کد خبر: ۵۲۷۸۳۷
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹

نیمی از ایرانی‌ها در معرض مستقیم دود سیگار

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: بیش از 45 درصد ایرانی ها در محل کار یا خانه خود در معرض مستقیم دود سیگار قرار دارند. در این رابطه باید گفت ترکیبات نیکوتین خون نیمی از کودکان ایرانی، بالاتر از حد مجاز است و والدین بسیاری از این کودکان حتی یک بار نیز سیگار مصرف نکرده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر احمد جمالی زاده اظهار کرد: استعمال سیگار مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی – عروقی را تا 50 درصد افزایش می دهد.

وی افزود: آمارها نشان می دهد از هر 5 مرگی که در اثر سیگار اتفاق می افتد، 2 مورد آن به علت بیماری قلبی است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان با بیان اینکه مصرف سیگار می تواند خطر بروز سکته قلبی را تا 6 برابر در زنان و تا 3 برابر در مردان افزایش دهد، تصریح کرد: بین تعداد سیگار مصرفی و خطر بروز بیماری قلبی – عروقی رابطه وجود دارد به نحوی که در ازای کشیدن هر 10 عدد سیگار، خطر مرگ در اثر بیماری قلبی، در مردان 18 درصد و در زنان 31 درصد بالا می رود .

جمالی زاده با اشاره به اینکه سیگار و تنباکوی موجود در آن، مهمترین عامل ایجاد بیماری های قلبی –عروقی و بیماری‌های تنفسی است، یادآور شد: قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران احتمال گرفتاری قلبی –عروقی را تا  30 درصد افزایش می دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به مضرات استعمال دخانیات، افزود: نیکوتین و مواد سمّی موجود در سیگار فرآیند سم‌زدایی در بدن را مختل می‌کنند، در نتیجه سلول‌های بدن آسیب می‌بینند و باعث بروز بیماری‌های مختلفی مثل سرطان، افزایش کلسترول خون، مشکلات قلبی- عروقی و گردش خون، اختلالات تنفسی و ... می شود.

جمالی زاده ادامه داد: استعمال سیگار و دخانیات سبب آسیب به پوشش دیواره رگهای خون‌رسانی کننده قلب، مغز و سایر اعضای بدن می‌شود ضمن اینکه باعث می‌شود که خون آسان‌تر لخته شود. لخته خون درصورت انسداد رگ‌ها می‌تواند منجر به بروز حمله قلبی، سکته مغزی و ... شود.

وی با بیان اینکه مصرف هر نخ سیگار به طور متوسط 7 دقیقه از طول عمر انسان را کم می کند، عنوان کرد: از هر دو نفر سیگاری، یک نفرشان، 15 تا 25 سال زودتر از موعد مقرر جان خود را از دست می دهد.

وی با اعلام این موضوع که شیوع مصرف دخانیات در جهان در طی بیست سال گذشته 2 برابر شده است، عنوان کرد: نیمی از جمعیت مصرف کننده دخانیات در جهان در نهایت به واسطه دخانیات جان خود را از دست می دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در ادامه سیگار را مسبب 9 مورد از 10 سرطان ریه دانست و گفت: کسانی که یک بسته سیگار می کشند در مقایسه با غیرسیگاری ها 20 بار خطر بیشتر برای ابتلا به سرطان ریه دارند و از هر 10 نفر مبتلا به سرطان ریه تنها یک نفر بیش از 5 سال زندگی می کند.

جمالی زاده احتمال سرطان ریه در افراد سیگاری را 22 مرتبه بیشتر از افراد غیرسیگاری برشمرد و خاطرنشان کرد: 60 درصد قربانیان سرطان ریه ظرف یک سال و 80 درصد سه سال بعد از تشخیص فوت می کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان با اشاره به اینکه بیماری های عروق محیطی در افراد سیگاری 9 برابر غیرسیگاری هاست، افزود: افراد سیگاری به طور متوسط 5 تا 10 سال پیرتر از همسن های غیرسیگاری خود به نظر می رسند.

جمالی زاده بیان کرد: تنباکوی جویدنی مانند دیگر انواع دخانیات با دود، زیان بار بوده و بیماری هایی مانند انواع سرطان‌های حلق و دهان و نیز سرطان لوزالمعده در آنان بالاتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: بیش از 45 درصد ایرانی ها در محل کار یا خانه خود در معرض مستقیم دود سیگار قرار دارند. در این رابطه باید گفت ترکیبات نیکوتین خون نیمی از کودکان ایرانی، بالاتر از حد مجاز است و والدین بسیاری از این کودکان حتی یک بار نیز سیگار مصرف نکردهاند.

جمالی زاده خاطرنشان کرد: زنان سیگاری که شوهران سیگاری دارند، 6 برابر زنان سیگاری که همسرشان سیگار نمی کشد و 18 برابر زنان غیرسیگاری در معرض ابتلا به سکته های مغزی هستند.

وی ادامه داد: بیش از 30 درصد موارد ابتلای سرطان ریه در غیرسیگاری‌ها ناشی از دود غیر مستقیم سیگار کشیدن اطرافیان است.

وی اضافه کرد: خطر سکته در زنان 35 تا 64 ساله سیگاری، 5 برابر بیشتر از زنان غیرسیگاری است.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین