرار گیرد.

ترامپ پس از این در عین حال روسیه را نیز تهدید کرد: "روسیه باید آماده انهدام موشک‌های شلیک شده به سوریه باشد که موشک‌های "خوب، جدید و هوشمندی" خواهند بود". در واقع امریکا از روسیه خواست تا برای شلیک موشک‌های آمریکایی در آسمان سوریه آماده باشد. در نتیجه، این  سوال پیش می آید: آغاز یک جنگ بزرگ ایالات متحده با سوریه کی فرا می رسد؟ آمریکا چه نوع اقدامات نظامی می تواند علیه سوریه انجام دهد؟ پیامدهای این اقدامات در منطقه چیست؟ آیا رییس جمهور آمریکا می تواند به صورت یک طرفه اعلام جنگ علیه دولت دیگری بدهد؟ این سوالات اسپوتنیک از آقای پروفسور الکساندر آزادگان "استاد دانشگاه در رشته مدیریت استراتژیک جهانی و اقتصادی سیاسی بین الملل (کالیفرنیا)، سردبیر تارنمای imperia news است:

"با توجه به قانون اساسی ایالات متحده امریکا، کنگره می تواند اعلام جنگ نماید و نه رئیس جمهور کشور. اما در چند سال اخیر مشکلی تحت عنوان "ریاست جمهوری امپریالیستی" بوجود آمده است. از زمان نیکسون و در طول جنگ ویتنام، نقش رئیس جمهور قوی‌تر شده است. این امر باعث می شود که یک شخص یاغی همانند ترامپ هرکاری انجام دهد.

همه می دانند که ترامپ بسیار بولوف می زند. ترامپ آدمی هستند که یک توییت بسیار تهاجمی علیه روسیه نوشته است که هیچ پشتیبانی ندارد و سپس چند دقیقه بعد توییت متعادل‌تری نوشت. اینها تنها تهدیدی برای ایجاد ترس، تهدید و به وجود آوردن جو قلدری است.  در سال پیش، ایالات متحده 59 موشک توماهاک به سمت سوریه پرتاب کرد، هیچ کس در آمریکا نگفت که 28 فروند این موشك‌ها توسط سیستم دفاع هوایی سوریه نابود شد و نیروی هوایی آمریکا دوباره این اشتباه خود را تکرار نمی‌کند. سیتم دفاع هوایی سوریه به لطف کمک نظامی فدراسیون روسیه بسیار قویتر شده است.

واشنگتن هم اکنون احساس خطر بسیار می‌کند. آمریکا به خاطر اشتباهات 15 تا 16 سال گذشته خود، اکنون احساس می‌کند که دارد موقعیت خود را در سوریه از دست می‌دهد. ایالات متحده تا کنون عراق را از دست داده است، عراق و ایران با وجود جنگ 8 ساله، با یکدیگر متحد شده‌اند. همه اینها از روی ضعف آمریکا است. من فکر نمی‌کنم جنگ جدید در سوریه رخ بدهد. به عقیده من کانالهای دیپلماتیک دو کشور بین روسیه و آمریکا اجازه جنگ نخواهد داد. اما این تهدیدات و فرهنگ این جور تهدید کردن می‌تواند برای منطقه خطرناک باشد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین