کد خبر: ۵۱۹۱۵۴
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲

میگوئل دیاز کانل رئیس جمهوری کوبا شد

مجمع ملی کوبا روز چهارشنبه میگوئل دیاز کانل را به ریاست جمهوری این کشور منصوب کرد. وی جانشین رائول کاسترو شد.
آفتاب‌‌نیوز :
این برای نخستین بار در ۶ دهه گذشته است که فرد دیگری بجز برادران کاسترو در مسند ریاست جمهوری کوبا قرار می‌گیرد. رائول کاسترو در سال ۲۰۰۶ رسما قدرت را از برادرش فیدل تحویل گرفت.

مجلس ملی قانونگذاری کوبا ۶۰۵ عضو دارد که ماه قبل میلادی انتخاب شده‌اند. رای‌گیری طبق قانون به صورت مخفی انجام شد.

برخی تحلیلگران معتقدند با روی کار آمدن معاون اول و دست راست رائول کاسترو به عنوان رئیس جمهوری جدید تغییر چندان در ساختار کلی و سیاسی این کشور ایجاد نخواهد شد.

پایان عصر کاسترو
فیدل کاسترو همراه با ارنستو گوارنا دلا سرنا، معروف به «چه گوارا» و به همراه دهها انقلابی دیگر، معروف به گروه « گرانما» نخستین دولت سوسیالیستی را در قاره آمریکا و تنها در چند صد کیلومتری ایالات متحده آمریکا بنیان نهادند. چریک‌های تحت رهبری او در شب سال نو ۱۹۵۹ میلادی دیکتاتوری ژنرال باتیستا را سرنگون کردند و بدین ترتیب کوبای جدید متولد شد. کوبایی که تقابل با آمریکا و لیبرالیسم غربی را در بطن و ریشه خود مشاهده می‌کرد. تقابلی که از سوی آمریکا هم به شدت دنبال می‌شد. کار حتی به جایی رسید که کوبا به زمین زورآزمایی دو ابرقدرت دوران جنگ سرد در سال ۱۹۶۲ تبدیل شد و بحران موشکی این کشور جهان را در آستانه جنگ جهانی سوم پیش برد.

با ورود میخاییل گورباچف به قدرت سیاسی و سپس فروپاشی شوروی، کوبا متحد اصلی خود را از دست داد. با این که استقلال سیاسی و اقتصادی از شعارهای اصلی انقلاب کوبا بود، اما فروپاشی شوروی نشان داد که کوبای کوچک بیش از آنچه تصور می‌شد به «برادر بزرگ» متکی بوده است. با این حال کاسترو کماکان بر آرمان های انقلاب پافشاری می کرد. اقتصاد کشور رو به زوال گذاشت و شمار قابل توجهی از شهروندان کوبا به امید دستیابی به زندگی بهتر این کشور را به ویژه به مقصد آمریکا، کشور ترک کردند.

در سال ۲۰۰۱، فیدل کاسترو در جریان یکی از سخنرانی های طولانیش که مستقیما از تلویزیون کوبا پخش می شد از حال رفت. این نخستین بار در ۴۲ سال رهبری کاسترو بود که وی ناچار می شد سخنانش را نیمه تمام بگذارد.

وضعیت سلامتی نامساعد فیدل کاسترو وی را ناگزیر به انتخاب برادرش رائول، بعنوان جانشین مقام ریاست جمهوری کرد. رائول کاسترو در ابتدا به عنوان معاون برادرش معرفی شد و سپس با رای مجمع ملی کوبا در سال ۲۰۰۸، رئیس جمهوری این کشور شد.

در نهایت در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۴ رائول کاسترو تصمیم گرفت تغییری در ساختار در هم تنیده کشورش بدهد و بالاخره بعد از حدود ۶ دهه کوبا و آمریکا روابط خود را از سر گرفتند. ۲۱ مارس سال ۲۰۱۶ باراک اوباما به نخستین رئیس جمهوری آمریکا تبدیل شد که از سال ۱۹۲۸ میلادی به هاوانا سفر کرده است.

حالا کوبا در آستانه دوران پساکاستروها قرار دارد و باید منتظر ماند و دید هاوانا همچنان در قاب ایدئولوژی‌های کلاسیک خود باقی می‌ماند یا درهای تازه‌ای را به روی مردمش خواهد گشود.

منبع: یورونیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین