کد خبر: ۵۲۳۷۰۵
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۷

تحقق رویای تولید سلول انسانی با حضور وزیر بهداشت / اولین کارخانه تولید فرآورده‌های سلولی در غرب آسیا به بهره‌برداری رسید

نخستین کارخانه تولید انبوه فرآورده‌های سلولی در غرب آسیا که توسط شرکت دارویی برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت‌امام (ره) ساخته شده است، به بهره برداری رسید.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در مراسم بهره برداری از اولین کارخانه تولید انبوه فرآورده های سلولی که صبح امروز با حضور اسحاق جهانگیری برگزار شد، اظهار کرد: بهره برداری از این کارخانه سندی بر توانایی کشور و اتکا به جوانان و نخبگان است.


وی با تأکید بر اینکه در عمده مؤلفه‌های حکومتی در بهترین وضعیت قرار داریم و بی جهت یأس را در مردم ایجاد می‌کنیم، افزود: بگو مگوهایی که در جریانات سیاسی اتفاق می‌افتد، بیشتر شوخی است و برخی را مضطرب می‌کند؛ البته ممکن است دشمنان آن را جدی بگیرند.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با اشاره به آمار بانک جهانی در سال 56 در زمینه فقر در کشورمان، گفت: در سال 56 حدود 30 میلیون جمعیت داشتیم و 5 میلیون بشکه نفت هم می‌فروختیم. براساس گزارش بانک جهانی آن زمان 46 درصد مردم ایران زیر خط فقر مطلق بوده‌اند. 

مخبر تصریح کرد: براساس گزارش بانک جهانی در سال 93 با 80 میلیون نفر  جمعیت و فروش روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت، 9.5 جمعیت کشور زیر خط فقر هستند؛ یعنی زمانی که 30 میلیون جمعیت داشتیم نزدیک 14 میلیون نفر زیر خط فقر و اکنون که 80 میلیون هستیم، حدود 7.5 میلیون زیر خط فقر داریم.

وی با تاکید بر اینکه کشور پتانسیل‌های زیادی دارد و نباید موج منفی به مردم بدهیم گفت: برای حل معضلات کشور از جمله بیکاری فقط یکی از نعمات و پتانسیل‌های بزرگ کشور کافی است و شرط تحقق این امر، شکل گیری نهضتی مبتنی بر انسجام ملی در کشور است.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با اشاره به برخی پتانسیل‌های کشور، یادآور شد: 2700 کیلومتر به دریا دسترسی داریم، 95 درصد زغفران دنیا در اختیار ماست و 8 میلیارد دلار بازار زعفران در جهان گردش مالی دارد که سهم ما فقط 500 میلیون دلار است.

مخبر گفت: در صنایع دستی به لحاظ تنوع رتبه اول را داریم و از نظر حجم تولید در جایگاه هشتم هستیم؛ حدود 30 میلیارد دلار هم گردش مالی این بازار است و ما فقط 500 میلیون دلار استفاده می‌کنیم؛ کشورمان این همه نعمت دارد چرا باید در مردم برای ایجاد 5 میلیون شغل اضطراب ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در تمام کشورهایی که به رشد خوبی در پیشرفت دست یافته‌اند، دو محور مشترک یعنی اتکا به شرکت‌های کوچک و دانش بنیان وجود دارد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تاکید کرد: در ستاد اجرایی فرمان امام از هیچ رانتی استفاده نکرده‌ایم. در هیچ مناقصه‌ای هم با عنوان اینکه ما ستاد اجرایی هستیم، ورود نکردیم؛ هیچ حضوری هم در واگذاری‌های اصل 44 غیر از یک مورد نداریم.


مخبر با تاکید بر اینکه در واگذاری‌های اصل 44 حتی یک سهم خریداری نکرده‌ایم٬ افزود: تمامی فعالیت‌های این ستاد جنبه تأسیسی دارند و رویکردمان هم غیر ماندگاری بوده است؛ برای مثال در سال 93 صد و چهار شرکت داشتیم. در سال 94 این تعداد را به 85 شرکت، در 95 به 65 شرکت و در 96 به 60 شرکت رساندیم؛ البته مصمم هستیم در سال 97 این شرکت‌ها را به 50 عدد کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه در تمامی فعالیت‌ها بهتر از بخش خصوصی مالیات را پرداخت کرده‌ایم٬ ادامه داد: براساس اظهارات مسئول مالیات کشور یکی از بهترین دستگاهها در مورد پرداخت مالیات، ستاد اجرایی است.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: در برخی از فعالیت‌ها از جمله ساخت و سازها هم براساس قانون می‌توانستیم هزینه‌ها را به حساب مالیات‌ها بگذاریم و دیگر مالیاتی ندهیم اما این کار را نکردیم.

مخبر تأکید کرد: با بخش خصوصی هیچ رقابتی نداریم، آمادگی کامل داریم تا در همه فعالیت‌هایمان هر بخش خصوصی که خواهان  آن فعالیت است، آن را واگذار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه با دولت هم رقابتی نداریم و بهترین رابطه را با دولت داریم، اظهار کرد: از 5 پروژه‌ای که با کمک جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مسایل آن در شورای اقتصاد حل شده است، «ال سی» چهار موردش باز شده و آن یک مورد هم با یاری خداوند تا پایان خرداد حل می‌شود.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام تصریح کرد: هر بخش خصوصی که این 5 پروژه را می‌خواهد، آمادگی داریم تا از یک  تا 100درصد آن را واگذار کنیم.

مخبر با تاکید بر اینکه در ستاد اجرایی چارچوبی را برای خودمان تعیین کردیم، افزود: براساس این چارچوب باید فعالیت‌هایمان در محدوده اقتصاد مقاومتی، محرومیت زدایی و اشتغال زایی باشد و تا کنون بیش از 450 هزار فرصت شغلی به ویژه در مناطق محروم ایجاد کرده‌ایم.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های جوانان در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اضافه کرد: بیش از 250 جوان تحصیل کرده دارای مدرک دکتری در ستاد اجرایی مشغول به فعالیت هستند و هیچ کاری نبوده که اراده کنیم و نتوانیم آن را انجام بدهیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: کشور ما توانمندی‌های زیادی دارد و یک رییس جمهور غداره بند نباید فکر کند، می‌تواند برای مان مشکلی
ایجاد کند.

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت نیز در مراسم افتتاح اولین کارخانه تولید انبوه فرآورده‌های سلولی منطقه غرب آسیا که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: امروز یکی از دستاوردهای مجموعه خدمت‌گزار ستاد فرمان اجرایی امام به دست معاون اول رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: این مجموعه در نوع خود در کشور و در منطقه بی‌نظیر است و مربوط به حوزه علمی پزشکی می‌شود که نیم قرن در دنیا سابقه دارد.

وزیر بهداشت افزود: پیش از انقلاب اسلامی فعالیت در این حوزه بسیار ناچیز بود و در دهه هفتاد با حضور افرادی همچون کاظمی آشتیانی در جهاد دانشگاهی و با تاسیس پژوهشگاه رویان گام‌های بزرگی برداشته شد و دانشگاه‌ها به دنبال آن کار در این حوزه را آغاز کرده‌اند.

هاشمی با بیان اینکه امروز رتبه 15 جهانی در سلول درمانی را داریم، بیان کرد: البته باید توجه داشت برخی دستاوردهای علمی ایران در کشورهای پیشرفته دنیا به دلیل مذهبی و قانونی ثبت نمی‌شود، اما ما در منطقه رتبه نخست و در دنیا در جایگاه 15 قرار داریم.

وی با اشاره به استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های صعب العلاج و سرطان، گفت: درمان سرطان با دارو، اشعه و روش‌های مدرنی چون سلول انجام می‌شود و درمان سرطان خون با سلول یکی از روش‌هایی است که بیش از ربع قرن سابقه دارد؛ با راه‌اندازی این کارخانه می‌توان درمان‌ها را با دقت و کیفیت بهتری پیش برد.

وزیر بهداشت با اشاره به برخی تخلفات در استفاده از سلول‌های بنیادی و سلول درمانی، گفت: متاسفانه در این حوزه شاهد برخی رفتارهای نادرست بودیم و تهیه سلول و تزریق آن به روش غیر علمی و غیر قانونی و بدون مطالعه انجام می‌شد که به دنبال آن شاهد اتفاقات 15 سال پیش بودیم که در رسانه‌ها این موضوع تبلیغ شد و مردم بسیاری به دلیل تبلیغات سوء درمان بیماری‌ها با سلول‌های بنیادی به زحمت افتادند و دانشمندان دچار تردید شدند.

هاشمی گفت: امیدواریم معاونت درمان ظرف یک ماه آینده ضوابط مراکز درمان سل‌تراپی را تعیین کند تا استانداردها در تمام نقاط کشور اعمال شود.

وی با بیان اینکه تخلفاتی در حوزه سلول‌های بنیادی و سلول درمانی وجود دارد که کم هم نیست، گفت:‌ بخشی از این تخلفات از چشم ما پنهان است، امیدوارم با همکاری بخش بالینی و علوم پایه در این مجموعه بتوانیم از این دانش در مسیر درست استفاده کنیم و سلول‌های بنیادی در مسیر درست خود قرار گیرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: خوشبختانه روحیه ستاد فرمان اجرایی امام استفاده از همه ظرفیت‌ها به ویژه مراکز دانشگاهی است؛ ستاد اجرایی فرمان امام می‌تواند از ظرفیت‌ها و فعالیت‌های دانشگاه تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس و شیراز استفاده کند؛ البته باید اعتماد بخش بالینی نیز جذب شود زیرا باید آنها در استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها رغبت نشان دهند.

هاشمی با بیان اینکه ورود کارخانه تولید سلول به  بخش بالینی سم است، افزود: با راه‌اندازی این کارخانه علاوه بر ژن تراپی و سل تراپی می‌توان در پزشکی پیشرفت کرد.

وی بیان کرد: دو هفته پیش مقام معظم رهبری در حضور مهمانانی از منطقه و جهان تاکید داشتند که ما برای پیشرفت به علم و وحدت نیاز داریم که مهم‌ترین نیاز جوامع اسلامی به ویژه جمهوری اسلامی است نمی‌شود دیگران را موعظه کنیم و خود کم بهره باشیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد:‌ در علم و توسعه علمی به ساختمان و مرکز نیاز نداریم، بلکه نیاز ما به دانش، ایمان و همت افراد علاقه‌مند به کشور عزیزمان است که از این افراد در کشور کم نداریم و  مهم بستری است تا  این افراد شناسایی و استعدادهای آن‌ها شکوفا شوند.

هاشمی با بیان اینکه هیچ ملتی در دعوا رشد نکرده است، گفت:‌ در تردید و یأس هیچ خانواده و کشوری رشد نکرده‌اند و اکنون کشور ما بیش از هر زمانی به آرامش نیاز دارد و این آرامش در گرو همدلی و وحدت به دست می‌آید.

وی بیان داشت: به عنوان یک ایرانی می گویم مایه تأسف است که در رسانه‌ها برخی افراد اثرگذار، گروه‌ها و جریانات سیاسی  اظهاراتی را بیان کردند؛ ما وقتی یک ورزشکار را می‌خواهیم به یک میدان بین‌المللی اعزام کنیم آن را با دعا بدرقه می‌کنیم اما اکنون حمایت خوبی از دستگاه دیپلماسی دیده نمی‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: از زبان مقام معظم رهبری در مورد دینداری، وفاداری و انقلابی بودن دیپلمات هایمان شنیده‌ایم و امروز بیش از گذشته نیاز به حمایت و روحیه دارند.

هاشمی با اشاره به اینکه باید بر عملکرد خود مراقبت کنیم؛ زیرا کوچک‌ترین خطاها در تاریخ به پای ما ثبت خواهد شد، افزود: اگر جمهوری اسلامی را دوست داریم و به یکپارچگی وطن وفادار هستیم باید در دو مسیر وحدت که حاصل آن آرامش است، حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه ستاد فرمان اجرایی امام خوشبختانه وحدت و توسعه ملی را وصف‌العین خود قرار داده است، گفت: برای ستاد فرمان اجرایی امام، علما را تشویق می‌کند و براای او  فرقی نمی‌کند که دانشمندان از کدام نحله هستند و به دلیل حمایت از توسعه علمی و حرکت در مسیر وحدت از آنها تشکر می‌کنم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در 5 سال گذشته ستاد فرمان اجرایی امام در حوزه سلامت فراتر از برادری به ما کمک کردند و در هر گرفتار به کمک ما آمدند، همچنین اعلام کردند که در حوزه بهداشت و درمان و دارو آمادگی دارند تا مراکز خود را به بخش خصوصی واگذار کنند.

فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین