کد خبر: ۵۲۴۵۲۵
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸

شهردار کرج باز هم انتخاب نشد!

در حالی اکثریت شورا نسبت به رأی‌گیری طرح دو فوریتی انتخاب شهردار کرج اصرار داشتند که نایب‌رئیس شورا این مهم را نپذیرفت، رحیم خستو با قرائت طرح دوفوریتی از اعضا خواست هرکدام با شهردار شدن آقای سریزدی موافق هستند اعلام کنند ولی نائب رئیس شورا در اقدامی تأمل‌برانگیز جلسه را ترک کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
جلسه علنی شورای شهر کرج امروز یکشنبه سی‌ام اردیبهشت‌ماه در حالی برگزار شد که از همان ساعات نخست با حاشیه‌های قابل‌تأملی همراه بود.

غایب اصلی جلسه امروز رئیس شورا بود، نائب رئیس که عهده‌دار ریاست جلسه بود دلیل غیبت آقای رئیس را کسالت اعلام کرد.

وحیدی، از اعضای شورای شهر کرج در ادامه جلسه عنوان کرد: که سرپرست شهرداری کرج مقرر است گزارشی از عملکرد شهرداری ارائه کنند.

رحیم خستو عضو شورای شهر کرج در واکنش به نائب رئیس، گفت: با توجه به اینکه وارد دستور جلسه شده‌ایم و جلسه قبل نیز جلسه ناتمام به تعطیلی کشیده شد، از نامزدهای تصدی پست شهرداری بخواهیم در صحن حاضرشده و به ارائه برنامه خود بپردازند.

وی با تأکید بر اینکه جلسه گذشته پرسش و پاسخ صورت گرفت، گفت: متأسفانه رئیس شورای شهر در آستانه رأی‌گیری جلسه را ترک کرد، به همین منظور باید با در نظر گرفتن وقت و همچنین سرنوشت شهر و مردم به ادامه جلسه بپردازیم.

عضو شورای شهر کرج تأکید کرد: دعوت از نامزد، ارائه برنامه، پرسش و پاسخ و تداوم جلسه تا رأی‌گیری، پیشنهادی بود که در جلسه گذشته به رأی گذاشته شد و موردقبول اعضا نیز قرار گرفت ولی متأسفانه این اتفاق صورت نگرفت و رئیس شورا جلسه را ترک کردند.

وحیدی نائب رئیس شورای شهر کرج در واکنش به سخنان خستو، گفت: رئیس شورا تشخیص داده است جلسه تا ساعت 11 ادامه داشته باشد وقتی جلسه به تشنج کشیده شده و کار بر رئیس شورا سخت شده است نباید بگویید وی جلسه را ترک کرده است.

عباس زارع در ادامه گفت: در جلسه گذشته طرحی پیشنهاد و به رأی گذاشته شد، در این طرح آمده بود که نامزد مورد نظر در صحن حاضر و به ارائه برنامه بپردازد، اعضا سؤالات و ابهامات را بپرسند و متعاقب وارد رأی‌گیری شویم. در جلسه گذشته و طبق طرح پیشنهادی مقرر بود جلسه تا زمان انتخاب شهردار رسمیت و استمرار داشته باشد درحالی‌که چنین نشد.

غدیر مهدوی، دیگر عضو شورای شهر کرج در ادامه با تأکید بر اینکه دستور جلسه مشخص است، گفت: بهتر است که نامزد موردنظر در جلسه حاضر و به سؤالات پاسخ گوید.

مجید سریزدی تنها گزینه تصدی پست شهرداری کرج در جلسه حاضر به سؤالات اعضا پاسخ داد، وی در پاسخ به سؤال یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه به بنده تعهد کتبی می‌دهید که بار حقوقی مسئله‌ای که مطرح می‌کنم شامل حالم نشود، گفت: ازنظر بنده موردی ندارد، در مقابل شما نیز تعهد بدهید که پاسخ ارائه‌شده نیز برای بنده بار حقوقی نداشته باشد.

مجید سریزدی در ادامه بابیان اینکه مبنای پاسخ‌های بنده تهدید یا فرافکنی نیست، گفت: هدف همه ما شفاف‌سازی است، هدفی که شورای شهر به آن اعتقاد کامل دارد.

وی با تأکید بر اینکه طی روزهای گذشته صحبت‌هایی در خصوص احراز صلاحیت بنده به میان آمده است، گفت: در قانون شرایط احراز صلاحیت شهردار اعلام‌شده است.

گزینه تصدی پست شهرداری کرج یکی از شرایط احراز صلاحیت شهردار را نداشتن محکومیت کیفری که منجر به محرومیت اجتماعی شود اعلام کرد و گفت: بنده چنین محکومیت کیفری ندارم.

سریزدی با تأکید بر اینکه به‌صراحت اعلام می‌کنم که هیچ‌گونه حکم محکومیت کیفری ندارم، گفت: این موضوع را با صراحت در جلسه علنی شورای شهر اعلام می‌کنم.

فرج‌الله ایلیات عضو شورای شهر کرج خطاب به گزینه تصدی پست شهرداری کرج، گفت: در توان اجرایی شما شکی وجود ندارد، ما می‌دانیم شما می‌توانید شهر را از این وضعیت نجات دهید تنها دغدغه ما وضعیت پرونده قضایی شماست که هنوز تکلیف حکمش مشخص نشده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از حقوقدانان تفاسیر متفاوتی را ابراز می‌کنند، گفت: در تهران برای گزینه‌های نهایی شهرداری استعلام احراز صلاحیت درخواست شد به نظر می‌رسد که این مهم برای شهرداری کرج نیز باید انجام شود.

ایلیات با اشاره به اینکه مدیران اجرایی ممکن است پرونده‌های قضایی داشته باشند و هیچ‌کدام منجر به رأی قطعی نشوند، گفت: شورای شهر باید از وضعیت پرونده‌های حقوقی گزینه‌ها اطمینان داشته باشد. نباید برای انتخاب شهردار عجله کنیم.

سریزدی با تأکید بر اینکه شفافیت در امور باید سرلوحه باشد، گفت: تنها پرونده موجود بنده در محاکم قضایی مربوط به پروژه باشگاه میلاد است که مدعی شده‌اند شهردار مناقصه صوری برگزار کرده است، این در حالی است که قرارداد این پروژه در سال ۷۹  منعقدشده و بنده سال  ۸۰  شهردار کرج شده‌ام.

غدیر مهدوی، دیگر عضو شورای شهر کرج در ادامه با اشاره به اینکه پرونده باشگاه میلاد در محاکم قضایی باز است، گفت: این پرونده سال‌ها پیش تشکیل‌شده و ممکن است تا دو سال دیگر رأی صادر نشود، با این تفاسیر نباید شهر معطل چنین موضوعاتی باشد.

رحیم خستو در ادامه به ماده 79 وظایف شوراها اشاره کرد و گفت: در تبصره یک این ماده آمده است، شورای اسلامی شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب شهردار اقدام کند در تبصره سوم این ماده نیز آمده است؛ نصب شهرداران در شهرهای با جمعیت بیشتر از 200 هزار نفر و مراکز استان بنا به پیشنهاد شورای شهر با حکم وزیر کشور و سایر شهرها با حکم استاندار صورت می‌گیرد.

به گفته خستو بر اساس این قانون وظیفه شورا و نهادهای تعیین‌کننده در خصوص انتخاب شهردار و مرجع رسمی اظهارنظر در این زمینه مشخص‌شده است.

عضو شورای شهر کرج در خصوص گمانه‌زنی‌ها در خصوص انتخاب شهردار، گفت: صلاحیت شهردار طی 10 روز می‌تواند مشخص و اعلام شود. شورا وظیفه انتخاب شهردار را به عهده دارد و نباید وارد مناقشات و گمانه‌زنی‌ها شود.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه به‌راحتی با آبروی گزینه‌ها بازی می‌شود، این سؤال را طرح کرد که آیا اعضای شورا باید وارد چنین فرایندی شوند و به گمانه‌زنی‌ها دامن بزنند.

خستو با تأکید بر اینکه باید دغدغه اعضای شورای شهر برنامه گزینه‌های مطرح‌شده باشد، گفت: آیا کسانی که امروز به گمانه‌زنی‌ها می‌پردازند در خصوص دیگر مدیران و شهرداران نیز این‌گونه وارد جزئیات شده‌اند.

عضو شورای شهر کرج با تأکید بر اینکه در حال حاضر کسانی مخالفت می‌کنند که مخالف لیست امید بوده‌اند، گفت: با شناختی که از آقای سریزدی دارم فقط شهردار من نخواهد بود و برای این شهر قطعاً مفید خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه بنده ورود به سیستم قضایی برای پیگیری وضعیت پرونده گزینه‌های موردنظر نیست، گفت: وظیفه عضو شورا ارتباط با نهادهای امنیتی برای احراز صلاحیت گزینه شهرداری نیست و مراجع رسمی برای این کار مشخص‌شده‌اند.

خستو با تأکید بر اینکه کسی نگران این موضوع نیست که شهر کرج بر اساس آمار موجود شاخص‌های بالای فساد را دارد، گفت: چرا کسی نگران فساد نیست، چرا کسی نسبت به عملکرد مدیران سابق پاسخی ارائه نمی‌کند.

عضو شورای شهر کرج به طرح این سؤال پرداخت که چرا وقتی بازی به نفع برخی نیست تلاش می‌کنند بازی را خراب کنند درحالی‌که باید به رأی اکثریت احترام بگذاریم.

فرج‌الله ایلیات در ادامه با اشاره به سخنان رحیم خستو مبنی بر اینکه برخی از بیرون شورا برای شورا تصمیم می‌گیرند، گفت: بسیاری بر این باور هستند که تصمیم سازان شورا در بیرون از شورا هستند درحالی‌که استقلال شورا نباید به این‌گونه مسائل زیر سؤال برود.

وی با اشاره به اینکه پیش‌ازاین نیز در خصوص شهرداران تحقیق انجام‌شده است، گفت: مگر از شهردار سابق در خصوص زمین‌های نجومی و مسائل خانوادگی سؤال و تحقیق نشد، چرا برخی می‌خواهند بگویند، این رویه جدید است.

ایلیات با تأکید بر اینکه احراز صلاحیت شهردار را هرکسی به خواست خود تفسیر می‌کند، گفت: شورا موظف است که شهردار واجد صلاحیت را انتخاب کند.

عضو شورای شهر کرج تأکید کرد: ممکن است کسانی بیرون از شورا به‌عنوان دلسوزان شهر مسئله‌ای را مطرح کنند ولی نباید این مسئله طوری عنوان شود که گویا کسانی برای شورا تصمیم می‌گیرند. اینکه شورا هنوز تصمیمی در خصوص انتخاب شهردار اتخاذ نکرده است نشان از استقلال شورا دارد.

عباس زارع گفت: اینکه گفته می‌شود عوامل بیرونی بر شورا تأثیر نداشته است، اشتباه است و بنده معتقدم که تأثیر داشته است به‌طوری‌که جلسات مختلفی برای اینکه چه کسی شهردار بشود یا نشود برگزار شد.

زارع در ادامه با ارائه طرح دو فوریت برای انتخاب شهردار، گفت: این طرح دو فوریت به امضای هشت نفر از اعضای شورا رسیده است.

منصور وحیدی نایب‌رئیس شورا ضمن مخالفت با رأی‌گیری طرح دوفوریتی، گفت: بنده ریاست جلسه را به عهده‌دارم و تشخیص می‌دهم که نباید این طرح به رأی‌گیری گذاشته شود.

در حالی اکثریت شورا نسبت به رأی‌گیری طرح دو فوریت اصرار داشتند که نایب‌رئیس شورا این مهم را نپذیرفت، رحیم خستو با قرائت طرح دوفوریتی از اعضا خواست هرکدام با شهردار شدن آقای سریزدی موافق هستند اعلام کنند ولی نائب رئیس شورا در اقدامی تأمل‌برانگیز جلسه را ترک کرد.

منصور وحیدی با تأکید بر اینکه حق مسلم اعضا است که نامزدهای موردنظر خود را به شورا معرفی کنند، گفت: بنده نیز آقایان مهران عسگری و محمدتقی ایرانی را به‌عنوان نامزدهای تصدی پست شهرداری کرج اعلام می‌کنم.

عباس زارع در واکنش به نائب رئیس شورا، گفت: از گزینه پیشنهادی شما یعنی آقای عسگری پرسیده‌ایم که آیا نامزد تصدی پست شهرداری است و وی در پیامکی اعلام کرده است که اصلاً برای نامزدی تصدی پست شهرداری اقدامی نکرده است.

جلسه امروز شورای شهر کرج بدون نتیجه به پایان رسید.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین