کد خبر: ۵۱۹۳۷۲
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴

گزارش حقوق بشری سالانه آمریکا علیه ایران،روسیه،کره شمالی و عربستان

دولت دونالد ترامپ در گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان ادعاهای خود درخصوص اینکه چین، ایران و کره‌شمالی ناقض حقوق بشر هستند را تکرار کرده و این کشورها را "نیروهای بی‌ثباتی" خوانده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره حقوق بشر در جهان که روز جمعه منتشر شد، مشخصا این چهار کشور به اتهام نقض حقوق بشر مجزا کرده از جمله آنها را متهم به محدود کردن آزادی بیان و تجمع و همچنین مجاز دانستن یا ارتکاب خشونت علیه گروه‌های اقلیت مذهبی، قومی و دیگر گروه‌ها کرده است.

در این گزارش آمده است، کشورهایی که منزلت اساسی مردم را تضعیف می‌کنند "به لحاظ اخلاقی سزاوار سرزنش" بوده و به منافع آمریکا آسیب می‌زنند.

جان سالیوان که به دنبال معرفی شدن مایک پامپئو به عنوان وزیر امور خارجه جدید و تا زمان تایید رسمی او، جانشین وزیر امور خارجه آمریکا است، ادعا کرد: دولت‌های چین، روسیه، ایران و کره شمالی به عنوان مثال حقوق بشر مربوط به مردمی که در داخل مرزهایشان هستند را به طور روزانه نقض می‌کنند و در نتیجه "نیروهای بی‌ثباتی" هستند!

او همچنین مدعی شد، آمریکا می‌خواهد الگویی برای رهبری بوده و از حاکمیت خوب، مبارزه با فساد و حاکمیت قانون حمایت کند.

این گزارش که به طور سالانه از سوی وزارت خارجه آمریکا منتشر می‌شود و جدیدترین نسخه آن سال ۲۰۱۷ را پوشش داده و علاوه بر انتقاد شدید از این کشورها با نام بردن مستقیم از آنها برخی اصلاحات را نیز انجام داده است.

این نسخه جدید که اولین نسخه کامل تهیه شده در دولت ترامپ است به عنوان مثال بخشی با عنوان "حقوق باروری" را با بخش دیگری با تیتر "اجبار در کنترل جمعیت" جایگزین کرده است.

این نشان دهنده رویکرد دولت ترامپ در مبارزه با سقط جنین است که در بودجه‌هایی که این دولت برای برنامه‌های بهداشت جهانی اختصاص داده، نمود دارد.

در سال ۲۰۱۲ هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا بخش "حقوق باروری" را به این گزارش اضافه کرد و تا قبل از این گزارش نیز هر سال یکی از عناوین مربوط به هر یک از کشورها بود.

این بخش علاوه بر مساله اجبارها به اقدامات کشورها در راستای مسدود کردن دسترسی مردم به اطلاعات و خدمات بهداشت باروری از جمله قرص‌های ضد بارداری می‌پردازد.

گروه‌هایی مثل عفو بین‌الملل این گزارش را به سبب برخی دلایل محکوم کرده از جمله آنکه می‌گویند، این گزارش حافظ سیاست‌های داخلی دولت آمریکا است و در عین حال تاکید کرده‌اند، برخی مسائل نظیر روابط نزدیک آمریکا با عده‌ای دیگر از کشورهای ناقض حقوق بشر آسیب شدید به وجهه آن به عنوان "رهبر حامیان حقوق بشر" وارد می‌کند.

گروه عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفت: این دولت از همان ابتدا این پیام را داده که آمریکا دیگر اولویتی برای تلاش‌ها به منظور پاسخگو کردن جامعه جهانی در قبال حقوق بشر قائل نیست.

این گزارش با این حال انتقادهای محدودی را از برخی شرکا و هم‌پیمانان آمریکا مثل عربستان و ترکیه مطرح می‌کند اما دشمنان سنتی آمریکا همچون چهار کشور ذکر شده شدیدترین حملات را به خود می‌بینند.

در بخش‌های چین، ایران، روسیه و کره شمالی این گزارش مجموعه‌ای از اتهام‌های نقض حقوق بشر را به دولت‌های آنها وارد و در عین حال آنها را متهم به کوتاهی در پاسخگو کردن ناقضان حقوق بشر کرده است.

چین

براساس این گزارش، پکن مسؤول بازداشت‌های خودسرانه، اعدام‌های بدون فرایند مقتضی، گرفتن اعتراف‌های اجباری از زندانیان و ناپدید شدن اجباری افراد بوده و "محدودیت‌های چشمگیر" بر آزادی بیان، مطبوعات، تجمع، شراکت، مذهب و جا به جایی اعمال می‌کند.

این گزارش در بخش "اجبار در کنترل جمعیت" می‌گوید: چین به اعمال یک سیاست اجباری محدودیت زاد و ولد اقدام می‌کند که در برخی موارد شامل عقیم سازی یا سقط جنین شود. دولت ترامپ در اولین سالش همچون کاری که دیگر دولت‌های جمهوری‌خواه قبل کرده‌اند بودجه صندوق جمعیت سازمان ملل را عمدتا به خاطر اقداماتش در چین قطع کرد. این صندوق با این حال حمایت‌هایش از سقط جنین را رد کرده است.

سالیوان جمعه گفت: چین همچنان به اشاعه بدترین مشخصه‌های نظام دیکتاتوری خود ادامه می‌دهد.

روسیه

در این گزارش مسکو از بابت آنچه فراهم شدن "فضای فرار از مجازات" برای ناقضان حقوق بشر خوانده شده و همچنین کوتاهی در مجازات مقام‌هایی که حقوق بشر اساسی را نقض می‌کنند مورد سرزنش قرار گرفته است.

این گزارش عنوان کرده که متاسف است از اینکه "نظام سیاسی خودکامه روسیه تحت تسلط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور قرار گرفته است". این در حالی است که ترامپ معمولا تمایلی به انتقاد علنی از پوتین یا کرملین ندارد. این گزارش یک فهرست بلند از موارد نقض حقوق بشر نسبت داده شده به روسیه ارائه کرده است.

در این گزارش تصریح شده که روسیه اجازه "شکنجه سیستماتیک" را می‌دهد که موارد زیادی منجر به مرگ می‌شود و در عین حال اجازه قتل فراقانونی افراد هم‌جنس باز در چچن را می‌دهد که آمریکا به بهانه آن تحریم‌هایی را اواخر سال گذشته میلادی علیه روسیه وضع کرد.

در این گزارش همچنین از روسیه به خاطر "عدم داشتن قوه قضائیه مستقل، سرکوب خبرنگاران در مخالفان سیاسی، سانسور اینترنت و همچنین مقابله با سازمان‌های خارجی" انتقاد شده است.

کره شمالی

این گزارش که در آستانه برگزاری نشست‌های تاریخی میان رهبر کره شمالی با رهبران کره‌ جنوبی و آمریکا منتشر شده پیونگ یانگ را متهم به "نقض فاحش حقوق بشر" و تقریبا همه دسته‌بندی‌های این گزارش کرده است. از جمله اتهام‌های نسبت داده شده به کره شمالی عبارتند از: کار اجباری، شکنجه، سقط چنین اجباری، بازداشت‌های خودسرانه، کشتارهای فراقانونی، کنترل سفت و سخت زندگی خصوصی شهروندان و استفاده از اردوگاه‌های زندانیان سیاسی.

این گزارش تصریح می‌کند، "فرار از مجازات" همچنان یکی از مشکلاتی است که در کره شمالی برای مرتکبین نقض حقوق بشر وجود دارد.

سوریه

در این گزارش دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به خشونت‌های گسترده از جمله استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان شامل گازهای کلر و سارین متهم شده است.

این ماده‌ها همان دو ماده‌ای هستند که آمریکا می‌گوید در حمله اخیر شیمیایی رخ داده در نزدیکی دمشق مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

این گزارش مدعی شده که حکومت سوریه متهم به گرسنگی دادن به شهروندان، ارتکاب هزاران مورد شکنجه، حمله به بیمارستان‌ها و تجاوز جنسی به کودکان به عنوان سلاح جنگی است.

عربستان سعودی

با وجود آنکه این گزارش از لحن تندی برای حمله به دشمنان سنتی آمریکا نظیر ایران استفاده کرده اما انتقادهایش علیه عربستان را با لحن خفیف‌تری مطرح کرده است. در این گزارش عربستان به نقض حقوق بشر متهم شده که مشابه ادعاهای این گزارش درباره ایران است و شامل اعدام‌های غیرمجاز، فقدان انتخابات آزاد و عادلانه و اعمال تبعیض علیه زنان و هم‌جنس بازان است.

این گزارش همچنین انتقادی ملایم از عربستان در ارتباط با مداخله نظامی در یمن کرده در حالی است که عربستان مقصر رخ دادن حجم بالای تلفات غیرنظامیان در جنگ داخلی یمن است.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین