کد خبر: ۵۳۰۸۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۸۵ - ۱۰:۲۶
برای جلب حمایت آمریکا صورت می‌گیرد

استفاده ابزاری سنی‌ها از نفود ایران

آفتاب‌‌نیوز : خبرنگار بلومبرگ در مصاحبه با گروهی از سنی‌های عراق که مجبور به ترک کشورشان شده‌اند می‌نویسد: در حالی‌که درگیری میان گروه‌های شبه نظامی در عراق رو به افزایش است، مهاجران سنی معتقدند ایران بخش اعظم شبه نظامیان شیعی در عراق را تحت کنترل خود دارد. 

در عین حال در گزارش ذکر شده است که مسائل مربوط به مقابله با گروه‌های ضد آمریکایی تنها بخش کوچکی از مشکلات آمریکا در عراق است و دقیقا به دلیل همین مشکلات دولت جرج بوش در آستانه انتخابات کنگره نگران است که نتواند اکثریت را در کنگره بدست آورد. 

از نظر مصاحبه شوندگان جنگ آمریکا در رمادی (در 70 مایلی غرب بغداد) با شورشیانی که با شبکه القاعده در ارتباط هستند در سرنوشت عراق تعیین کننده است. آنها می‌گویند سنی‌های عراق بیشتر از آمریکا از نفوذ ایران می‌ترسند و حاضرند از آمریکا در مقابل القاعده حمایت کنند. البته این به شرطی است که دولت واشنگتن بتواند مانع نفوذ بیشتر ایران در میان شیعیان عراق شود. 

یک نیروی پلیس عراق در این مصاحبه گفته است: شورشیان عراق حاضرند با القاعده بجنگند به شرطی که از سوی شیعیان و ایران در امان باشند. وی همکاری آمریکا با شیعیان را مورد انتقاد قرار داده و می‌گوید: نیروهای آمریکایی ماه گذشته محاصره شهر شیعه‌نشین صدر که تحت کنترل شبه‌نظامیان نیروهای مهدی وابسته به مقتدی صدر است را متوقف کردند.
وی می‌افزاید: آیا آمریکایی‌ها فکر می‌کنند شیعیان دوستان آنها هستند. 

اظهار نظر گروه‌های سنی مبنی بر آمادگی برای برقراری روابط استراتژیک با آمریکا به خوبی گویای آن است که آنها برای جبران ضعف خود در مقابل شیعیان قصد بزرگ‌نمایی روابط ایران با گروه‌های شیعی عراق را دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین