کد خبر: ۵۳۱۲۳۴
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۸

سفیر فرانسه در تل‌آویو: توافق هسته‌ای در هر حالتی خوب است

سفیر فرانسه در سرزمین‌های اشغالی با بیان اینکه همه طرف‌ها باید به توافق هسته‌ای پایبند باشند و ایران نیز به آن احترام بگذارد، افزود: برجام در هر حالتی خوب است.
آفتاب‌‌نیوز :
هلن لو گال، سفیر فرانسه در سرزمین‌های اشغالی در گفت‌وگو با نشریه ایلاف در پاسخ به این سوال که فرانسه با خروج ترامپ از توافق هسته‌ای مخالفت کرد به نظر شما به دنبال این تصمیم چه اتفاقاتی خواهد افتاد، زیرا شرکت‌های شما در حال حاضر به دلیل تصمیم رییس‌جمهور آمریکا فعالیت ندارند، چه اتفاقاتی خواهد افتاد، آینده ایران و ۱+۵ چه خواهد شد، گفت: ما بر این باوریم که توافق هسته‌ای در هر حالتی خوب است، ما همیشه این را گفته‌ایم و رییس‌جمهور ما نیز این را گفته است.

وی افزود: ما نیازمند توافقی هستیم که بر اساس چهار اصل باشد؛ اول برنامه جامع اقدام مشترک و آن چیزی است که اکنون وجود دارد، دومی گفت‌وگو با ایران در رابطه با مساله موشک‌های بالستیک، سومی گفت‌وگو در رابطه با فعالیت‌های ایران در منطقه و چهارمی گفت‌وگو در رابطه با سال‌های بعد از ۲۰۲۵ یعنی بعد از برنامه جامع اقدام مشترک چه اتفاقی خواهد افتاد.

سفیر فرانسه در تل‌آویو ادامه داد: ما به برجام پایبند خواهیم ماند و همچنان در کنار برخی کشورها به جز آمریکا یک طرف آن هستیم و از ایران می‌خواهیم که به آن پایبند باشد و با آنها ارتباط خواهیم داشت تا به این توافق احترام بگذارند.

وی در پاسخ به این سوال که به دلیل تصمیم آمریکا شرکت‌های اروپایی قادر به فعالیت در ایران نیستند و تهران خواهان فعالیت و سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها است، گفت: در رابطه با شرکت‌های اروپایی می‌توانم بگویم که این یک تصمیم دولتی نیست زیرا این شرکت‌ها خصوصی هستند.

هلن لوگال در پاسخ به این سوال که این درست است اما تصمیم ترامپ آنها را از این فعالیت ممنوع می‌کند و آنها خواهان تعامل با آمریکایی‌ها نیز هستند، گفت: بله بعضی‌ها ترجیح می‌دهند که بازار آمریکا را حفظ کنند و از ایران خارج شوند و هیچ شرکتی وجود ندارد که با آمریکا همکاری داشته باشد و ماندن در ایران را ترجیح دهد بنابراین این تصمیم خودشان است، تنها کاری که می‌توانیم بکنیم این است که در رابطه با امکان ماندن این شرکت‌ها در ایران با آمریکایی‌ها گفت‌وگو کنیم.

این دیپلمات فرانسوی افزود: ما در رابطه با مسائل اقتصادی نیز با ایرانی‌ها گفت‌وگو داریم زیرا این مسائل جزو برنامه‌ جامع اقدام مشترک به شمار می‌روند، بنابراین ما از ایرانی‌ها می‌خواهیم که با ما در ارتباط باشند و درباره همه جوانب با ما گفت‌وگو کنند، درست است که در رابطه با برخی مسائل با آنها اختلاف نظر داریم اما ما همیشه بر این باوریم که گفت‌وگو بهتر از خروج از برجام است به همین دلیل در تلاشیم که به کمک کشورهای دیگر بگذاریم برجام زنده بماند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما این امر امکان‌پذیر است، گفت: نمی‌توانم بگویم که چه اتفاقاتی خواهد افتاد اما ما معتقدیم که امکان‌پذیر است.

وی در رابطه با دیدار نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و مکرون،‌ رییس‌جمهور فرانسه مدعی شد: هفته گذشته مکرون و نتانیاهو با هم دیدار کردند و در رابطه با این مساله نیز گفت‌وگو کردند، نتانیاهو دلایلی آورد که نشان می‌دهد ایران همچنان در رابطه با برنامه هسته‌ای خود پروژه نظامی دارد.

سفیر فرانسه در پاسخ به این سوال که آیا نتانیاهو می‌تواند مکرون را در رابطه با این امر قانع کند، زیرا شما دائما در رابطه با توافق با ایران صحبت می‌کنید این در حالی است که نتانیاهو و مکرون می‌گویند ایران پروژه پنهانی دارد، ضمن تاکید تلویحی بر قدیمی بودن این ادعا و دلایل گفت: دلایلی که نتانیاهو از ایران به دست آورده است بسیار حائز اهمیت است اما این مساله به اوایل گفت‌وگوها در مورد برجام باز می‌گردد و ما می‌دانستیم که ایران در حال آماده سازی برنامه‌ای است به همین دلیل وارد گفت‌وگو با آنها در مورد برجام شدیم.

وی افزود: تهران برنامه‌اش را برای ما مشخص کرده است اما با این وجود اظهارات اسرائیلی‌ها نیز برای ما مهم است اما تحلیل ما را تغییر نمی‌دهد زیرا ما می‌دانستیم که ایرانی‌ها برنامه‌ای داشته‌اند و ما با آنها وارد مذاکره شدیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم بر این امر سیطره یابیم.

وی ادامه داد که برخی کشورها گفته‌اند که نظام ایران باید تغییر یابد در این صورت همه چیز درست خواهد شد. آیا شما موافق این اظهارات هستید؟ هیچ کس نمی‌تواند از خارج نظام را تغییر دهد.

وی در رابطه با این مساله که می‌توان با استفاده از شهروندان داخلی برای این کار از خارج اقدام کرد، گفت: اگر این هم هدف کسی باشد من اطلاع ندارم اما این هدف ما نیست و ملت ایران خودش باید آینده خود را مشخص کند.

هلن لوگال در ادامه در رابطه با سوریه در پاسخ به این سوال که آمریکایی‌ها یک چیز می‌خواهند، روس‌ها یک چیز می‌خواهند و شما نیز چیز دیگری می‌خواهید و به نظر می‌رسد که مردم سوریه در حال حاضر هیچ تصمیمی نمی‌توانند بگیرند، اکنون چه کسانی به بشار اسد کمک می‌کنند؟ ایران و روسیه اینگونه نیست؟ گفت: اماکن زیادی وجود دارد که در رابطه با وضعیت سوریه در آنجا گفت‌وگو می‌شود مانند ژنو و ...، ما تلاش می‌کنیم که این نشست‌ها را هماهنگ کنیم تا همه با هم گفت‌وگو کنند و راه‌حل سیاسی بیابند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است فرانسه اقدام جدیدی انجام دهد، گفت: رییس‌جمهور ما اخیرا به مسکو رفت و با پوتین دیدار کرد، با رییس‌جمهور آمریکا نیز گفت‌وگوهای مداومی دارد، او تلاش می‌کند تا با همه طرف‌ها گفت‌وگو داشته باشد، همان‌گونه که با رییس‌جمهور ایران و با اسرائیلی‌ها گفت‌وگو می‌کند.

سفیر فرانسه در تل‌آویو ادامه داد: اسرائیلی‌ها به مساله حضور ایران در سوریه اهمیت زیادی می‌دهند و به طور علنی بارها گفته‌اند که خطوط قرمزی دارند که همه باید به آنها اهمیت بدهند، همچنین اسرائیل به عنوان همسایه باید بداند که در سوریه چه می‌گذرد.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین