کد خبر: ۵۲۶۰۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
سخنگوی دولت اعلام کرد:

واکنش نوبخت به ردافطاری رئیس‌جمهور توسط برخی هنرمندان/ قدرت نظامی ما به هیچ وجه تهاجمی نیست/امسال کسری بودجه نداریم

سخنگوی دولت گفت: قدرت نظامی ما به هیچ وجه تهاجمی نیست، بلکه دفاعی و بازدارنده است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: براساس سیاست‌های جدید ارزی همه واردات از طریق ثبت سفارش انجام می شود و براساس آخرین گزارشها از ابتدای سال تا تاریخ ۶ خرداد بالغ بر ۱۹ میلیارد و ۷۷۴ میلیون دلار برای ۱۸۲ هزار و ۲۱۶ قلم کالا ثبت سفارش انجام شده است.

قیمت خرید گندم از کشاورزان ۱۳۰۰ تومان است
وی با اشاره به موضوع خرید تضمینی گندم از کشاورزان اظهار کرد: خرید تضمینی گندم در حال انجام است و تا تاریخ ٦ خردادماه، یک میلیون و ٦٣٥ هزارتن گندم به ارزش ٢ هزار و ١٧٠ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که از این مبلغ ١١٠٠ میلیارد تومان پرداخت شده و ١٠٧٠ میلیارد تومان دیگر باقی مانده است و تلاش می کنیم در کمترین زمان ممکن آن را تسویه کنیم.

نوبخت گفت: قیمت خرید گندم از کشاورزان ۱۳۰۰ تومان است اما با توجه به هزینه‌های جنبی این مبلغ برای دولت ۱۴۰۰ تومان تمام می شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در ۹ فروردین امسال صندوق بین المللی پول گزارشی درباره ایران منتشر و رشد اقتصادی کشورمان را ۴ درصد پیش بینی کرده و گفته که نرخ بیکاری کاهش می‌یابد، گفت:طبق این گزارش همچنین همچنین پیش بینی شده  ۹۷ میلیارد دلار به تولید ناخالص ملی ایران اضافه می شود.

امسال کسری بودجه نداریم
وی با اشاره به اینکه ما اجازه برداشت ریالی از صندوق توسعه ملی بدون اجازه مجلس شورای اسلامی و یا اذن رهبری نداریم، بیان کرد: اگر منابع کفاف مصارف را ندهد، بر اساس قانون اجازه برداشت از حساب ذخیره ارزی را داریم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه امسال کسری بودجه نخواهیم داشت اما بودجه ٣٨٦ هزار میلیاردی که توسط مجلس تصویب شده است، محقق نخواهد شد، گفت: با مدیریت تخصیص منابع، کشور را پیش می‌بریم و اولویت بندی می‌کنیم‌.

نوبخت ادامه داد: برای حمایت و صیانت از مردم حالتهای مختلفی را تا پایان سال پیش بینی کردیم به هر ترتیب دشمن ما را تهدید کرده است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه  پاداش بازنشستگی کارکنان دولت حدود ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان است که بیشتر این مبلغ مربوط به فرهنگیان می شود، افزود: تا قبل از پایان برنامه ششم سعی می‌کنیم همسان‌سازی حقوق‌های بازنشستگان را رعایت کنیم‌.

وی گفت: دولت مدعی نیست که مردم مشکلی ندارند، تنها چیزی که کم نداریم مشکل است؛ اما به عنوان خدمتگزارن مردم باید بتوانیم مشکلات را کاهش دهیم. دشمنان تلاش می‌کنند چشمه ما را بخشکانند و فروش نفت، بیمه، کشتی رانی و ... را با مشکل مواجه کنند.

نوبخت خاطرنشان کرد: مذاکرات ما دلیل بر این نبوده که ساده لوح بودیم و باور کردیم که غربی ها صادق هستند؛ اکنون هم که مذاکره می‌کنیم حواسمان جمع است.

سخنگوی دولت گفت:دنیا مذاکره‌کنندگان ایران را تحسین می‌کند؛ اینها سرداران ما هستند چرا باید آنها را تخریب کنیم!

قدرت نظامی ما به هیچ وجه تهاجمی نیست
وی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات با اروپا در خصوص برجام اظهار کرد: اروپایی ها تصور غلطی درباره برنامه هسته ای کشورمان داشتند و آن را تهدیدی برای خود می دانستند.

نوبخت گفت: اروپا به جهت اینکه به ما نزدیک تر است، احساس خطر بیشتری نسبت به آمریکا می‌کند. ما قصد بدی نسبت به کسی نداریم اما به گفته مقام معظم رهبری دوران بزن و در رویی تمام شده و اگر تهدیدی علیه کشورمان وجود داشته باشد به آن پاسخ خواهیم داد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: قدرت نظامی ما به هیچ وجه تهاجمی نیست، بلکه دفاعی و بازدارنده است،  به همین دلیل است که نوع نگاه اروپایی ها و آمریکایی ها به برجام متفاوت است. اما در آمریکا هم ترامپ، همسو های زیادی بجز جان بولتون که سخنگوی سازمان منافقین است و از آنها پول می گیرد، ندارد.

وی با اشاره به درگذشت ناصر مردوخی پیشکسوت رسانه ای گفت: مرحوم مردوخی تا آخرین نفس تلاش کرد تا رسالت مطبوعاتی خود را انجام دهد و آرزو می‌کنم در جوار انبیاء و اولیا محشور باشد.

هر برگی از درختان پاستور بیفتد، رئیس جمهور مسئول است و باید پاسخ بدهد
نوبخت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، درباره طرح سوال از رئیس جمهور و انتقاد برخی از نمایندگان درباره تلاش دولت برای اینکه امضا کنندگان سوال امضای خود را پس بگیرند، گفت: سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص و حتی تذکر از اختیارات و حق مجلس است و باید به اقتضا از هرکدام انها استفاده کند.

وی با بیان اینکه سوالم از سوال کنندگان این است که قبول دارند جایی که می توانیم، تذکر بدهیم باید تذکر داده شود، اظهار کرد: چه سوالی از رییس جمهور مطرح است؟ اینهایی که گفته شده کار شخص رئیس جمهور نیست بلکه برای دولت است؛ اینکه بگوییم مسئولیت رئیس جمهور است، بحثی نیست و در این صورت هر برگی از درختان پاستور بیفتد بالاخره رئیس جمهور مسئول است و باید پاسخ بدهد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اگر هدف از سوال رفع ابهام است این را نمایندگان معرفی شده رئیس جمهور در کمیسیون ها پاسخ دادند. رئیس جمهور اکنون مشغله های ذهنی زیادی درباره مسائل داخلی و خارجی دارد و حتما باید داخل مجلس برود ما که همواره جلسات مجلس و دولت را داشته ایم و می شد مسائل را آنجا مطرح کرد.

نوبخت تاکید کرد: شما استیضاح ها را هم دیدید، آیا سابقه داشت که در یکسال اول، چهار وزیر را بخواهند استیضاح کنند و نتیجه هم چه شد؟ و اکثریت مجلس استیضاح ها را تایید نکرد و اعتماد باقی ماند.

وی ادامه داد: وقتی از مجلس صحبت می کنیم ۲۹۰ نفر هستند و هر جمعی ۱۰ یا ۲۰ نفره ای می توانند هر طرحی را مطرح کنند. من به وجدان عمومی مجلس ایمان دارم و جمع مجلس غالبا درست فکر می‌کنند. در مورد برخی از تحقیق و تفحص ها هم می شود گفت جواب این آمار را به من بدهید، چرا باید یک تیمی به اداره ای ببریم و جو اداره تا ساعتها و روزها و ماهها تحت تاثیر آن قرار بگیرد.

سخنگوی دولت گفت: نمایندگان می توانند بگویند این چند آمار را به من بدهید، اگر تایید نکردند می توانند از دیوان محاسبات پرسید.

نوبخت اضافه کرد:از برخی از وزرا هر روز سوال می شود و باید دیگر بروند در مجلس کارت بزنند البته اشکالی ندارد ما برای نمایندگان حقشان را قائلیم اما باید از این حقوق به درستی استفاده شود‌.

وی تصریح کرد: یک بازپرس حق دارد اگر تشخیص داد فردی را جلب کند اما وقتی کسی شکایتی کرد، بلافاصله حکم جلب را صادر نمی کنند و مراحلی دارد و اول اظهاریه می دهند.

سخنگوی دولت ادامه داد: با همه معضلات تنها چیزی که کم نداریم، مشکلات است مردم در شرایط رفاه نیستند و خیلی باید برای مردم تلاش کنیم.

نوبخت تاکید کرد: فرض کنید که به یک نماینده هم گفته بشود چه سوالی داری؟ جواب سوالت این است و قانع شود و امضایش را پس بگیرد آیا این کار قبیحی است؟  دولت نهم و دهم را به یاد دارید که برای یک سوال چه اتفاقی افتاد و اخر هم انجام نشد.

وی گفت: اینکه سوالات قبلی به شکل دیگری باز آفرینی و دوباره مطرح می شود، نشان می دهد که جمع سوال کننده، نیاز به توضیحات بیشتری داشته باشد و آن توضیحات حتما در فرآیند سوال رسمی نیست.

سخنگوی دولت تاکید کرد: این حرفها به هیچ وجه نباید میان ما و مجلس فاصله بیندازد؛ ما با آنان همراهی و همکاری می کنیم، منتها بدانیم که مجلس محل  وضع قانون برای رفع مشکلات کشور است و همه در نطق های پیش از دستور هم می گوییم که مردم چه مشکلاتی دارند آیا با این کار می خواهیم مشکل مردم را حل کنیم؟

هر آنچه بتوانیم برای کامیون داران انجام می‌دهیم
نوبخت در پاسخ به سوالی در باره اعتراض های کامیون داران، گفت:همکارانم در وزارت راه و شهرسازی جلساتی با نمایندگان کامیون داران داشتند و توافقاتی کردند.

وی با بیان اینکه هر آنچه بتوانیم برای همه اقشار از جمله کامیون داران انجام می‌دهیم، افزود: دیروز بیش از ۵۵ هزار بارنامه صادر شد و کار در حال انجام است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: در روز ای آینده نباید این مشکل وجود داشته باشد. اینکه این اقدام می تواند تاثیرگذار باشد، درست است و ممکن است به حقوق کشاوزارن و کارگران لطمه بزند.

 چه کاری می توانستیم، انجام دهیم و نکردیم!
نوبخت در پاسخ به سوالی درباره انتقادات دانشجویان و هنرمندان از دولت و اینکه گفتند در مراسم افطاری رئیس جمهور شرکت نمی‌کنند، گفت: این را نفی نمی کنم کسانی که اظهار نظر می‌کنند حامی دولت بودند که حتما هستند و به بحث های ماهوی وارد نمی شوم.

وی گفت: بگویید که چه انتقادی دارند تا به عنوان سخنگوی دولت که موظف به پاسخگویی هستم، پاسخ بدهم.

خبرنگار اعلام کرد که ظاهرا می گویند که سفره‌های مردم خالی است و نوبخت پاسخ داد: این مقدار و توان کشور است ما همه تلاشمان را برای بهبود رشد اقتصادی و افزایش اشتغال انجام دادیم. دولت چه کاری می توانسته انجام بدهد که انجام نداده است؟

سخنگوی دولت گفت: باید شرایطی که دولت روی کار آمد را در نظر بگیریم؛ چه کسی علاقمند نیست که سفره مردم پربارتر نباشد.چه کسی دوست ندارد که دوستانش که به او احسان کردند، نمانند.

سخنگوی دولت بیان کرد: روی صحبتم با هنرمندان نیست و کلی عرض می کنم به ما بگویند که چه کاری می توانستیم، بکنیم‌ اما نکردیم.

وی افزود: مگر سفره‌های ما در اردیبشهت سال گذشته خیلی رنگین بود که الان کم رنگ تر شده باشد؛ اینکه بگوییم دولت باید قدرت خرید تضعیف شده را جبران کند کاملا درست است و ما هم در این راستا حقوق ها را ۱۰ درصد افزایش دادیم.

نوبخت گفت: بیشترین پول کشور صرف امور رفاهی و اجتماعی می شود و رقم آن ۹۷ هزار میلیارد است؛ رقم آموزش و تحقیقات با ۵۷ هزار میلیارد، رقم دفاع ۵۱ هزار میلیارد و رقم سلامت هم ۲۶ هزار میلیارد می‌باشد..

وی اظهار کرد: مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را هم بیش از سه برابر افزایش دادیم حتی در سفر مشهد هم آقای فتاح گفت که این دولت چه کارهایی برای محرومان انجام داده است و دعوت می کنم صحبت های آقای فتاح را گوش کنید.


درباره انتقادات به عملکرد دولت توسط هنرمندان و رد دعوت افطاری رئیس‌جمهور توسط برخی از آنها}: ما تمام تلاش مان را کردیم که مشکلات کشور حل شود. چه کاری را دولت انجام نداده است؟ چه کسی دوست دارد که سفره مردم پربارتر نباشد؟ به ما بگویند چه کاری را باید انجام می دادیم که انجام ندادیم؟ آیا سفره های مردم اردیبهشت ماه پارسال رنگین تر بود و امسال خالی تر شده است؟بیشترین بودجه دولت، بودجه رفاهی است به طوری که بیش از ٩٧ هزار میلیارد بودجه رفاهی، ٥٧ هزار میلیارد تومان آموزشی، ٥١ هزار میلیارد تومان بودجه دفاعی و ٢٦ هزار میلیارد تومان بودجه سلامت است. به گفته آقای فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) کمکی که این دولت به رفاه محرومین کرد، هیچ دولتی انجام نداده است. از انسان های فهیم و تحصیل کرده انتظار می رود قضاوت درست انجام دهند، شاید بهترین وضعیت دولت در شعر "شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هائل، کجا دانند حال ما سبکباران ساحل‌ها" باشد. نخبگان به دولت کمک فکری و برنامه‌ای کنند و دولت راغب است که از همه آحاد ملت نظرخواهی کند.


در حال تکمیل...

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
0
0
شما باید تلاش کنید که هنرمندان و احزاب با کمک هم بتوانند صدا و سیمای خصوصی ایجاد کنند تا با شکستن انحصار فرقه افراطیون متحجر همه مردم از هر قشری بتوانند با ارائه نظرات و پیشنهادهایشان دولت را یاری کنند در مقابل تندروهایی که هجمه همه جانبه برای سرکوب اکثریت رای دهندگان انجام میدهند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین