کد خبر: ۵۲۰۷۸۰
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴

تحریم ایران چه تاثیری بر بازارهای نفتی خواهد گذاشت؟/الجزیره: آمریکا علیه تهران تنهاست

نفت کمتر صادر شده از سوی ایران و ونزوئلا سبب می‌شود تا ترامپ نیز در نهایت خوشحال نباشد چرا که از دید او هم اکنون نیز قیمت نفت بسیار بالاست!
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- نزدیک به یک سال پیش تولیدکنندگان نفتی نگران حجم بالای تولید نفت بودند اما اکنون هراس آنان از این موضوع است که تقاضا از عرضه پیشی گیرد. این چشم‎انداز سبب شده تا قیمت نفت به بالاترین سطح ممکن از سال ۲۰۱۴ میلادی به این سو افزایش یابد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که تقاضای جهانی برای نفت می‌تواند به نزدیک ۱۰۰ میلیون بشکه در روز در سال جاری افزایش یابد اما وقتی به قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ میلادی می رسیم مسائل زیادی را باید در نظر گرفت.

تحریم ایران چه تاثیری بر بازارهای نفتی خواهد گذاشت؟/الجزیره: آمریکا علیه تهران تنهاست

شبکه خبری «الجزیره» در این‌باره با اشاره به این که یکی از بزرگترین مسائل تاثیرگذار احتمالی خروج امریکا از برجام خواهد بود، می‌نویسد: دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا تا تاریخ ۱۲ مه تصمیم می‌گیرد که آیا تحریم‌هایی که در قبال ایران لغو شده بودند را باز خواهد گرداند یا خیر. این امر می تواند صادرات نفت ایران را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، برخی از کارشناسان باور دارند که حتی در صورت اعمال تحریم‌های امریکا نیز فشار زیادی مانند گذشته بر ایران وارد نخواهد شد. در توضیح چرایی این موضوع، «اولیویه جاکوب» مدیرعامل شرکت «پترومتیکس» می‌گوید: تاثیر تحریم‌هایی که احتمالا علیه ایران وضع خواهند شد به بزرگی تحریم‌های دوره‌های قبل نخواهند بود چرا که امریکا در این مسیر تنها خواهد بود در نتیجه،‌ ‌شما خواهید دید که صادرات نفت ایران بیشتر به سوی شرق تغییر جهت خواهد داد و صادرات نفتی ایران به آسیا افزایش خواهد یافت.

«الجزیره» در ادامه می‌نویسد که علاوه بر این، تولید نفت در ونزوئلا، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اوپک در میان کشورهای امریکای لاتین در حال کاهش است. بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی در آن کشور تولید نفت خام در ونزوئلا را به حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

نفت کمتر صادر شده از سوی ایران و ونزوئلا سبب می‌شود تا ترامپ نیز در نهایت خوشحال نباشد چرا که از دید او هم اکنون نیز قیمت نفت بسیار بالاست! این کارشناس مسائل نفتی در ادامه می افزاید: این خبر خوبی برای امریکا نخواهد بود و من فکر می کنم این اولین هشدار جدی ترامپ به اعضای اوپک است. او به آنان فهمانده که اجازه نمی دهد قیمت نفت بیش از اندازه افزایش یابد. واقعیت آن است که ترامپ واقعا نمی‌خواهد بازگشت به نفت بشکه‌ای ۱۰۰ دلار که در دوران اوباما رخ داده بود را شاهد باشد. قیمت بالای نفت می تواند باعث تشدید نگرانی در میان مصرف کنندگان امریکایی شود. همچنین امریکا با دستور کار ژئوپولیتیکی که برای خاورمیانه دارد، نمی‌خواهد قیمت نفت بیش از اندازه بالا را شاهد باشد.

«جاکوب» می گوید اگر امریکا از برجام خارج شود و تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران وضع کند، تاثیر تحریم‌ها به اندازه دور قبلی تحریم‌ها نخواهد بود چرا که امریکا در این مسیر تنها خواهد ماند. در نتیجه، احتمالا ایران با تخفیف بیشتری نفت خود را می‌فروشد تا مشتریان آسیایی‌اش را حفظ کند؛ کشورهایی که کمتر نسبت به تحریم‌های امریکا حساسیت دارند و مایل به حفظ معاملات تجاری خود با ایران حتی در دوره تحریم‌ها هستند.

«الجزیره» در مورد ونزوئلا می نویسد: امریکا در حال حاضر در مورد ونزوئلا در بهترین موقعیت قرار دارد؛ بدان معنا هنوز تحریم‌های شدید علیه ونزوئلا اعمال نشده‌اند اما آن کشور احساس می‌کند که از تحریم‌ها در سطح کنونی نیز تاثیرپذیر است. در نتیجه، تشدید تحریم‌ها علیه ونزوئلا در شرایط فعلی از سوی امریکا ضروری به نظر نمی‌رسد چرا که ونزوئلا خود توانایی‌هایش محدود شده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین