کد خبر: ۵۲۳۰۶۹
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
ترامپ درصدد کنار گذاشتن کارشناسان حرفه‌ای سیاست خارجی و نادیده گرفتن نظرات کارشناسی آنهاست

پس از فرمان ترامپ علیه برجام؛ وزارت خارجه آمریکا خلوت‌تر می‌شود/ افزایش استعفای دیپلمات‌های آمریکایی/یکی از مقام‌های دولت اوباما: همگی باید نگران باشیم

خروج جانسون نگرانی فزاینده‌ای را ایجاد کرده است. این روند از ماه‌ها پیش آغاز شده؛ وزارت خارجه امریکا از حضور کارشناسان مستقل خالی‌تر می شود. این روند به خصوص پس از کنار گذاشتن «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه سابق امریکا از مقام خود تشدید شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- تحلیلگران سیاسی با تشدید روند استعفای کارشناسان سیاست خارجی و دیپلمات‌های امریکایی نسبت به تخلیه پس از فرمان ترامپ علیه برجام؛ وزارت خارجه آمریکا خلوت‌تر می‌شود/ افزایش استعفای دیپلمات‌های امریکاییوزارت خارجه امریکا از «مغزهای متفکر» به دلیل تصمیمات عجولانه ترامپ به خصوص در قبال برجام هشدار می‌دهند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ نشریه آمریکایی «فارین  پالسی» در گزارش اصلی خود اشاره کرده که یکی از کارشناسان برتر وزارت خارجه امریکا در امور منع گسترش تسلیحات هسته‌ای یک هفته پس از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از برجام از مقام خود استعفا داده است. تحلیلگران سیاسی نگران خالی شدن وزارت خارجه امریکا از مغزهای متفکر در طول ۱۸ ماه گذشته از زمان به قدرت رسیدن ترامپ هستند.

«فارین پالسی» می‌نویسد فرد استعفادهنده «ریچارد جانسون» از کارکنان بخش هماهنگی در اجرای برنامه هسته‌ای در مذاکره با نمایندگان کشورهای اروپایی بوده است. او دلیل خاصی برای استعفای خود بیان نکرده است. با این حال، او تاکید کرده است که توافق هسته‌ای موفقیت آمیز بود است او می گوید: «من افتخار می‌کنم که در این کار نقش کوچکی داشتم. به ویژه دستاوردهای فوق العاده در اجرای برجام».

«فارین پالسی» می نویسد: «خروج جانسون نگرانی فزاینده‌ای را ایجاد کرده است. این روند از ماه‌ها پیش آغاز شده؛ وزارت خارجه امریکا از حضور کارشناسان مستقل خالی‌تر می شود. این روند به خصوص پس از کنار گذاشتن «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه سابق امریکا از مقام خود تشدید شده است. به نظر می رسد ترامپ درصدد کنار گذاشتن کارشناسان حرفه‌ای در عرصه سیاست خارجی و نادیده گرفتن نظرات کارشناسی آنهاست. یکی از مقام‌های سابق که با جانسون کار کرده بود می‌گوید او یکی از کارآمدترین کارشناسان منع گسترش تسلیحات بوده است و در شورای امنیت ملی و به عنوان بازرس در امور کره شمالی کار کرده بود».

«جرت بلنک» از مقام‌های دولت اوباما که در امور مرتبط با توافق هسته‌ای کار می‌کرد، می‌گوید: «دقیقا نمی‌توام بگویم که چرا جانسون استعفا داد اما این نمونه‌ای دیگر از عدم توانایی حفظ استعدادها توسط دولت ترامپ است. ما همگی باید نگران باشیم».

یکی از سخنگویان وزارت خارجه امریکا در پاسخ به پرسش خبرنکار «فارین پالسی» درباره علت استعفای جانسون گفته است: «به طور کلی ما درباره موضوعات شخصی و فردی مرتبط با کارکنان‎مان اظهارنظری نمی کنیم. رییس جمهوری دستور داده تا با کشورهای جهان برای تشکیل ائتلافی جدید برای مقابله با ایران همکاری کنیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین