کد خبر: ۵۳۲۱۳۳
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۴

چگونه به گرانی "نه" بگوییم؟

با سوءاستفاده برخی واردکنندگان از دلار ۴۲۰۰ تومانی سریال افزایش قیمت‌ها طی هفته‌های اخیر آغاز شد و در این شرایط دولت از مردم کمک خواسته تا گران‌فروشان را معرفی کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
 شاید اگر رشد سه برابری نقدینگی و هجوم یکباره این غول سرگردان به سمت بازارهای طلا و ارز نبود، دولت مجبور نمی‌شد ارز را به شکلی تقریبا مصنوعی، تک نرخی کند و برای جلوگیری از جهش قیمت‌ها دلار ۴۲۰۰ تومانی را به حدود ۱۴۸۰ شرکت برای واردات کالاهای ضروری اختصاص دهد که بعضی از آنها این موقعیت را به نردبانی برای رانت‌خواری تبدیل کنند. اما خوب یا بد این اتفاق افتاده و شاید دولت به تنهایی نتواند جلوی انحصارطلبی واردکنندگان را بگیرد. بنابراین مسوولیت شهروندان است که با اطلاع از لیست شرکت‌ها و کالاهای دریافت کننده ارز رسمی که توسط بانک مرکزی اعلام شده، به گران‌فروشان "نه" بگویند.

دستور رئیس‌جمهوری اجرا شد

بعد از کش و قوس‌های فراوان درخصوص انتشار لیست کالاهایی که از دلار ۴۲۰۰ تومانی استفاده کرده بودند که حتی انتشار این نام‌ها مخالفانی در کابینه دولت داشت، سرانجام امروز بانک مرکزی، در پی دستور حسن روحانی ـ رئیس جمهوری ـ این لیست را به تفکیک افراد و شرکت‌ها منتشر کرد. روحانی گفته بود: «ما باید از مردم کمک بگیریم و آنها می‌توانند به دولت کمک کرده و بر امور نظارت داشته باشند و این حق آنهاست که بدانند چه کسی و به چه میزان و برای چه کاری ارز دریافت کرده و قیمت جهانی محصولی که با آن ارز وارد شده چقدر است»

کره هم دلار گرفت هم ۵۰ درصد گران شد!

خبرگزاری ایسنا در نظر دارد از این پس مغایرت‌ها بین ارز رسمی اختصاص یافته و قیمت کالاها را منتشر کند. امروز کارمان را در این زمینه آغاز کردیم و در اولین گزارش‌ها به شفاف‌سازی درباره کالایی همچون کره، برنج و موبایل رسیدیم. در حالی قیمت کره در بازار با افزایش قیمت ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده است که بالغ بر ۶۵ میلیون یورو ارز رسمی به نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای واردات این محصول از ۲۱ فروردین ماه تاکنون اختصاص پیدا کرده است. همچنین طی گفت‌وگویی با رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی مشخص شد همه برندهای گوشی موبایل ارز دولتی گرفتند و مردم مراقب باشند تا این کالاها را گران نخرند. البته مهدی محبی این را هم گفته که میزان تخصیص ارز به واردات این کالا کمتر از یک سوم نیاز بازار در این بازه زمانی بوده است. در این خبر می‌توانید صحبت‌های رییس اتحادیه و هم‌چنین لیست شرکت‌هایی که با دلار ۴۲۰۰ تومانی گوشی موبایل وارد کرده‌اند را مشاهده کنید.

برنج‌های خارجی هم کلاهبردار شدند!

در حالی قیمت برنج وارداتی بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده بیش از ۴۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده است که این محصول بیش از ۵۰۲ میلیون یورو ارز دولتی از ۲۱ فروردین ماه دریافت کرده و به گفته مدیرکل تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی این افزایش قیمت غیرقانونی بوده و دستگاه‌های نظارتی باید ورود کنند.

انتشار لیست ارزبگیران به ضرر چه کسانی است؟

داستان انتشار لیست واردکنندگان با ارز دولتی از جایی شروع شد که تعدادی از کسبه و فروشندگان موبایل و تبلت در تهران، نسبت به نوسانات نرخ ارز اعتراض کردند و در همین راستا، محمدجواد آذری جهرمی  - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات -  نیز در حالی که پیش از این هم سوءاستفاده و سودجویی از وضعیت بازار را علت گرانی گوشی‌ها اعلام کرده بود، ‌لیست شرکت‌هایی که به آن‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشی تلفن همراه تخصیص یافته است را منتشر کرد. اما در حالی که این اقدام شفاف‌سازی مورد حمایت مردم قرار گرفته بود، روز گذشته محمد شریعتمداری - وزیر صنعت، معدن و تجارت - ضمن مخالفت با این اقدام وزیر ارتباطات، اظهار کرد: بانک مرکزی اسامی افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را به آن‌ها داده شده است را در اختیار دارد؛ بنابراین ما به عنوان وزارت صنعت نمی‌توانیم ثبت سفارش‌شدگان را افشا کنیم.

تب خرید طلا و سکه فروکش کرد

با جهش قیمت طلا و سکه، این بازار کساد شده و مردم خرید نمی‌کنند. بر اساس گفته‌های رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر، فروشنده نگران است که نکند امروز کالایی را به فروش برساند و دقایقی بعد نتواند آن را با همان قیمت خریداری کند. خریدار نیز نگرانی مشابهی دارد و این موضوع می‌تواند مربوط به نوسانات قیمت‌ها در وضعیت دلار و شرایط اقتصاد باشد. مع‌الوصف، قیمت طلا و سکه مقداری کاهش یافته است. امروز در بازار، سکه تمام طرح جدید دو میلیون و ۸۴۸ هزار تومان و سکه تمام طرح قدیم دو میلیون و ۷۲۵ هزار تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان، هر مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۲۶ هزار تومان و هر مثقال طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۹۴ هزار و ۴۵۰ تومان قیمت دارد.

بورسی که نیامده مشمول تصمیم‌گیری شد

افزایش قیمت دلار در بازارهای غیررسمی سبب شد بازارهای مالی و غیرمالی ایران تحت تاثیر قرار بگیرد و رکود بر بازار ایران سایه بیفکند، اما چندی پیش بعد از التهابات در بازار غیررسمی ارز مسعود کرباسیان – وزیر اقتصاد – اعلام کرد صادرکنندگان ملزم نیستند ارز خود را به بانک‌ها بفروشند بلکه می‌توانند اظهارنامه صادراتی خود را در بورس عرضه کنند مقرر شده بود که این کار از شنبه نهم تیر ماه عملیاتی شود، اما امروز تنها نماد آن در بورس بازگشایی شد و هنوز امکان هیچ معامله‌ای روی آن وجود ندارد. معاون بازار بورس تهران در همین زمینه می‌گوید نمادهایی که برای گواهی صادراتی یورو و دلار در حال حاضر روی تابلو مشاهده می شود فقط مربوط به کارهای فنی است و فعلا معامله‌ای روی آن انجام نمی‌شود. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه فعلا اظهار نظر رسمی‌ای درباره معامله گواهی سپرده ارزی در بورس نیست احتمال دارد بازار با تصمیمات جدید در این مورد مواجه شود. به تعویق افتادن دادوستد اوراق گواهی سکه پیش فروش در بورس کالا نیز از جمله دیگر اخبار مورد توجه امروز بود زیرا  شنیده شده  مسئولان هنوز درباره پرداخت مالیات از سوی خریداران اوراق سکه در این طرح به توافق نرسیده اند. این در حالی است که  اوراق سلف موازی در بورس کالا معاف از مالیات است و اگر اوراق پیش فروش بخواهد در بورس کالا داد و ستد شود قاعدتا مالیاتی نباید به آن تعلق گیرد.از طرفی موضوع مربوط به افرادی که تعداد زیادی سکه پیش خرید کرده اند هنوز حل نشده است و مشخص نیست که این افراد به تعداد سفارششان سکه می‌گیرند یا حداکثر ۱۰ سکه خواهند گرفت.بنابراین این موضوعات سبب شده معامله اوراق پیش فروش سکه در بورس کالا تاکنون عملیاتی نشود.

"مسافران" در راه استانبول

این روزها چهارراه استانبول به دفعات میزبان مسافرانی است که نه تنها برای خرید ارز مورد نیاز بلکه فروش ارز دولتی که دریافت کرده‌اند به بازار می‌آیند. برخی مسافران از سفر برگشته یوروهایی که با نرخ حدود ۵۰۰۰ تومان از بانک مرکزی گرفته‌اند را به بازار می‌آورند تا با اختلاف قیمت حداقل ۴۰۰۰ تومانی آن را بفروشند.

چه خواستیم و چه شد!

صنعتگران امروز به مناسبت روز ملی بخش مربوطه‌شان، مشکلات و گلایه‌های خود را در حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کردند. عبدالوهاب سهل‌آبادی ـ رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ـ در این مراسم گفت: در ارتباط با فریز و نگهداری دیون معوقه صنعتگران از دولت درخواست‌هایی داشتیم که آیا این اتفاق افتاد؟ بحث مالیات را مطرح کردیم و انتظار داشتیم در ارتباط با مقوله اخذ مالیات بر ارزش افزوده چاره‌اندیشی شود، اما آیا چنین مساله‌ای مدنظر قرار گرفت؟ در مورد تک نرخی بودن ارز فریاد زدیم و امروز می‌بینید که چه اتفاقی افتاده است. گزارش این نشست را در این لینک بخوانید.

هواپیماهای پیام از موانع پریدند

سری هم به حوزه‌ی راه بزنیم. فرودگاه پیام قرار است با توسعه فعالیت‌های فرودگاهی از حالت باربری به جابه‌جایی مسافر نیز ورود پیدا کند. دیروز وزیر ارتباطات از این فرودگاه بازدید کرد. آذری جهرمی با اظهار امیدواری نسبت به انجام نخستین پرواز بین‌المللی فرودگاه پیام در نیمه نخست امسال به مقصد نجف اشرف، تاکید کرده که یکی از برنامه‌های مهم ستاد اقتصاد مقاومتی بحث افتتاح فرودگاه مسافری پیام است. هم‌چنین در این زمینه سال گذشته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام گفته بود، اتصال زیرگذر آیت الله هاشمی به فرودگاه پیام، پایان دفن زباله‌های شهر کرج در اراضی مجاور باند فرودگاه پیام و همراهی دستگاه‌های استانی برای محصور نمودن اراضی منطقه ویژه اقتصادی پیام، از الزامات قانونی ضروری برای آغاز پروازهای مسافری در کرج است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین