کد خبر: ۵۲۴۲۵۷
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳

اوباشگری برخی جوانان به کم‌کاری‌ها در آموزش و پرورش برمی‌گردد/هیچ آموزشی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس داده نمی‌شود

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اوباشگری برخی جوانان را ناشی از کم‌کاری‌ها در آموزش و پرورش دانست و گفت: همه حرف ما با آموزش و پرورش این است که چرا برای کاهش آسیب‌های اجتماعی هیچ آموزشی در مدارس داده نمی‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدمهدی تندگویان درباره چرایی اوباشگری برخی جوانان و راهکارهای این معاونت برای کاهش آسیب های اجتماعی در میان این قشر گفت: پیرامون این مساله چندین بحث مطرح است که معمولا راجع به آن در شورای اجتماعی کشور و جاهای دیگر بحث می‌شود. من نیز همواره موضوعات خودم را عنوان کرده‌ام، اما بخش اصلی مسائل مربوط به جوانان به آموزش و پرورش برمی‌گردد و اتفاقا درخواست ستاد ساماندهی جوانان، تفکیک حوزه‌های سنی بوده است. یعنی شورای عالی مصوبه‌ای را صادر کند که رنج جوانی از بعد از 18 سالگی باشد و ما سن 18 تا 35 را به عهده بگیریم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: بخشی از این گروه شامل افراد 15 ساله می‌شود که اصلا در حوزه اختیارات ما نیست و از طرفی آموزش و پرورش متولی مستقیم آن‌ها است و در این سنین هر اتفاقی که بیافتد متولی مشخص موجود است.در واقع هماهنگی هایی که ما باید انجام دهیم بعد از دیپلم گرفتن و برای کسانی است که ممکن است وارد دانشگاه نشوند و هیچ پایگاهی هم نداشته باشد.

تندگویان با اشاره به نقش مهم آموزش و پروش برای حل این مساله توضیح داد: همه حرف ما با آموزش و پرورش این است که چرا برای کاهش آسیب‌های اجتماعی هیچ آموزشی در مدارس ارائه نمی‌شود. بحثی که من مدت‌هاست پیگیری می‌کنم تحت عنوان نخبگان اجتماعی مطرح است یعنی جوانان باید پیش از وارد شدن به دوره جوانی در مدارس مهارت‌های لازم برای زندگی کردن، کسب و کار و.. را یاد بگیرند، اما در آموزش و پرورش چنین آموزش هایی نداریم.

او افزود: ما فقط به فرزندانمان می‌گوییم که درس بخوانند اما بعد از اتمام دوره تحصیلات و گرفتن مدرک هیچ شغلی ندارند. در حالی که ما باید روی پایگاه‌های نخبگان اجتماعی کار کنیم و به فرزندانمان یاد بدهیم که چطور باید با آسیب های اجتماعی برخورد کنند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص راهکار معاونت برای حل این مساله توضیح داد: یک  بحث مهم ما در این زمینه آموزش است، اما شورای سیاست‌گذاری واحدی برای حوزه آموزش‌های اجتماعی جوانان نداریم. آموزش و پرورش جوان را تحویل ما می دهد اما آموزش‌هایی که مد نظر ماست به آن‌ها ارائه نکرده است.

وی گفت: ما حتما باید یک شورای سیاست گذاری آموزش اجتماعی ایجاد کنیم و سرفصل‌هایی از جمله روابط جنسی، آسیب‌های اجتماعی، اشتغال  و کسب و کار و ... را در دوره راهنمایی تا دبیرستان به طرق مختلف به نوجوانان آموزش دهیم ضمن اینکه باید مربیانی وجود داشته باشند که بتوانند مشاوره هم بدهند. همچنین باید نحوه مشاوره گرفتن را به بچه‌ها از همین سنین آغاز کنیم.

تندگویان درباره عدم استقبال جوانان از مراکز مشاوره گفت: ما مراکز مشاوره در حوزه ازدواج برای جوانان تاسیس کردیم، ولی چون جوانان در دوران مدرسه مشاوره محور بار نیامده‌اند اصلا به مراکز ما مراجعه نمی‌کنند. حتی دوره هایی رایگان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی دایر کردیم که جوانان به آن مراجعه نکردند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: طرح ما در شورای آموزش استان تهران مصوب شد، آموزش و پرورش هم آن را پذیرفت. ما نیز سرفصل‌هایی که به نظرمان مناسب است و باید در مدارس آموزش داده شود انتخاب کردیم و برای آنها فرستادیم. اما مسائل جوانان هر چند وقت یکبار نیاز به تجدید نظر دارد چون برخی مسائل اتفاقاتی هستند که از قبل رخ نداده اند مثلا خودکشی‌ها و استعمال مواد مخدرهای عجیب و غریب. البته آموزش و پرورش می گوید که به شدت در بحث مربی و آموزش مشکل دارد چون در این سطح و حجم مربی ندارند.

تندگویان در پاسخ به این سوال که سرفصل‌هایارائه شده به آموزش و پرورش چقدر به مرحله اجرا رسیده، گفت: هیچ کدام به مرحله اجرا نرسیده است، در سال گذشته که این بحث مطرح شد ما نامه‌ای نوشیتم و به شواری عاالی انقلاب فرهنگی هم فرستادیم ولی تا آنجایی که من می دانم هیچ کدامشان اجرایی نشده است. ما در این زمینه  جایگاه قانونی نداریم و خودمان اقدام کرده‌ایم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین