کد خبر: ۵۲۷۷۷۷
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۸
سفیر ایران در سارایوو:

خروج آمریکا از برجام کارایی نهادهای بین‌المللی را به چالش می‌کشد

سفیر کشورمان در بوسنی و هرزگوین با بیان این که خروج آمریکا از برجام اصول منشور ملل متحد و کارآیی نهادهای بین‌المللی را به چالش می‌کشد گفت: این اقدام آمریکا در تاریخ به عنوان یک اشتباه بزرگ ثبت خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمود حیدری سفیر کشورمان در سارایوو همزمان با گرامی داشت روز قدس در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اوناسا بوسنی و هرزگوین به تشریح وقایع اخیر در سرزمین های اشغالی و مواضع جمهوری اسلامی ایران پرداخت.  

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سارایوو گفت: جمهوری اسلامی ایران با اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس به عنوان روز حمایت از مردم مظلوم فلسطین و اعتراض به جنایات اسرائیل و حامیانش همواره در دفاع از حقوق مردم فلسطین در عرصه های بین المللی پیشقدم بوده است.

حیدری با تاکید بر اینکه بیت المقدس پایتخت فلسطین باقی خواهد بود اضافه کرد: دولت ایالات متحده امریکا با انتقال سفارت خود به بیت المقدس از یک سو نشان داد که به هیچ یک از مصوبات بین المللی پایبند نیست و از سوی دیگر نیز به رژیم صهیونیستی، چراغ سبز داد تا مرتکب کشتار وحشیانه دیگری علیه مردم مظلوم فلسطین شود.

سفیر کشورمان افزود: رئیس جمهور آمریکا نشان داده است که از نابودی پایه ها و قواعد نظم بین الملل هیچ ابایی ندارد و این اقدام در ادامه خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و برخی دیگر از توافقات مهم بین المللی نشان داده است که دولت جدید آمریکا چه مقدار برای نظام حقوقی جهانی و صلح و امنیت جهانی ارزش قائل است.

حیدری با محکوم نمودن کشتار مردم بی دفاع فلسطین افزود: کشتار فجیع معترضان صلح طلب فلسطینی در غزه که جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت به شمار می‌آید، نقطه اوج دور جدیدی از اقدامات مخربی است که در طول شش ماه گذشته با هدف سرکوب فلسطینیانی که با جسارت خواستار حقوق بنیادین خود بودند، صورت گرفته است.

وی با اشاره به شهادت شمار زیادی از شهروندان بی دفاع فلسطینی و یادآوری شهادت پرستار 22 ساله فلسطینی افزود: اعلام غیرقانونی رئیس جمهور آمریکا در دسامبر گذشته در خصوص بیت المقدس و اقدام خطرناک وی در اجرای آن تصمیم در روز نکبت سرآغاز تراژدی و جسارت بخشیدن به اشغالگران برای مجموعه ای از کشتارهایی از روی خونسردی بود که آخرین مورد آن شامل شلیک تک تیراندازها به کودکان و شهادت پرستار 22 ساله فلسطینی "رزان اشرف النجار" بود.

سفیر کشورمان تصریح کرد: امروزه دیگر خواسته بر حق مردم فلسطین محدود به مردان و زنان فلسطینی نیست بلکه شامل شمار روزافزونی از آزادی خواهان در سراسر جهان است که وجدان بیدارشان از این همه ظلم و جنایت به خشم آمده است.

حیدری همچنین با اشاره به خروج دولت آمریکا از برجام گفت: توافقنامه هسته ای تفاهم جامع و محکمی است که آمریکا نتوانست آن را تحمل کند و خروج نامشروع دولت آمریکا از برجام و خصوصاً روش‌های قلدرمآبانه‌ای که این دولت برای همراه کردن سایر دولت ها استفاده می‌کند، اصل وفای به عهد را نقض، حاکمیت قانون و حقوق بین‌الملل را در سطح بین‌المللی بی‌اعتبار و اهداف و اصول منشور ملل متحد و کارآیی نهادهای بین‌المللی را به چالش می کشد و این اقدام آمریکا در تاریخ به عنوان یک اشتباه بزرگ ثبت خواهد شد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین