کد خبر: ۵۲۴۱۷۱
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳

مبتلایان به زخم معده می‌توانند روزه بگیرند؟

یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: اگری فردی در گذشته به زخم معده مبتلا بوده و اکنون بیماری وی بهبود یافته می تواند روزه بگیرد در غیر این صورت باید با متخصص گوارش مشورت کند.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر محمدجعفر فره‌وش، فوق تخصص گوارش و کبد در گفت‌و‌گو با آنا با توجه به فرارسیدن ماه رمضان درباره شرایط روزه داری در افرادی که دچار بیماری های گوارشی از جمله زخم معده و اثنی عشر هستند، گفت: اگر افراد در گذشته به این بیماری ها مبتلا بودند و در حال حاضر درمان شدند می توانند در ماه رمضان روزه بگیرند. البته باید به خاطر داشت اگر این افراد با روزه داری دچار خونریزی، درد و یا ناراحتی های شدید شدند باید به متخصص گوارش مراجعه و از روزه گرفتن خودداری کنند.

وی افزود: افرادی نیز که تحت درمان هستند باید با مشورت پزشک و در صورت صلاحدید روزه داری کنند زیرا در غیر این صورت بیماری آنها تشدید می یابد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با توجه به راه ای پیشگیری از بروز درد معده در ساعات افطار و پایان ماه رمضان، بیان کرد: به افراد توصیه می شود برای حفظ سلامت دستگاه گوارشی، روزه خود را با مصرف غذاهای سبک آغاز کنند و مایعات به خصوص آب به مقدار فراوان بنوشند.

فره‌وش با تاکید براینکه مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کرده در وعده افطار به دستگاه گوارش آسیب می زند، تصریح کرد: مصرف غذاهایی مانند کله پاچه، حلیم، انواع غذاهای سرخ شده و ... موجب بروز احساس درد معده در افراد روزه دار می شود.

وی یادآور شد: هم چنین افراد باید در مصرف غذاهای حاوی حبوبات مانند انواع آش و سوپ اعتدال را رعایت کنند زیرا مصرف حبوبات به مقدار زیاد موجب بروز نفخ و دردهای گوارشی می شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد با توصیه براینکه روزه داران باید پس از گذشت ساعاتی از افطار یک غذای سبک تحت عنوان شام را مورد استفاده قرار دهند، افزود: افراد باید در این فاصله زمانی میوه، سبزیجات و مایعات را مورد استفاده قرار دهند و حتما به ورزش و تحرک بپردارند.

فره‌وش ادامه داد: مصرف میوه و سبزی مانند خیار، گوجه، کاهو .... پس از افطار موجب ذخیره آب در بدن می شود و این امر موجب کاهش احساس تشنگی طی روزه داری می شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: هم چنین به روزه داران توصیه می شود برای حفظ سلامت دستگاه گوارشی به هیچ عنوان شربت های غلیط را در وعده افطار مورد استفاده قرار ندهند.


منبع: سلامت نیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین