کد خبر: ۵۲۲۰۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸

ویتامین C این ماده 7 برابر پرتقال است!!

تخم شربتی منبع کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سرشار از ویتامین C می باشد.
آفتاب‌‌نیوز : با شنیدن اسم تخم شربتی گرمای تابستان و عطش حاصل از گرمای آن برای همه تداعی می شود. شربت تخم شربتی بیشتر در تابستان برای رفع عطش استفاده می شود اما این گیاه سرشار از کلسیم، منیزیم و پتاسیم است.

تخم شربتی چیست؟

تخمه شربتی در حقیقت دانه‌های گیاه ریحان کوهی است که به علت داشتن ترکیبات موسیلاژی (لعاب‌دار) به‌صورت محلول در آب (شربت) استفاده می‌شود و پس از جذب آب به صورت ژله‌ای در می‌ آید.

تخم شربتی خواص زیادی دارد و این‌گونه نیست که فقط برای فصل گرما توصیه شود. نام‌های دیگر این گیاه : بادروج، تره خراسانی، اوقیمن، حوک، بورنگ، صریرا و بادروج ابیض می‌باشد.

مواد معدنی موجود در تخم شربتی

میزان کلسیم موجود در آن، پنج برابر شیر است.

میزان ویتامین C  موجود در آن، 7 برابر پرتقال است.

آهن موجود در آن، سه برابر اسفناج است.

 یک ماده معدنی به نام بورون در تخم شربتی باعث انتقال کلسیم به استخوان ها می شود.

پتاسیم موجود در آن، دو برابر پتاسیم موجود در موز است.

در واقع حدود 20 درصد وزن دانه های به این کوچکی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است و به همین دلیل، غذایی عالی برای مغز و قلب است. میزان امگا 3 موجود در تخم شربتی، 8 برابر ماهی سالمون است.

به کاهش وزن کمک می کند

تخم‌های شربتی، مقادیر بالایی اسیدهای چرب امگا 3  دارند و درنتیجه، غنی از آلفا لینولنیک اسید (ALA) هستند. این اسیدها به افزایش متابولیسم چربی سوزی در بدن کمک می‌کنند. این دانه‌ها سرشار از فیبر نیز هستند، بنابراین شما را به‌مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند و از هوس‌های غذایی جلوگیری می‌کنند. شما می‌توانید برای کنترل اشتهایتان از آنها به‌عنوان یک میان‌وعده قبل از غذای اصلی استفاده کنید. برای این منظور کافی است آنها را به یک کاسه‌ ماست اضافه کنید یا مقداری از آنها را روی سالاد میوه بپاشید.

حرارت بدن را کاهش می دهد

تخم‌های شربتی در بعضی از کشورهای آسیایی مانند تایلند به همراه آب، شکر، عسل و گاهی اوقات شیرنارگیل برای درست کردن نوعی نوشیدنی به‌کار می‌روند. این یک نوشیدنی عالی برای روزهای گرم تابستان است. تخم‌های شربتی یکی از بهترین خنک‌کننده‌های بدن هستند. آنها حرارت بدن را کاهش می‌دهند و به همین دلیل است که مردم معمولا آنها را به نوشیدنی‌های طراوت‌بخش، شربت‌ها یا میلک‌شیک‌ها اضافه می‌کنند.

یبوست و نفخ را از بین می برد

تخم‌های شربتی، بدن را به‌طور طبیعی سم زدایی می‌کنند و باعث تنظیم حرکات روده می‌شوند. روشی مؤثر برای رفع یبوست آن است که به‌مدت چند شب قبل از رفتن به رختخواب، یک لیوان شیر مخلوط‌شده با تخم شربتی بنوشید. این نوشیدنی به‌عنوان یک پاک‌کننده‌ی معده عمل می‌کند. تخم‌های شربتی حاوی روغن‌های فرّاری هستند که به ازبین‌بردن گاز و نفخ دستگاه گوارش کمک می‌کنند و برای هضم مفیدند.

استرس را کاهش می دهد

تخم شربتی سرشار از مواد مغذی هست. منیزم، که به کاهش کورتیزول ( هورمون استرس ) کمک میکند. پایین بودن سطح منیزیم بدن باعث سردرد و خستگی می شود.

تخم شربتی همچنین حاوی ترپیتوفان و آمینو اسید هست که میتواند به بدنتان کمک کند سروتونین تولید کند. سروتونین به بدن کمک میکند با اضطراب مبارزه کند و الگویی منظم تر داشته باشد.

به سلامت کلیه ها کمک می کند

یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن، کلیه است که عملکرد آن تنظیم تراوش در بدن انسان است. اگر کلیه بیمار شود مثلا سنگ در آن تشکیل شود، ممکن است مشکلات دیگری نیز برای سلامتی فرد به وجود بیاید و درمان‌های جدی‌تری مورد نیاز باشد. دانه‌های ریحان به عملکرد درست کلیه کمک می‌کنند بنابراین مصرف منظم آنها برای سلامت کل بدن فایده دارد.

از بروز فشار خون بالا جلوگیری می کند

شما لابد از مشکل بالا بودن فشار خون اطلاع دارید. بله درست است، فشار خون بالا اختلالی است که سبب می‌شود فشار خون در بدن از حد نرمال فراتر برود. در اثر این اختلال شما سریع‌تر عصبانی خواهید شد، اغلب سرگیجه دارید، و غیره. یکی از راه‌حل‌هایی که می‌توانید برای رفع این مشکل انجام دهید این است که به طور مرتب دانه‌های ریحان را مصرف کنید، زیرا خواص این دانه‌ها می‌توانند به کنترل گردش خون کمک کنند.

پوست صورت را نرم می کند

برای استفاده از دانه‌های ریحان به عنوان یک ماده‌ی زیبایی‌بخش، آنها را خوب له کنید تا نرم شوند. دانه‌های له شده را با آب گرم کافی دم بگذارید. سپس کمی صبر کنید و آن را هم بزنید تا خنک شود. می‌توانید این ترکیب را به عنوان یک اسکراب برای صورت‌تان یک بار در روز قبل از حمام بعد از ظهرتان به کار ببرید.

بر مشکل بی خوابی غلبه می کند

افراد زیادی مشکل بی‌خوابی را تجربه می‌کنند. با مصرف منظم مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که حاوی دانه‌های ریحان هستند، می‌توانید احساس اضطراب و بی‌خوابی را در خود کاهش دهید. یکی از بهترین مزایای بهداشتی دانه‌های شیرین ریحان، همین است.

الودکتر

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
0
0
ویتامین سی امگا اصلا نداره
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین