کد خبر: ۵۱۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۸۵ - ۰۱:۳۶
تحلیلی از استاد ایرانی دانشگاه هاپکینز

اروپا واسطه ایران و آمریکاست

آفتاب‌‌نیوز : دکتر تریتا پارسی استاد دانشگاه هاپکینز در گفت‌وگو با هفته‌نامه «تایم» در مورد روند مذاکرات میان ایران و اتحادیه اروپا و فشارهای دولت آمریکا برای اعمال تحریم علیه تهران گفت: آمریکا معتقد است پروسه دیپلماتیک تنها زمانی موفقیت‌آمیز است که این امر به تعلیق کامل غنی‌سازی در ایران منتهی شود اما اروپایی‌ها می‌دانند که این مسأله به زمان زیادی نیاز دارد و خیلی واقعی به نظر نمی‌رسد. اگرچه آنها (اروپایی‌ها) آشکارا چیزی در این خصوص نمی‌گویند اما دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند ممکن است حتی تعلیق محدود در برنامه غنی‌سازی ایران را نیز بپذیرند. 

در ادامه مطلب «تایم» آمده است: تمرکز اصلی اروپایی‌ها روی این نتیجه [تعلیق] نیست. هدف اصلی آن‌ها این است که آمریکا را به مذاکره با ایران ترغیب کنند چرا که معتقدند مذاکرات مستقیم می‌تواند معادلات موجود را تفسیر دهد. در عین حال برای این منظور آنها باید بتوانند ایران را متقاعد کنند که فعالیت‌های غنی‌سازی‌اش را تعلیق کند چرا که این پیش شرطی است که از سوی شورای امنیت مطرح شده است، هر چند تا کنون اجرای این مسأله موفق نبوده است. 

این استاد دانشگاه هاپکینز در مورد مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا نیز گفت: ‌اگرچه خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکراتش با علی لاریجانی خبر می‌دهد اما واقعیت این است که ایران هنوز هیچ گونه تعلیقی را نپذیرفته است. برنامه لاریجانی و سولانا این بود که بتواند به زمان‌بندی برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای در ایران دست یابند اما ایرانی‌ها از پذیرش هر معامله‌ای که حق آنها برای غنی‌سازی اورانیوم در آینده را زیر سؤال ببرد امتناع می‌کنند حتی اگر این تعلیق موقت باشد. 

تریتا پارسی که رئیس شورای ملی آمریکاییان ایرانی تبار است در پاسخ به سوال تایم در خصوص اینکه آیا هنوز راهی برای حل مسالمت‌آمیز مسأله هسته‌ای ایران باقی مانده است یا نه گفت: ‌از نظر اروپایی‌ها راه‌حل دیپلماتیک بدون حضور آمریکا بر سر میز مذاکره امکان‌پذیر نیست. در واقع اروپا اکنون نقش واسطه میان ایران و آمریکا را بازی می‌کند اما تا کنون موفقیت کمی به دست آورده است. اروپایی‌ها می‌ترسند اعمال تحریم علیه ایران نتایج ناگواری به همراه داشته باشد چرا که آنها می‌دانند از این طریق نمی‌توان رفتار ایران را تغییر داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین