کد خبر: ۵۲۱۷۴۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
مدیر کل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان مطرح کرد:

۱۲۵۰ روستای سیستان و بلوچستان درگیرِ کم‌آبی‌/بیماری‌های تنفسی و چشمی بخاطر "بی‌آبی هامون"

مدیر کل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان از آبرسانی به صورت «سقایی» به ۱۲۵۰ روستای سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: باید پذیرفت آب هامون کاملاً خشک شده و این رخداد، دامداران، عشایر، صیادان و کشاورزانِ حاشیه تالاب را با مشکلات بزرگی مواجه کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامرضا اربابی (مدیر کل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان) در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به میانگین بارندگیِ ۱۰۴ میلیمتریِ سالانه در استان سیستان و بلوچستان و کاهش ۷۶ درصدی امسال، در تشریح بحران بی‌آبیِ این منطقه گفت: شمال استان سیستان بلوچستان، وابسته به آوردِ آب رودخانه هیرمند است که امسال متاسفانه هیچ آوردی نداشته است و به همین دلیل در شمال و جنوب استان، با خشکسالی شدید روبرو هستیم.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی افزود: کم آبی به حدی است که در بخش شمالی، به دلیلِ آوردِ آب صفرِ هیرمند، زمین‌های کشاورزی که به زیر کشت رفته بود، عملاً بی‌حاصل شد و زحمات کشاورزان از بین رفت. ضمن اینکه در بخش دامداری نیز خسارات بسیاری به مردم وارد شد. در جنوب نیز همانطور که اشاره کردم به موجبِ کاهش ۷۶ درصدی بارندگی، با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده‌ایم.

مدیر کل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان ادامه داد: ما بطور معمول به بیش از ۱۲۵۰ روستا بصورت «سقایی» آب رسانی می‌کنیم و حالا از یک طرف کاهش بارندگی و از طرفی نیز خشک شدن و پایین رفتنِ سطحِ آبِ سفره‌های زیر زمینی، مشکلات را مضاعف کرده است.

اربابی در واکنش به اینکه عنوان می‌شود؛ برخی روستا‌ها به دلیل خشکسالی تخلیه شده‌اند، ضمن ردِ موضوع، گفت: اینکه روستایی به دلیلِ کم آبی تخلیه شده باشد، صحت ندارد، هرچند نگرانی‌هایی مطرح می‌شود، اما اینکه روستایی صرفاً به این دلیل تخلیه شده باشد، نه چنین موردی گزارش نشده است.

او ادامه داد: در مبحث چاه‌های آب غیرمجاز، سازمان آب منطقه‌ای استان ورود پیدا کرد و مناطق و چاه‌ها شناسایی شد و مقابله با آن را در دستور کار خود قرار داده است، اما اینکه چه تعداد شناسایی و تا این زمان چه تعداد پر شده است، آماری است که در اختیار عزیزان در سازمان آب منطقه‌ای استان است.

مدیر کل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان همچنین با اشاره به مشکلات ساکنان حاشیه تالاب هامون، گفت: منطقه سیستان ۲۰ سال است که با خشکسالی مواجه است و همانگونه که عنوان شد، امسال که رودخانه هیرمند به تالاب هیرمند منتهی می‌شود، اصلاً هیچ آوردی نداشت! کشاورزی و دامداری ما هیچ بهره‌ای از آب هیرمند نداشتند، چه برسد به اینکه بخواهد آبی به هامون برسد.

اربابی با اشاره به بی‌آبیِ ۱۷ –۱۸ ساله هامون، افزود: این بی‌آبی، موجب بروز و تسریِ برخی بیماری‌های تنفسی و چشمی میان مردم منطقه شده است. هرچند ۳ – ۴ سال پیش بیمارستان تخصصیِ تنفسی در منطقه تاسیس شد.

وی با بیان اینکه باید پذیرفت آب هامون کاملاً خشک شده و دامداران، عشایر، صیادان و کشاورزانِ حاشیه تالاب را با مشکلات بزرگی مواجه کرده است، به برنامه‌ها برای رفع مشکلات اشاره کرد و گفت: برای تامین آبِ ۴۶ هزار هکتار از اراضی زراعیِ منطقه، اکنون با هدفِ جلوگیری از تبخیر آب، لوله گذاری‌ها در حال انجام است که بتوان به واسطه آن، آب «چاه نیمه‌ها» را به این مزارع انتقال داد و یک منبع آب پایدار برای مردم منطقه تامین کرد.

مدیر کل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان ادامه داد: قائم مقام سازمانِ عشایری کشور در همین ارتباط سفری به استان داشت و مقرر شد با تامین اعتبار لازم و همکاری خودِ فرمانداری‌ها، چاهک‌هایی برای تامین آب شربِ دامداران و دام‌هایشان زده شود تا بتوان امسال از این بحران عبور و گذر کرد.

وی همچنین به بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و افزایش مشکلات مردم در پی وزش آن اشاره کرد و افزود: در واقع این طوفان‌ها از اواخر فروردین ماه شروع به وزش می‌کند و هرچند از آن‌ها با نام بادهای «۱۲۰ روزه» یاد می‌شود، اما به دلیل خشکسالی و تغییر اقلیم بیش از ۲۰۰ روز ادامه دارد. همین چند روز گذشته شاهد وزش آن بودیم و در همین هفته هم می‌بینیم؛ بادهایی که ۹۰ کیلومتر بر ساعت سرعت وزش دارد و همانطور که عنوان شد، موجب آسیب‌های جدی از جمله بیماری‌های چشمی و ریوی به مردم منطقه شده است.

اربابی همچنین گفت: علاوه بر این، این باد‌ها موجب انباشت غبار و ماسه در بعضی از مناطق روستایی می‌شود؛ البته نه اینکه به طور کامل خانه‌ای زیر ماسه مدفون شود، ولی در برخی روستاهای محدوده حاشیه هامون گرد و غبار وارد خانه‌های مردم از طریق سیستم‌های خنک کننده به خصوص کولر‌ها می‌شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
0
0
پس خاک برسرماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
0
0
حفر چاه وصادرات میوه و خشکبار وارزی اوری ضرر به سلامتی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین