کد خبر: ۵۲۸۲۰۵
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۵

جنجال رسانه‌های خارجی درباره اظهارات جواد لاریجانی

این رسانه آمریکایی مدعی شد که اظهارات لاریجانی می‌تواند یافته‌های کمیسیون ۱۱ سپتامبر درباره نقش داشتن ایران در حملات ۱۱ سپتامبر را تایید کند.
آفتاب‌‌نیوز :
رسانه‌های آمریکایی با استناد به اظهارات لاریجانی، ایران را به حمایت از القاعده متهم کردند.

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، اخیرا در گفتگویی با شبکه دو صدا و سیما اظهاراتی بیان کرد که به طور گسترده مورد توجه رسانه‌های محافظه‌کار آمریکایی قرار گرفت.

لاریجانی درباره عبور تروریست‌های القاعده از ایران سخنانی گفته است که در رسانه‌های آمریکایی بازتاب گسترده‌ای یافت.
 
محمدجواد لاریجانی در گفتگوی ویژه خبری در بخش‌هایی از سخنان خود که موردتوجه این رسانه قرارگرفته بیان کرده است:

"گزارش کمیسیون یازده سپتامبر که یک گزارش تفصیلی است و شخصیت‌هایی مثل لی همیلتون و امثال این‌ها ریاست این کمیسیون را بر عهده داشتند، در صفحات فکر کنم 240 یا 241 این گزارش، دو یا سه صفحه راجع به ایران است. یک سؤال مطرح کردند که ایران در این قضایا چه نقشی می‌توانسته داشته باشد؟ مجموعه گزارش‌هایی بود که این عناصر القاعده که از عربستان که می‌خواستند بروند افغانستان یا جای دیگری، این‌ها با پروازها یا زمینی می‌آمدند، دم مرز تقاضا می‌کردند که شما مهرتان را توی پاسپورت ما نزنید، چون اگر دولت عربستان بفهمد ما ایران آمدیم، ما را اذیت می‌کند. بعضی از این‌ها را هم دولت ما قبول می‌کرد مهر نزند، چون ترانزیت بودند، دو ساعت بودند بعد رد می‌شدند می‌رفتند ولی اطلاعات آمدورفتشان را داشتند. این رو این‌ها یک‌جوری گفتند که انگار ایران با القاعده همکاری داشته یا مثلاً گفت یک هواپیمایی که داشته از یکجایی عبور می‌کرده، مثلاً از یک نقطه‌ای به یک نقطه دیگر در منطقه می‌رفته، ضمن اینکه این خلبان عملیات در آن بوده، یک فرمانده ارتش حزب‌الله هم در یک صندلی دیگر نشسته بود. حالا مجموعه این‌ها را سر هم کرده بودند که آیا ایران مستقیماً یا از طریق حزب‌الله لبنان با القاعده در این زمینه همکاری کرده یا نه؟ خود جمع‌بندی کمیسیون به‌طورکلی این است که القاعده به‌طورکلی دشمن درجه‌یک ایران بوده".

پس از حوادث ۱۱ سپتامبر، به درخواست دولت جورج دبلیو بوش و کنگره آمریکا، کمیسیونی تحت عنوان "کمیسیون ملی حملات تروریستی علیه ایالات متحده" برای تحقیق درباره حوادث ۱۱ سپتامبر تشکیل شد. این کمیسیون در ۲۲ ژولای ۲۰۰۴، گزارشی درباره حملات ۱۱ سپتامبر منتشر کرد که در آن ادعا شده عاملان حملات ۱۱ سپتامیر در مسیرشان از ایران عبور کرده و ایران در گذرنامه آن‌ها مهر نزده است.

 بنا به ادعای وبگاه آمریکایی دیلی‌کالر، لاریجانی در اظهاراتش به این مسئله اشاره کرده و گفته اعضای القاعده از مقامات ایران درخواست کرده‌اند که در گذرنامه‌های عربستانی‌شان مهر نزنند. زیرا اگر دولت سعودی بفهمد آن‌ها به ایران سفر کرده‌اند، آن‌ها را تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد.

دیلی‌کالر نوشت: "لاریجانی افزود یکی از خلبانانی که قبل از ۱۱ سپتامبر از حریم هوایی ایران عبور کرد، مسئول انجام حملات بود و یک رهبر نظامی حزب الله کنار او نشسته بود".

این رسانه آمریکایی مدعی شد که اظهارات لاریجانی می‌تواند یافته‌های کمیسیون ۱۱ سپتامبر درباره نقش داشتن ایران در حملات ۱۱ سپتامبر را تایید کند.

علاوه بر این، روزنامه نیویورک‌پست در گزارشی با عنوان "مقام ایرانی: ما از تروریست‌های القاعده قبل از ۱۱ سپتامبر محافظت کردیم" روایت مشابهی از اظهارات لاریجانی مخابره کرد.
 
جنجال رسانه‌های خارجی درباره اظهارات جواد لاریجانی

این روزنامه نوشت: "یک مقام بلندپایه ایرانی برای نخستین بار اذعان کرد که ایران آگاهانه به تروریست‌های القاعده - از جمله به برخی از مهاجمان ۱۱ سپتامبر- کمک کرده تا از خاورمیانه به طور سری سفر کنند".

نیویورک پست به نقل از اظهارات لاریجانی افزود: " تحرکات آن‌ها (از ایران)، تحت نظارت کامل دستگاه اطلاعاتی ایران بود". 
این ادعا از جمله ادعا‌هایی بود که در گزارش کمیسیون ۱۱ سپتامبر علیه ایران مطرح شده است.

نیویورک‌پست هم مانند دیلی‌کالر مدعی شد که لاریجانی گفته دولت ایران موافقت کرده که در گذرنامه برخی از تروریست‌های القاعده به هنگام عبور آن‌ها از ایران مهر نزند.

این روزنامه به نقل از لاریجانی افزود: " لاریجانی گفت: این حیله (ممهور نکردن گذرنامه)، از تروریست‌ها در برابر مقامات سعودی محافظت کرد و حداقل از یکی از خلبانان که هواپیما‌های مسافربری را در ۱۱ سپتامبر به موشک‌های مرگ‌بار تبدیل کرد، محافظت کرد".

سایر رسانه‌های محافظه‌کار آمریکایی مانند دیلی‌وایر، واشینگتن‌فری‌بیکن، تاون‌هال و... گزارش‌های مشابهی در این باره منتشر کردند.
 
توئیت وزارت خارجه آمریکا

اما علاوه بر رسانه‌ها، وزارت خارجه آمریکا هم به سخنان لاریجانی واکنش نشان داد. حساب توئیتری گروه تماس الکترونیک وزارت خارجه آمریکا، ضمن انتشار ویدئوی گفتگوی لاریجانی، اظهارات او را "بی‌سابقه" توصیف کرد.

در توئیت وزارت خارجه آمریکا آمده: " تماشا کن. محمد جواد لاریجانی، معاون قوه قضاییه ایران در اظهاراتی بی‌سابقه اذعان کرد ایران عبور عناصر القاعده را که حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را انجام دادند، تسهیل کرده است. او آنچه در گزارش کمیسیون ویژه حملات در این خصوص آمده را تایید کرد".

گفتنی است که در ماه می‌ گذشته، یک قاضی فدرال در نیویورک ایران را به پرداخت میلیارد‌ها دلار غرامت به قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر محکوم کرده بود.

منبع: فرارو

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین