کد خبر: ۵۲۹۴۸۱
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰

به داد کشاورزان برسید

نمایندگان بخش‌های مختلف استان هرمزگان در همایش تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی هرمزگان مشکلات و کمبودهای این قشر را بیان کردند و رسیدگی از سوی مسوولان را خواستار شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
ناصر شریفی امروز در همایش تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی هرمزگان، اظهار کرد: با وجود مشکلات ریز و درشت در عرصه کشاورزی باید بگوییم زمان گفتار درمانی بسر آمده و باید وارد حوزه عملیاتی بشویم. وقتی می‌بینیم روند صدور مجوزها با تاخیرهای بعضا هشت ساله انجام می‌شود این دیگر اشتغال‌زایی و کارآفرینی نیست بلکه انگیزه‌زدایی است.

وی با بیان این‌که «در حوزه مرغداری و طیور هرمزگان قطب تولید گوشت سفید می‌باشد؛ بنابراین نیازمند نگاه ویژه و خاصی است تا بتواند در این مسیر همچنان پیشرو و تولیدکننده باشد» ادامه داد: اما می‌بینیم تسهیلاتی که از محل صندوق توسعه ملی در اختیار مرغداران قرار داده شد مطابق نظام‌نامه نبود. این تسهیلات برای مناطق کمتر توسعه یافته در نظر گرفته شده و طبق نظام‌نامه صندوق بایستی 10 ساله، با سود 8 درصد و جریمه تاخیر 10 درصد پیش‌بینی شده اما متاسفانه امروز برخلاف نظام‌نامه، اقساط را 5ساله، سود را 7درصد و جریمه تاخیر را 32درصد به این قشر تولید کننده تحمیل کردند. این رویه یعنی نابود کردن صنعت مرغداری در استان، کما این که نابود شده و هرمزگان که روزگاری  قطب تولید گوشت سفید بود و در بستک سالانه 50هزارتن تولید گوشت سفید داشتیم اما امروز ببینید این صنعت و سرمایه‌گذاران آن به چه روزی افتاده‌اند.

نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس تاکید کرد: کشاورزان و تولیدکنندگان  نیاز به پشتیبانی و حمایت دارند تا مسئولان امر از آن‌ها حمایت کنند، ای کاش مسئولان این جا حضور داشتند و پای درد و دل دل کشاورزان می‌نشستند تا ببیند  که دل‌شان خون است. همه می‌دانیم مشکل چیست اما چه زمانی باید حل شود مشخص نیست، مشکلاتی که با اندکی نگاه عمیق‌تر و عملیاتی‌تر می‌توان به راحتی رفع و رجوعش شود.

وی اضافه کرد: باور کنید امروز بروکراسی اداری کمر کشاورزان را خم کرده است، بستک قطب تولید گوشت سفید هرمزگان است، اما تولیدکنندگان مرغ با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند که نیازمند مساعت‌های لازم دولت و مسئولان است تا بتوانیم چرخ تولید و اشتغال را فعال نگه داریم.

هم‌چنین احمد مرادی امروز در همایش تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی هرمزگان اظهار کرد: برگزاری این همایش که برای تجلیل از تلاشگرانی که با حداقل امکانات نتایج خوبی نصیب استان و کشور می‌کنند، بوده جای تقدیر دارد. این تلاشگران با همه مشکلاتی که در کشور داریم یک‌تنه ایستادند، تلاش کردند و از تجربیات خود کاری کردند کارستان.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس تصریح کرد: کشاورزی شاید به‌طور مستقیم ارتباطی با مشکلات کلان اقتصاد نداشته باشد، اگر تدبیر کنیم می‌توانیم اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی در کشور پیاده کنیم. به همین سبب اگر به داد کشاورزی استان نرسیم رو به نابودی می‌رود، اگر با تک‌تک تولیدکنندگان بنای گفت‌وگو ایجاد کنیم می‌فهمیم به چه شکل این کار را انجام می‌دهند، تحمل هر تولیدکننده‌ای هم حدی دارد. تولید محصولات بومی استان مثل انبه‌کاران و لیموکاران و خرماکاران و از همه مهم‌تر نارنگی‌کاران که تولیدکننده یک نوع نارنگی خاص در دنیاست، از خرده‌پا و انبوه بپرسید چه مشکلاتی گریبان گیرشان است.

وی عنوان کرد: 20 سال خشک‌سالی شاید آزمون الهی باشد. مسئولین می‌خواهند چه کنند؟ مسئولین باید ببینند با وجود خشک‌سالی موجود افرادی چون آقای شاه نظری، نماینده تولیدکنندگان نمونه استان چه کرده‌اند . درد و دل این افراد را گوش کنند؛ روی صحبت من با مسئولین استان نیست چون بضاعتش را ندارند و هر بضاعتی داشته‌اند گذاشته‌اند، اما از وزارت جهاد کشاورزی گلایه دارم؛ چراکه توجهشان به هرمزگان کافی نیست؛ ما انتظار داریم به هرمزگان که با خشکسالی شدیدی روبروست بیشتر توجه کنند.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس ابراز کرد: هرجایی می‌رویم کشاورزان مشکلات به حقی را که دارند اظهار می‌کنند، دلیل اصلی مهاجرت روستاییان به شهر نیز همین مشکلات کشاورزی است، اگر مسئولین کشوری کمک کنند شاید بخشی از مشکلات کشاورزان حل شود. مشکلات کشاورزان با بانک‌های عامل است، قانون هیچ مشکلی ندارد و دست دولت را باز گذاشته که تا سر حد امکان به تولیدکنندگان کمک کند. توپ را در زمین مجلس نیندازید. بانک‌ها باید به درد کشاورز گوش کنند به‌خصوص برای کشاورزی که در هرمزگان با چنین خشکسالی شدیدی مواجه است.

وی اضافه کرد: برای کمرنگ شدن نقش دلال‌ها بسیار تلاش کردیم، اما تعاونی‌ها نقدینگی ندارند که محصول را بخرند و با هماهنگی تعاونی روستایی محصول را منتقل کنند، در این زمینه برای کوتاهی دست دلالان و کمک به تعاونی‌ها نیاز به کمک دولت داریم. شرایط انتقال محصولات هم اسفبار است، جاده‌های بین مزارع با مشکلات بسیاری مواجه است، از وزیر خواستم به هرمزگان که جاده‌های عادی‌اش هم با مشکل مواجه بوده و 60 درصد جاده‌هایش خاکی است توجه بیشتری کنند.

مرادی افزود: کجای کشور را دیده‌اید که در مرکز استان سیلوی گندم نداشته باشند؟ مدت‌هاست برای یک سیلوی گندم در استان رایزنی کردیم اما هنوز موفق نشدیم و وزیر به خود زحمت یک امضا نداده است، بعد مسئولین انتظار دارند همیشه تعریف کنیم و انتقاد نکنیم، باید به داد این مردم برسید. با همه کارکردهایی که استان هرمزگان دارد باید سهم بیشتری از اعتبارات ملی داشته باشد، با احداث یک سد چندین روستا تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام سید مصطفی ذوالقدر نیز صبح امروز در همایش تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی هرمزگان با بیان این‌که «بنده خود باغدار بوده و کشاوزی کرده اما همه‌اش ضرر می‌کنم»، اظهار کرد: باید جهاد کشاورزی به فکر مردم باشد و خوشحالم که آقای باقرزاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان شد و بنده خود پیگیر انتصابش بودم. اما امسال مشاهده کردیم در توکهور، هشتبندی، راونگ و بسیاری از مناطق دیگر خسارت های زیادی به کشاورزان و باغداران رسید.

وی با اشاره به این‌که «جهاد کشاورزی برای مردم چه کرده است؟»، اظهار کرد: مردم داد خود را به چه کسانی برسانند؛ باید در بیمه کشاورزی را بست، بنده بارها پیگیری شدید کردم اگر یک ماشین تصادف کند، فورأ شرکت بیمه خسارت را می دهد در حالی که میلیاردها تومان مردم کشاورز ضرر می کنند اما تنها دو تا پنج میلیون تومان پرداخت می‌کنند. یک کشاورز خدمت کرده، رنج و زحمت کشیده است، چه کسی باید به داد کشاورز برسد، آیا باید یک کشاورز نابود شود و از بین برود یا به او کمک شود تا ضررش جبران شود؟

وی با اشاره به این‌که «بیماری جاروک لیمو ترش سبب شد تا لیمو ترش های رودان و میناب از بین برود»، عنوان کرد: برخی مانند بنده به سخنان مهندسین کشاورزی گوش نکرده و بی اعتنا اقدام به کاشتن کردیم و خیلی هم خوب شد وگرنه جهاد کشاورزی اصرار داشت که کسی لیمو ترش نکارد.

ذوالقدر با بیان این‌که «در مجلس هشتم از وزیر جهاد کشاورزی سوال کردم و حتی کارت زرد دریافت کرد»، افزود: مردم تا چه زمان صبر کنند تا دولت جبران خسارت ضرر لیموکاران بدهد؛ باید به بسته بندی توجه کرد و آن را در اولویت قرار داد تا سبب افزایش سود دهی کشاورزان شویم. در دبی یک کیلو خرما تونس 10 درهم در مقابل ده کیلو میناب 5 درهم است، تنها با حرف کار پیش نمی‌رود و از دنیا بسیار فاصله داریم.

وی با بیان این‌که «در پرورش ماهی در قفس همچنان عقب هستیم چرا باید در اعطا مجوز سخت گیری کنیم تا فرد پشیمان شود از قدمی که برداشته است»، اظهار کرد: وظیفه بانک ها کمک به بخش کشاورزی است اما باید داد بزنیم که از کشاورزان شکایت نکرده و آن ها را دادگاهی نکنند.

ذوالقدر با انتقاد از بانک‌هایی که باغ کشاورزان را مصادره می‌کنند، ادامه داد: آن‌چه مجلس شورای اسلامی تصویب می کند باید وزارت جهاد کشاورزی و بانک ها عمل کنند. همین امسال در مجلس تصویب شد که یک و نیم میلیون دلار به بخش کشاورزی اختصاص یابد، از نزدیک این موضوع را پیگیری کردم اما ظاهرأ استقبالی نشده است، باید بسته های تشویقی فراهم شود تا کشاورز به این سمت بیاید.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس با بیان این‌که «ای کاش یک درصد که به صنعت توجه می شد به بخش کشاورزی توجه می کردیم»، عنوان کرد: کشاورزی غذا و زندگی مردم است و باید امکانات به کشاورزان اختصاص یابد و با آن‌ها مقابله کرد. وزیر نیرو باید فکر اساسی برای باغات مردم کند، بنده هر روز در جلسات مجلس، به رئیس کمیسیون اقتصاد فشار می آورم که برای تسریع در راه اندازی آبشیرین کن بندرعباس کاری کنند.

هم‌چنین محمد آشوری امروز در همایش تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی هرمزگان اظهار کرد: من یک کشاورز زاده هستم و از درون خانواده کشاورز رشد کرده‌ام، همه ما در مجمع نمایندگان درد و دغدغه‌های کشاورزان را می‌دانیم. ما در بحث کشاورزی اگر به یک سری سؤالات پاسخ درخوری دهیم حتماً می‌توانیم موانع توسعه‌نیافتگی کشاورزی را واکاوی کنیم و در جهت التیام این دردها گام برداریم و هرکدام در کسوتی که داریم پاسخگوی مطالبات کشاورزان باشیم. ما به سمت بهبود شاخص‌ها در بخش کشاورزی رفته‌ایم و از این بابت قدردان مدیران و کشاورزان هستیم اما متأسفانه آهنگ رشد کند است، آیا ساختارها، قوانین، برنامه‌ها و رویه‌های اجرایی موجود پاسخگوی مطالبات کشاورزان هستند؟ نحوه تعامل و مشارکت جامعه کشاورزی با بدنه اصلی حکومت،دولت و مجلس به چه نحوی بوده است؟ با تکیه‌بر هدف اصلی قانون برنامه که امنیت غذایی جزء ضروری‌ترین مؤلفه‌های ماست چه مقدار بهره‌وری را افزایش داده‌ایم که هم کشاورزان تأمین و هم مصرف‌کنندگان راضی شوند؟

وی تصریح کرد: ساختارها و رویه‌ها باید تأمین‌کننده نیازهای اساسی جامعه تولیدکنندگان باشد، ما در مسیر رشد تلاش‌های ارزشمندی را انجام داده‌ایم، تولید 120 میلیون تن محصولات دال بر این مدعاست. ما از این 120 میلیون تولید چه مقدار نیاز را برطرف می‌کنیم، چه میزان ضایعات داریم و چه مقدار توانسته‌ایم صادر کنیم؟ صادرات ما مطابق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی چه مقدار در اقتصاد ملی و خانوار کشاورزی نقش داشته است؟ ضایعات ما در بخش کشاورزی فوق‌العاده بالاست، اگر توجه ما به حل موانع صادرات باشد احساس امنیتی در تولیدکنندگان ایجاد شود.

وی افزود: ما با 15 کشور همسایه‌ایم و باید در خصوص تأمین نیازهای همسایگان خودمان قدم برداریم، باید ببینیم چه میزان از این ظرفیت استفاده کردیم که محصولات ما وارد روسیه شود؟ ما در صادرات محصولات کشاورزی در چند بحث دچار مشکلات جدی هستیم، برای مثال صنعت بسته‌بندی، کیفیت محصولات تولیدی، توان تولید محصولات ارگانیک ما بسیار ضعیف است و این در حالی است که دنیا به سمت مصرف محصولات ارگانیک رفته است، روس‌ها ابتدا از تعامل با ما استقبال کردند اما کالای ما که به روسیه رفت نمره کافی را نگرفت، مشکل کار کجاست؟ آیا نداشتن الگوی مناسبی که متولی اصلی حمایت از این بخش آن را تعیین کند دلیل آن است؟

وی ابراز کرد: مجلس قوانین خوبی را در ادوار مختلف تصویب کرده است، یکی از این قوانین در خصوص آبیاری نوین بود، قریب به 80 درصد آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، شاید به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید اما باید در این زمینه حرکت‌هایی انجام داده و در صیانت از آب اقدامات اساسی انجام دهیم.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من اولین توصیه را به پدر خودم کردم، هدف این قانون صرفه‌جویی در منابع آب بود اما کشاورزان سطح زیر کشت خود را افزایش دادند و موجب بر هم خوردن نظام عرضه و تقاضا شدند، ما کشور خشکی هستیم اما بهترین محصولات و اقلیم چهارگانه را یکجا داریم. کشور ما کشوری است که تولیدکننده محصولات کشاورزی است اما به دلیل بدسلیقگی و رفتار غلط و ضعف مشارکت مشکلات بسیاری در این زمینه دارد؛ باید در همه حوزه‌های کشاورزی، دامداری، طیور، صید، شیلات و ... منابع را بررسی کنیم و بدانیم موانع را با تدبیر می‌توان حل کرد.

وی با بیان این‌که «باید یک کارگروه ویژه رفع موانع تولیدات کشاورزی را راه‌اندازی کره تا بتوانیم روان‌تر گره‌گشایی کنیم»، اضافه کرد: وقتی کشاورز امنیت شغلی ندارد ماندگاری‌اش در این بخش تنها از روی فداکاری است که قابل‌ستایش است، امروز نیازمند افزایش بهره‌وری هستیم ما در مجلس و در استان حاضریم عضو این کارگروه باشیم تا حرکت خود را با سرعت بیشتری دنبال کنیم.

به گزارش ایسنا، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اشکال بانک‌ها پابرجاست، حتماً وقتی قانون‌گذار قانونی تصویب و دولت بخشنامه‌ای صادر می‌کند بانک موظف است پیروی کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین