کد خبر: ۵۳۰۵۰۲
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴

در این جاده ۱۰۰۰ مترسک مخوف به استقبال تان می آیند!

مسافرانی که راهی فنلاند می شوند در یکی از جاده های شمال شرقی این کشور به منظره ای عجیب و البته ترسناک برخورد می کنند. درست در نزدیکی جاده، مزرعه ای هست با هزاران مترسک!
آفتاب‌‌نیوز : مسافرانی که راهی فنلاند می شوند در یکی از جاده های شمال شرقی این کشور به منظره ای عجیب و البته ترسناک برخورد می کنند. درست در نزدیکی جاده، مزرعه ای هست با هزاران مترسک! البته نه آن مترسک هایی که ما می شناسیم این ها در واقع تندیس هایی با لباس های رنگارنگ هستند که ظاهری شبیه مترسک دارند و ساکت و آرام در کنار هم قرار گرفته اند، انگار که در حال خوش آمد گویی به مسافران عبوری از جاده هستند. فکر می کنید چرا این تعداد مترسک در یک مزرعه هست؟

در شمال شرقی فنلاند در ۳۰ کیلومتری شهر کوچک سوموسالمی (Suomussalmi) در کنار جاده، منظره ای عجیب نظر همه را به خود جلب می کند. هزار مترسک در یک مزرعه که با لباس های رنگارنگ شان از دور کاملا مشخص هستند و همه ی ماشین هایی که از جاده شماره ۵ در حال حرکت هستند را کنجکاو می کنند که چرا این همه مترسک در این محل گذاشته شده اند. انگار هزار مترسک به استقبال مسافران جاده آمده اند و در سکوتی محض به مسافران خوش آمد می گویند! مترسک ها معمولا نگهبان های ترسناکی هستند که گاهی نه فقط پرندگان بلکه آدم ها را هم می ترسانند.

در قدیم در بعضی از قسمت های جهان مثل بریتانیا وجود مترسک در مزارع اصلا چیز عجیبی نبود ولی بعضی از مترسک ها آنقدر واقعی به نظر می آیند که واقعا ترسناک اند. حالا مزرعه ای را تصور کنید که نزدیک به هزار تا مترسک دارد البته این شخصیت ها با آن مترسک هایی که ما در ذهن داریم فرق دارند. از نظر ما مترسک ها برای این در مزارع قرار می گیرند تا مثلا پرندگان را از مزرعه دور کنند اما این تعداد مترسکی که در این مزرعه قرار دارند با هدف دیگری ساخته اند. به نظر می آید سازنده ی این شخصیت ها قصد گرامیداشت حادثه و یا اشخاصی را داشته است، هر چند که این هنرمند تا به حال درباره ی انگیزه اش از ساخت آن ها صحبت نکرده است.

در این جاده ۱۰۰۰ مترسک مخوف به استقبال تان می آیند!

شاید قسمتی از جاده که درست از مقابل این مزرعه می گذرد یکی از ترسناک ترین بخش های این جاده باشد؛ حدود ۱۰۰۰ مترسک که در سکوتی محض در کنار هم ایستاده اند و برای همین در بین اهالی منطقه به «مردم خاموش» معروفند. گاهی وزش باد و تکان خوردن لباس مترسک ها، به این مزرعه ارواح روحی تازه می دهد و کسانی که در این زمان از کنار مزرعه می گذرند احساس می کنند مترسک ها در حال حرکت اند و حیات در بین آن ها جریان دارد. این مترسک ها آرام و بی صدا در مزرعه ای در نزدیکی جاده هستند و در هنگام صبح که نور خورشید از سمت پشت آن ها می تابد این لشکر بی حرکت ، افسرده و مخوف به نظر می آیند. اما همین که نسیم باد لباس های رنگی آن ها را تکان می دهد انگار این مترسک های بی حرکت به زندگی برمی گردند و سرزنده می شوند.

در این جاده ۱۰۰۰ مترسک مخوف به استقبال تان می آیند!

این مترسک ها که در فنلاند به «مردم خاموش» معروفند به دست هنرمندی به اسم ریجو کلا (Reijo Kela) ساخته شده اند و اولین بار در سال ۱۹۸۸ در مزرعه لاسیلا در منطقه ای از هلسینکی به نمایش در آمدند. حدود ۶ سال بعد و در سال ۱۹۹۴ این مترسک ها برای نمایش به میدان Senate هلسینکی و سپس کناره ی رودخانه جالونوما برده شدند اما در نهایت در همان سال برای همیشه در مزرعه ی کنار جاده قرار گرفتند. بدن این مجسمه ها با چوب و سر آن ها با کود گیاهی ساخته شده و یکی از اهالی شهر وظیفه ی نگهداری از آن ها به عهده دارد. این فرد دو بار در سال لباس این مترسک ها را عوض می کند تا آن ها همیشه ظاهر مناسبی داشته باشند. جالبه که تعدادی از اهالی شهر، مسئولیت درست کردن لباس این مترسک ها را بر عهده گرفته اند و آن ها را به کارگاه مسئول حفاظت از این مترسک ها می بخشند.

در این جاده ۱۰۰۰ مترسک مخوف به استقبال تان می آیند!

این مترسک ها آنقدر رنگارنگ اند که بدون شک نگاه همه ی ماشین هایی که از جاده ی کنار مزرعه می گذرند را متوجه خود می کنند و در ذهن همه ی آن ها علامت سوالی بزرگ شکل می دهند که واقعا چه ایده ای پشت ساخت این همه مترسک وجود داشته است؟! اما «ریجو کلا» هنرمندی که این مترسک های جذاب را درست کرده هیچ وقت هیچ توضیحی درباره ی انگیزه ی ساخت این مترسک ها نداده و باعث شده که هر کسی برای علت ساخت آن ها، در ذهنش حدس و گمان هایی بزند. اگر از اهالی این منطقه درباره دلیل ساخت این مترسک ها سوال کنید هر کدام نظرهای خودشان را دارند؛ بعضی از اهالی، آن ها را نمادی از یک وضعیت روانشناسی می دانند و تعددی هم آن ها را نماینده ی آدم های فراموش شده می دانند. معمولا بیشتر اهالی بر روی یک دلیل اتفاق نظر دارند: این مترسک ها نماد آدم هایی هستند که در جنگ بین فنلاند و روسیه در سال ۱۹۳۹- ۱۹۴۰ جان خود را از دست دادند.

در این جاده ۱۰۰۰ مترسک مخوف به استقبال تان می آیند!


منبع: amusingplanet.com
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین