کد خبر: ۵۲۰۲۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
مکرون نیز مانند روس‌ها گفت که هیچ طرح جایگزینی برای توافق هسته‌ای وجود ندارد

تکاپوی جهانی برای متقاعدکردن دونالد ترامپ به باقی‌ماندن آمریکا در توافق هسته‎ای با ایران

وندی شرمن مذاکره کننده ارشد پیشین امریکا در مذاکرات هسته ای با ایران می گوید: معتقد هستم که مذاکرات اروپایی ها با ترامپ بسیار دشوار است. مطمئن هستم که مکرون به ترامپ می گوید که توافق هسته ای سبب رابطه قوی‌تر میان امریکا و اروپا به خصوص در حوزه امنیتی می شود. فکر می کنم مرکل نیز پیام مشابهی را به ترامپ انتقال دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- شبکه خبری «سی ان ان» با انتشار گزارشی اشاره می کند که روسیه در حال اعمال فشار بر ترامپ است تا به توافق هسته‌ای با ایران پایبند باشد. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این شبکه خبری می نویسد: «روسیه با صدای بلند هشدار می دهد که رویکرد همه یا هیچ به توافق هسته‌ای که ترامپ رییس جمهوری امریکا آن را اتخاذ کرده بسیار خطرناک است. در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری، ترامپ وعده داد که توافق هسته‌ای را از بین خواهد برد.

تکاپوی جهانی برای متقاعدکردن ترامپ به باقی‌ماندن آمریکا در توافق هسته‎ای با ایران

در حال حاضر ترامپ تهدید کرده که در تاریخ ۱۲ مه لغو تحریم‌های ضد ایرانی را تمدید نخواهد کرد. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که روسیه بر موضع خود برای حفظ برجام پایبند است و افزود که هیچ جایگزینی برای توافق هسته‌ای وجود ندارد. پسکوف در حالی این اظهارات را بیان داشت که امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه به واشنگتن رفته جایی که انتظار می رود ترامپ را از مزایای توافق هسته‌ای مطلع سازد. انتظار می‌رود «انگلا مرکل» صدراعظم المان نیز ماموریت مشابهی را در هفته جاری داشته باشد. 

به نظر می‎رسد مکرون رابطه مثبتی با ترامپ برقرار کرده است او در مصاحبه با «فاکس نیوز» در روز یکشنبه گفت که ترامپ نباید وارد چالش با متحدان اروپایی خود شود چرا که کشورهای اروپایی متحدان امریکا هستند. قابل ذکر است که فرانسه، آلمان و بریتانیا در سال ۲۰۱۵ میلادی به «باراک اوباما» رییس‌جمهروی سابق آمریکا کمک کردند تا توافق هسته‌ای منعقد شود. مکرون خطاب به ترامپ در مصاحبه با «فاکس نیوز» گفت شما نمی‌توانید یک جنگ تجاری را با متحدان خود آغاز کنید. او گفت این وضعیت پیچیده‌ای است اگر بخواهید علیه همه بجنگید؛ علیه چین، علیه اروپا، جنگ در سوریه، جنگ علیه ایران این سیاست کار نمی‌کند. شما نیاز به متحدانی دارید. 

سی ان ان می افزاید: مکرون نیز مانند روس ها گفت که هیچ طرح جایگزینی برای توافق هسته‌ای وجود ندارد. کار اروپایی‌ها سخت است. رهبران اروپایی نه تنها باید ترامپ را تشویق به ماندن در برجام کنند بلکه مهمتر آن که باید او را متقاعد کنند که مفاد برجام را با حسن نیت رعایت نماید. 

روزنامه «نیویورک تایمز» نیز در گزارشی اشاره می کند که ترامپ طی بازدید با رهبران فرانسه و المان در هفته جاری تحت فشار قرار می گیرد چرا که آنان می خواهند امریکا در برجام باقی بماند. «نیویورک تایمز» با خوش بینی می نویسد شواهد نشان دهنده پیشرفت در مذاکرات میان امریکایی ها و اروپایی ها برای باقی ماندن امریکا در برجام است. 

این روزنامه می نویسد: مکرون رییس جمهوری فرانسه قصد دارد با استفاده از پیوند غیرمعمول خود با ترامپ تلاش کند تا او را برای حفظ برجام متقاعد کند؛ دست کم برای شرایط کنونی. مرکل نیز روز جمعه پیام مشابهی را به ترامپ ابلاغ خواهد کرد. این دیدارها پیش از ضرب الاجل ۱۲ مه صورت می گیرند؛ زمانی که ترامپ تعیین کرده تا توافق هسته‌ای اصلاح شود. نیویورک تایمز در ادامه می نیوسد به گفته منابع مطلع طرفین اروپایی و امریکایی در مذاکرات صورت گرفته در روزهای گذشته بر سر لزوم محدودسازی برنامه موشکی ایران به توافق رسیده اند با این حال، هنوز هم اختلافات بر سر چگونگی افزایش محدودیت بر برنامه هسته ای ایران تا سال ۲۰۲۵ و پس از آن وجود دارد. 

وندی شرمن مذاکره کننده ارشد پیشین امریکا در مذاکرات هسته ای با ایران می گوید: معتقد هستم که مذاکرات اروپایی ها با ترامپ بسیار دشوار است. مطمئن هستم که مکرون به ترامپ می گوید که توافق هسته ای سبب رابطه قوی‌تر میان امریکا و اروپا به خصوص در حوزه امنیتی می شود. فکر می کنم مرکل نیز پیام مشابهی را به ترامپ انتقال دهد.

این روزنامه در ادامه اشاره می کند که سرنوشت توافق هسته ای با ایران می تواند بر روی دیدار کیم جونگ اون و ترامپ درباره زرادخانه های هسته ای کره شمالی تاثیرگذار باشد. نیویورک تایمز می نویسد به نظر می رسد امریکایی ها متوجه شده اند که لغو برجام دست ترامپ را در مذاکره با کیم تضعیف خواهد کرد. 

این روزنامه در ادامه به نقش مهم مکرون اشاره کرده و می نیوسد: ترامپ ۷۱ ساله با مکرون ۴۰ ساله اختلافات سیاسی زیادی نسبت به برجام، تحارت بین المللی، تغییرات اقلیمی و سایر مسائل دارند اما در مقابل دوستی شدیدی نیز با یکدیگر پیدا کرده‌اند. مکرون و ترامپ علیرغم تمام اختلافات دستاوردهایی داشته‌اند. این دو رهبر در ماه جاری برای مقابله با حمله شیمیایی مشکوک در سوریه بر سر حملات هوایی علیه آن کشور با یکدیگر توافق کردند. 

«نیویورک تایمز» در پایان می نویسد: آلمانی ها بیشترین مقاومت را در برابر ترامپ در قبال برجام داشته‌اند و استدلال می کنند که مذاکره دوباره بدون ایران و یا سایر بازیگران امضاکننده برجام یعنی روسیه و چین ایده بدی است و در نهایت به فروپاشی برجام منتهی خواهد شد. اگر مذاکرات جاری میان اروپایی‌ها و امریکایی‌ها به جایی نرسد ترامپ خود را اماده خروج از برجام و مقابله با ایران خواهد کرد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
0
1
مكرون رفته آمريكا را براي خودش حفظ كند نه برجام را
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین