کد خبر: ۵۲۶۷۳۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵

موافقان و مخالفان طرح «تعطیلات زمستانه مدارس» چه می‌گویند؟

تغییر تقویم آموزشی مدارس چند سالی است که به عنوان یک پیشنهاد در دولت و مجلس مطرح و هرچند غیر از آموزش و پرورش پای دستگاه‌های دیگر را به موضوع کارشناسی آن باز کرده؛ اما تاکنون نتوانسته‌اند به جمع‌بندی نهایی در مورد چگونگی اجرای خواسته‌شان برسند.
آفتاب‌‌نیوز :
در سال ۹۵ بود که به دنبال تشدید آلودگی هوا در پاییز، دولت لایحه‌ای را به مجلس ارسال کرد که در آن به جابجایی بخشی از تعطیلات تابستانی مدارس اشاره شده بود که با کلیات آن در مجلس موافقت نشد و نمایندگان چنین موضوعی را نیازمند بررسی‌های کارشناسانه بیشتر دانستند.

با این حال اخیرا بحث تغییر تقویم آموزشی مدارس  کشور دوباره مطرح شده و طرح مذکور با انعطاف وزارت آموزش و پرورش و پیگیری مصرانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هدف حمایت و توزیع سفر و همچنین سازمان محیط زیست به انگیزه کاهش آلایندگی‌ها، به شکل دیگری در دولت درحال پیشروی است.

دو هفته گذشته بود که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که «طرح تعطیلات زمستانه مدارس تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید آماده می‌شود. ما با این طرح موافق هستیم و میان دستگاه‌های مختلف هم اجماع نظری در این زمینه وجود دارد. در حال اقدام و برنامه‌ریزی برای چگونگی اجرای این طرح هستیم.»

علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز اخیرا اعلام کرد که «قرار است تغییراتی در تقویم آموزشی کشور ایجاد شود تا مدارس دو هفته در زمستان تعطیل شوند. براساس توافق با آموزش و پرورش مدارس از ۱۵ شهریور کار خود را آغاز می‌کنند و در نیمه دوم دی ماه ۱۵ روز تعطیلات برای دانش آموزان در نظر می‌گیرند. طرح تعطیلات زمستانی (که در راستای طرح تقویم آموزشی است) موضوع بزرگ و پیچیده ای نیست، اما باید در هیئت دولت تصویب شود.»

این در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی مخالفت خود را با تغییر تقویم آموزشی اعلام کرده‌اند و زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز معتقد است «مجلس برای تقویم زمانی مدارس قانون دارد و هرگونه تغییر باید مصوبه مجلس را بگیرد، دولت لایحه بدهد و ما کار کارشناسی انجام دهیم.»

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس:
کارشناسان مجلس و آموزش و پرورش موافق تغییر تقویم آموزشی هستند، اما ...
به گزارش ایسنا، میرحمایت میرزاده،  سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در همین راستا و  با اشاره به مباحثی که درباره تغییر تقویم آموزش و پرورش مطرح می شود، تصریح کرد: بسیاری مواقع بدون بحث های کارشناسی در مجامع قانونی، موضوعی را طرح می‌کنیم در حالی که در ابتدای انقلاب، آغاز سال تحصیلی و پایان آن توسط مجلس به عنوان قانون مشخص شده است.

وی اضافه کرد: اگر روزی قرار باشد دولت به این نتیجه برسد که از تعطیلات شهریور کاسته و در اواسط زمستان اضافه شود ، باید بر این اساس اتفاق افتد. در سال گذشته برنامه ششم توسعه تصویب شده است و اگر قرار بود چنین تصمیم گرفته شود باید در همان برنامه برای پنج سال آینده در لایحه آورده می‌شد، بنابراین طرح این مسئله در حالی که در دومین سال برنامه پنج ساله ششم توسعه قرار داریم، اشتباه است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد تصریح کرد: بدنه کارشناسی مجلس و حتی وزارت خانه موافق تغییر تقویم آموزش و پرورش هستند؛ اما مسائل بسیار مهمتری در حال حاضر در آموزش و پرورش وجود دارد که ابتدا باید آنها را سر و سامان داد.

وی اشاره کرد: کمیسیون موافق اجرای برنامه ششم توسعه در آموزش و پرورش است و نمی توان برنامه جدیدی را اجرا کرد؛ زیرا برنامه‌های فعلی نیز روی زمین مانده و کسی به فکر آن نیست.

پژوهشگر تعلیم و تربیت:
تغییر تقویم آموزشی؛ تجربه ناموفقی که یکبار اجرا شد 
به گزارش ایسنا، قدرت الله رشیدی پور، پژوهشگر تعلیم و تربیت و مدیر پیشین آموزش و پرورش استان خوزستان درباره اهمیت تقویم آموزشی گفت: در آموزش، مولفه‌های متعددی موثر هستند و یکی از این مولفه‌های مهم که بقیه مولفه‌ها در چارچوب آن حرکت می کنند، تقویم آموزشی است.

این پژوهشگر تعلیم و تربیت با ذکر مثالی ادامه داد: تقویم آموزشی در واقع حکم مستطیل سبز را در بازی فوتبال دارد که تمام فرآیند بازی در آن چارچوب رخ می دهد و در امر تعلیم و تربیت نیز، تمام فرآیندهای آموزش و پرورش در تقویم آن گنجانده می شود بنابراین تقویم آموزشی موضوع بسیار مهمی است و تغییر در آن باید با مطالعه دقیق باشد و شتاب زده تصمیم گرفته نشود.

مدیر پیشین آموزش و پرورش استان خوزستان به تاریخچه تقویم آموزشی اشاره و اظهار کرد: نخستین تغییر تقویم آموزشی در سال ۱۳۰۷ رخ داد و اینکه ۹۰ سال چنین تغییری انجام شده است نشان از اهمیت و جایگاه مهم آن دارد. در سال ۷۴ اعلام کردند از نیمه شهریور مدارس آغاز به کار کند و ده روز نیز در زمستان دانش آموزان تعطیل باشند که این یک تجربه ناموفق بود و به همین دلیل نیز این برنامه یک الی دو سال اجرا شد و حتی در برخی مناطق نیز اجرا نشد.

استاد دانشگاه فرهنگیان: 
 مخالف تعطیلات زمستانی هستیم
آغاز سال تحصیلی از شهریور با توجه به اقلیم کشور بازخورد خوبی ندارد 
به گزارش ایسنا، دکتر مهران بی غمی استاد دانشگاه فرهنگیان و رئیس پیشین پردیس شهید مفتح دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تعطیلی مدارس در ایام زمستان بیان کرد: سال تحصیلی باید پیوسته باشد و وقفه دو هفته‌ای که وسط سال تحصیلی ایجاد می شود، اثرگذاری آموزش را کمرنگ خواهد کرد.

بی غمی درباره تقویم آموزش و پرورش گفت: بر اساس تقویم جدیدی که ممکن است اجرا شود، تعطیلات تابستانی دو هفته زودتر تمام می‌شود و از سوی دیگر دو هفته در ایام زمستان مدارس تعطیل می شوند که از نظر روانشناسی با آن مخالف هستم.

وی اضافه کرد: سال تحصیلی باید پیوسته باشد و وقفه دو هفته‌ای که وسط سال تحصیلی ایجاد می شود، اثرگذاری آموزش بر دانش آموزان را کمرنگ خواهد کرد. همچنین آغاز سال تحصیلی از نیمه شهریور با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت کشور که نمی‌توان همه جا را به یک صورت درنظر گرفت، بازخورد خوبی نخواهد داشت.

استاد دانشگاه فرهنگیان در ادامه با بیان اینکه در موضوع آموزش و پرورش از عنوان سال تحصیلی برای دوران تحصیل در یک پایه استفاده می شود، اظهار کرد: حتی اعتقاد ما در تعلیم و تربیت این است سه ماه تابستان که مدارس عملا تعطیل هستند، کار تعلیم و تربیت تعطیل نیست و در حال برنامه ریزی هستیم؛ اما اکنون درپی تعطیلی هستیم. در بسیاری اوقات تعطیلات نوروز بیش از ۲۰ روز است و امسال از ابتدای خرداد مدارس ابتدایی تعطیل شدند و این یعنی چهار ماه تعطیلی مدارس و در این حالت نمی توانیم از سال تحصیلی پیوسته صحبت کنیم.

رئیس پیشین پردیس شهید مفتح دانشگاه فرهنگیان به تاریخچه آموزش و پرورش اشاره و عنوان کرد: در طول تاریخ، نظام آموزشی را چندین بار تغییر داده‌ایم و آن را نظام ترمی کرده‌ایم و مسلما لازم بود بین دو ترم در مقطع متوسطه تعطیلی ایجاد شود؛ چون آزمون گرفته می‌شد و این شرایط را در دانشگاه‌ها شاهد هستیم اما در حال حاضر در آموزش و پرورش نظام ترمی وجود ندارد و نظام سالی ـ واحدی و پیوسته در جریان است. پیوستگی این نظام تحصیلی ایجاب می کند در میانه سال، تعطیلی نداشته باشیم و تعطیلی نوروز در واقع آن را پوشش داده است؛ بخصوص اینکه هیچ تکلیفی هم به دانش آموز ارائه نشده و دانش آموز از اوایل اسفند رها می شود.

وی درباره تعطیلات زمستانی تصریح کرد: مخالف تعطیلات زمستانی هستیم زیرا سال تحصیل و اقلیمی که در آن زیست می کنیم، از چندین نوع آب و هوا بهره می برد و نمی توان یک قاعده کلی برای همه صادر کرد و باید بر اساس اقلیم هر منطقه، تصمیم گیری کرد که البته این مورد نیز نتیجه مطلوب را در آموزش و پرورش نخواهد داشت.

پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش:
ضرورت توجه به آمایش سرزمینی در موضوع تقویم آموزش و پرورش
کاهش طول مدت سال تحصیلی دانش‌آموزان به کمتر از ۱۵۰ روز 


به گزارش ایسنا، ابوالفضل کمالی رئیس سابق آموزش و پرورش منطقه ۷ و پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش نیز از لزوم آمایش سرزمینی در بحث تقویم مدارس سخن گفت و افزود: در خوزستان امکان آغاز فعالیت مدارس زودتر از ۲۰ مهرماه وجود ندارد و تا قبل از آغاز فصل گرما باید امتحانات برگزار شود.

کمالی با بیان اینکه موضوع میزان و توزیع تعطیلات در آموزش و پرورش یکی از چالش های آموزش و پرورش در حال حاضر است، گفت: بنده با اصلاحات تعطیلات موافق هستم اما مانند خیلی از امور باید زیرساخت ها درست شود و به صورت علمی و سنجیده کار کنیم تا آسیبی به دانش آموزان و همکاران فرهنگی نرسد.

وی با بیان اینکه دغدغه تعطیلات در آموزش و پرورش یک دغدغه طولانی مدت است، گفت: با این وجود، این نگرانی وجود که بعد از این همه سال و تجربه‌های مختلف، این موضوع همچنان به صورت دغدغه باقی مانده است. البته قوانین ایران در سیستم آموزشی با استانداردهای جهانی تفاوتی ندارد؛ اما در اجرا واقعا متفاوت است.

وی با ذکر چند نمونه ادامه داد: در ارتباط با پایه های ابتدایی قرار است هر دانش آموز در طول سال ۸۵۰ ساعت کلاس داشته باشد که این کلاس ها باید در ۸.۵ ماه برگزار شود و حتی امسال نیز که وزیر اعلام کرد تا ۱۳ خرداد باید مدارس برپا باشند، تعطیلات تابستانی عملا چهار ماه است.

وی افزود: این مدت زمان تعطیلی از نظر روانشناسی، در مسئله یادگیری اختلال ایجاد می کند؛ زیرا فاصله زیادی وجود دارد و باید بین پایه های مختلف نیز یک پیوستگی و ساختاری وجود داشته باشد. در سیستم ابتدایی فاصله نباید بیش از ۱۵ روز باشد اما هم اینک می بینیم نزدیک به چهار ماه تعطیلات به طول می انجامد.

رئیس سابق آموزش و پرورش منطقه ۷ و پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش همچنین به دیگر تعطیلات در طول سال اشاره کرد و گفت: به ندرت اتفاق افتاده که تعطیلات عید نوروز ۱۵ روز باشد و در واقعیت نزدیک به ۲۰ الی ۲۵ روز تعطیلات به طول انجامیده است. همچنین اتفاقاتی مانند آلودگی در شهرهای بزرگ و یا حوادث طبیعی نیز منجر شده است، تعطیلات افزایش یابد و شاهد هستیم ۱۹۰ روزی که در طول سال تحصیلی برای تحصیل دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است، به زیر ۱۵۰ روز رسیده و این یک فاجعه است.


ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
آرزو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
1
0
سلام

به نظر من که مفید است . نه اینکه تقلیداز سیستمهای آموزش کشورهای دیگر خوب باشد ولی مستمر بودن نه ماه واقعا خسته کننده است . و همین طور تعطیلات تابستانی . سیستم اموزشی استرالیا بعد از هر 8 هفته دوهفته تعطیل هستند ؟؟؟ چه شده بچه ها همه از درس وامانده وزده هستند نه همگی سرحال خندان ..... بااین حجم مطالب و دروس مختلف به درد نخور پشت هم 9 ماه واقعا انتظار بیهوده ای از بچه هاست . البته شرایط اقلیمی هم تاثیر دارد ولی هنوز برای سپردن تقویم اموزشی به هر استانی زود است و امکان پذیر نمی بینم .
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
1
به نطر من تقویم آموزشی فعلی اگر چه عالی نیست ولی خوب است کسانی که بحث تعطیلات زمستانی را مطرح میکنند غافل از آن هستند که چگونه بعداز یکماخ تعطیلی ذهن بچه ها را با درس آشتی بدهن ضمن اینکه سرایط آب و هوایی اگر بعد از تعطیلات مجددا بد لود چه میخواهند بکنند حتما میگویند چون زکماه تعطیل بودید ررف ۳۰ سانتی و گرد خاک شدید دیگه خطری ندارد!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین