کد خبر: ۵۳۲۹۱۷
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷

چرا کاهش وزن موجب ریزش مو می‌شود؟

مو نقشی کلیدی در زیبایی ظاهری انسان ایفا می‌کند و زیبایی آن اغلب به عنوان نیمی از زیبایی کلی فرد در نظر گرفته می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 برخورداری از مو‌هایی زیبا و مهم‌تر از آن سالم چیزی است که همه ما خواهان آن هستیم. با این وجود همواره در تحقق این هدف موفق نیستیم و اغلب مشکلاتی با موی خود داریم.

تغییرات سبک زندگی و رفتاری می‌توانند اثر قابل توجهی بر شرایط موی شما داشته باشند. کاهش وزن یکی از عواملی است که می‌تواند بر ریزش موتاثیرگذار باشد، اما دلیل بروز این شرایط چیست؟

چه چیزی موجب ریزش مو پس از کاهش وزن می‌شود؟

ریزش مو مشکلی شایع در جهان است. اگر به سرعت وزن خود را کاهش دهید، احتمال تشدید ریزش مو افزایش می‌یابد. اگر تغییرات چشمگیری در رژیم غذایی خود ایجاد کرده و میزان کالری‌های دریافتی روزانه خود را به شدت کاهش دهید، تجربه نازک شدن و ریزش مو دور از انتظار نیست.

این شرایط به ویژه در افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی شایع است

در این مورد، کمبود مواد مغذی به واسطه تغییرات چشمگیر و سریع کاهش وزن دلیل ریزش مو محسوب می‌شود. اگر مواد مغذی مورد نیاز بدن را به میزان کافی مصرف نکنید، برخی مکانیزم‌های دفاعی بدن وارد عمل خواهند شد و تغذیه اندام‌ها و بخش‌های مهم بدن با این مواد مغذی را در دستور کار قرار می‌دهند. فولیکول‌های مو بین این بخش‌ها قرار ندارند، از این رو مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای حفظ سلامت مو را دریافت نمی‌کنند.

عمل جراحی کاهش وزن

ریزش مو پس از کاهش وزن ناشی از انجام عمل جراحی نیز مشکلی شایع است. هرگونه تغییر قابل توجه در بدن انسان، مانند عمل جراحی با هدف کمک به کاهش وزن موجب مقداری استرس جسمانی می‌شود. این استرس جسمانی با ارسال سیگنالی به فولیکول‌های مو، آن‌ها را وارد فاز استراحت می‌کند. در این شرایط، رشد مو متوقف شده و حتی ریزش آن تسریع می‌شود.

هرگونه تغییر در سطوح هورمونی شما می‌تواند به ریزش مو پس از کاهش وزن منجر شود. پس از انجام جراحی برای کاهش وزن، بدن برای بازگشت به شرایط عادی خود زمان نیاز دارد. سطوح هورمونی شما نیز برای بازگشت به شرایط عادی نیازمند زمان هستند.

طی شش ماه پس از انجام عمل جراحی، موی شما رشد عادی و درخشش خود را باز خواهد یافت. تنها باید صبور باشید و به بدن خود اجازه احیای شرایط را بدهید. در همین حال، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم اهمیت دارد.

ریزش مو چه زمانی متوقف می‌شود؟

بیشتر افراد به طور کلی پس از گذشت شش تا نه ماه از کاهش وزن، رشد عادی موی خود را تجربه می‌کنند. فولیکول‌های مو به بیش از شش ماه زمان نیاز دارند تا از فاز خاموشی وارد فاز رشد فعال شوند. با این وجود، گاهی اوقات ممکن است به مدت زمان بیشتری نیاز باشد و برخی افراد نیز دیگر هیچگاه مو‌های از دست رفته خود را بازنمی‌یابند.

روش‌های درمانی مختلفی برای ریزش مو در دسترس هستند؛ اگر چه بسیاری از آن‌ها توانایی ارائه معجزه را ندارند. مهم‌ترین نکته‌ای که باید برای درمان ریزش مو مد نظر قرار دهید، یافتن دلیل زمینه‌ای این شرایط است. پیشگیری از ریزش مو به طور قطع بهتر از درمان آن است.

چگونه از ریزش مو پیشگیری کنیم

اگر قصد دارید از ریزش مو پیشگیری کنید، باید به میزان کافی در طول روز کالری دریافت کنید. اگر قصد دارید وزن خود را کاهش دهید، باید اندکی کالری‌های مصرفی خود را کاهش دهید، اما محدودیت بیش از حد می‌تواند به بروز مشکلات ریزش مو و بسیاری مشکلات سلامت دیگر منجر شود.

اگر قصد دارید از ریزش مو پیشگیری کنید، باید پروتئین کافی از رژیم غذایی خود دریافت کنید. این که چه میزان پروتئین در روز نیاز دارید به وزن بدن یا سطوح فعالیت شما بستگی دارد.

اگر قصد دارید از ریزش مو پیشگیری کنید، باید در زمان کاهش وزن مکمل‌های ویتامین مصرف کنید. با توجه به کاهش کالری‌های مصرفی، ممکن است برخی از مواد مغذی ضروری را به میزان کافی دریافت نکنید.

غلات کامل، میوه‌جات و سبزیجات باید جایگاه ثابتی در رژیم غذایی شما را داشته باشند. میوه‌جات و سبزیجات سرشار از ویتامین‌های A.، C، و E. و روی هستند که عواملی مهم برای رشد مو محسوب می‌شوند؛ در شرایطی که غلات کامل سرشار از آهن هستند که میزان ناکافی آن به کم‌خونی (آنمی) منجر می‌شود. کم‌خونی یکی از دلایل اصلی ریزش مو است.

ویتامین A 
ویتامین A عاملی کلیدی برای رشد مو است، زیرا به حفظ سلامت پوست و تولید چربی در فولیکول‌های مو کمک می‌کند. با این وجود سطوح بیش از حد این ویتامین نیز می‌تواند به ریزش مو منجر شود. مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین A برای مردان ۹۰۰ میکروگرم و برای زنان ۷۰۰ تا ۱۳۰۰ میکروگرم است. مصرف بیش از ۳،۰۰۰ میکروگرم از این ماده در روز موجب مسمومیت با ویتامین A. می‌شود که اثر منفی بر فولیکول‌های مو دارد.

ویتامین B 
ویتامین B نیز برای رشد مو عنصری مهم محسوب می‌شود. کمبود این ویتامین نادر است، اما در صورت وقوع به ریزش مو منجر خواهد شد. از مواد غذایی سرشار از ویتامین B می‌توان به تخم مرغ، ماهی، لوبیا‌ها و سبزیجات برگدار اشاره کرد.

ویتامین C 
ویتامین C فواید سلامت مختلفی را ارائه می‌کند. این ماده مغذی در تولید کلاژن نقش دارد که عاملی کلیدی برای حفظ سلامت پوست و مو محسوب می‌شود. کمبود ویتامین C می‌تواند به ریزش مو منجر شود. میوه‌جات و سبزیجات به ویژه میوه‌های خانواده مرکبات سرشار از این ویتامین محلول در آب هستند.

ویتامین D 
ویتامین D عاملی مهم در زمینه چرخه رشد مو است. مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای این ویتامین ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد بین‌المللی است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید راحت‌ترین گزینه برای تولید ویتامین D در بدن است. لبنیات غنی شده با این ویتامین و مکمل‌ها نیز از دیگر گزینه‌هایی هستند که می‌توانید برای تامین این ماده مغذی مد نظر قرار دهید.

روی

روی یک ماده معدنی کلیدی برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن‌هاست. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که روی نقش مهمی در تنظیم ساختار پروتئینی DNA و RNA فولیکول‌های مو دارد.
عصرایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین