کد خبر: ۵۳۴۷۲۵
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۰
"من و فغانی از شنیدن خبر خداحافظی‌مان تعجب کردیم"

رضا سخندان: فیفا به تیم داوری ایران ایمان داشت/ قضاوت آرژانتین - فرانسه از رده‌بندی مهم‌تر بود

کمک داور ایرانی حاضر در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه معتقد است قضاوت دیدار آرژانتین و فرانسه در این مسابقه‌ها مهم‌تر و حساس‌تر از پرچم زدن در دیدار رده‌بندی بود.
آفتاب‌‌نیوز :
رضا سخندان که همراه با علیرضا فغانی و محمدرضا منصوری عملکرد خوبی را در جام جهانی پشت سر گذاشتند و چهار دیدار مهم از جمله دیدار رده‌بندی این مسابقه‌ها بین بلژیک و انگلیس را قضاوت کردند.

سخندان گفت‌وگویی با ایسنا انجام داده که شرح این گفت‌وگو درباره مسائل مختلف از جمله قضاوت نکردن در فینال، فضای جام جهانی و... را در ادامه می‌خوانید.

* چهار دیدار جام جهانی را قضاوت کردید و عملکرد بی‌نظیری داشتید. نظر خودتان نسبت به عملکردتان چیست؟

قبل از حضور ما در جام جهانی انتظارات زیادی از ما وجود داشت. ما هم تلاش کردیم و سختی‌های زیادی کشیدیم تا ضمن حضور در جام جهانی بتوانیم عملکرد منحصر به فرد و خوبی داشته باشیم. این فکر را هم داشتیم که تا جایی خوب عمل کنیم که قضاوت فینال به ما سپرده شود اما متاسفانه قسمت نبود. به هر حال جام جهانی مهم‌ترین مسابقه‌هایی بود که می‌توانستیم در آن شرکت کنیم. ما نیز در هر بازی تلاش خود را کردیم تا موفق شویم و فکر می‌کنم توانستیم نظر مردم و کارشناسان را جلب کنیم و در کار خود موفق باشیم.

* به نظر شما مهم‌ترین بازی که قضاوت کردید کدام بازی بود؟

به نظر من هر چهار بازی که به ما سپرده شد مهم بود. بازی اول حکم ادامه قضاوت‌های ما در جام جهانی را امضا می‌کرد و دیدار رده‌بندی یکی از چهار بازی بود که هر تیم داوری دوست دارد در آن قضاوت کند. به نظر من اما مهم‌ترین بازی دیدار آرژانتین و فرانسه بود که از لحاظ سختی هم اهمیت زیادی داشت. خدا را شکر در این دیدار موفق بودیم و توانستیم سربلند از زمین بیرون بیاییم.

* جو دیدار رده‌بندی چگونه بود؟ آیا فشاری را حس کردید؟

دیدار رده‌بندی از جمله بازی‌هایی است که هر داوری که در جام جهانی حضور دارد، دوست دارد در آن سوت بزند. ما نیز از این قاعده مستثنی نبودیم. البته فکر می‌کنم می‌توانستیم فینال را هم سوت بزنیم اما به دلایل مختلف قسمت نبود که در فینال حاضر باشیم. اگر ما بدون تمرکز در دیدار رده‌بندی حاضر می‌شدیم، تمام عملکردمان در بازی‌های قبلی زیر سوال می‌رفت. ما در جام جهانی چهار بازی را سوت و پرچم زدیم و در هر کدام از آن‌ها موفق بودیم. به هر حال باید کاری که به ما محول شده بود را درست انجام می‌دادیم. این که بخواهیم به عنوان داور رده‌بندی یا فینال انتخاب شویم تا حدودی دست خودمان بود.

* به نظر شما دلیل آن چه بود؟ آیا پشت پرده‌ برنامه‌ای برای انتخاب نشدن شما وجود داشت؟

سایت‌های مختلف تیم‌های برتر داوری را اعلام می‌کردند که تیم ما همیشه جزو آن‌ها بود. بازی فینال هم از بازی‌هایی بود که همیشه به آن توجه ویژه‌ای می‌شود. ما نیز در بازی‌های دور گروهی و مقدماتی جام جهانی قضاوت‌های خوبی داشتیم و همین باعث شد که در ادامه مسابقه‌ها، روی ما حساب باز شود. در مراحل حذفی به خصوص در مرحله یک هشتم نهایی قضاوت خوبی را داشتیم و همین کمک کرد تا کاندیدای اصلی قضاوت در یکی از چهار دیدار پایانی باشیم. به هر حال همان طور که شما می‌گویید اتفاقات پشت پرده‌ای هم می‌توانست در کار باشد تا ما در فینال قضاوت نکنیم اما به هر حال ما باید کارمان را انجام می‌دادیم و خدا را شکر موفق بودیم. برای ما مهم بود که در یکی از چهار دیدار پایانی قضاوت کنیم. مردم نیز هوای ما را داشتند و به خوبی از ما حمایت کردند. خوشحال بودن مردم از عملکرد ما انگیزه‌ای برای قضاوت خوب در بازی بعدی می‌شد.

* جالب‌ترین خاطره غیر فنی شما از روسیه چه بود؟

این که توانستیم در دیدار رده‌بندی حاضر شویم اتفاق بزرگی برای جامعه داوری و مردم ایران بود اما به نظر من جالب‌ترین خاطره ما پس از بازی آرژانتین و فرانسه رخ داد. یکی از رسانه‌های خارجی پس از این بازی نوشت "نخستین فینالیست جام جهانی مشخص شد؛ علیرضا فغانی و تیمش". البته علاوه بر حمایت رسانه‌های داخلی رسانه‌های خارجی زیادی از جمله آلمان، فرانسه و هلند بودند که داوری‌های ما را تحلیل و عملکرد ما را مثبت ارزیابی می‌کردند. هر بازی که انجام می‌شد، دیگر به آن فکر نمی‌کردیم و آماده تمرکز روی بازی بعدی بودیم و این قضیه در جام جهانی ۲۰۱۸ کمک‌مان می‌کرد.

* با توجه به عملکرد خوب شما در دور گروهی آیا در مرحله حذفی فشاری روی خود حس کردید؟

همان طور که گفتم ما سعی می‌کردیم تمام تمرکز خود را روی بازی‌هایی بگذاریم که قرار است قضاوت کنیم نه بازی‌هایی که به پایان رسیده است. البته فشار روی تمام داورانی که آنجا حضور داشتند وجود داشت اما یکی از کارهایی که هر داور باید انجام دهد حفظ تمرکز و کنترل کردن فشارهاست که فکر می‌کنم ما در این امر موفق بودیم.

* شایعه‌هایی از خداحافظی شما و آقای فغانی به گوش رسید. آیا چنین چیزی صحت دارد و اگر این طور است چه زمان قرار است اتفاق بیفتد؟

وقتی چنین خبرهایی از ایران به ما مخابره شد، من و علیرضا تعجب کردیم. هیچ وقت داور یا ورزشکار حرفه‌ای در شرایط نامناسب یا وسط یک تورنمنت خداحافظی نمی‌کند. باید مسابقه‌ها تمام شود و شرایط ارزیابی شود و اگر اوضاع نامناسب بود، آنگاه چنین اتفاقی رخ دهد. وضعیت ما نیز هنوز مشخص نیست. اتفاقات زیادی باید بیفتد که هنوز نیفتاده تا ببینیم اوضاع چگونه می‌شود. مهم‌ترین مساله ایمان داشتن فیفا به تیم داوری ایران است که این قضیه باعث دلخوشی و انگیزه ما برای حضور در مسابقه‌های بعدی و به خصوص جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است. البته امیدوارم اگر در جام ملت‌ها نیز برای داوری انتخاب شدیم عملکرد خوبی داشته باشیم.

* برنامه‌تان برای حضور در ایران چیست؟

ابتدا باید چند روزی در کنار خانواده استراحت کنیم. سپس آماده مسابقه‌های لیگ و جام حذفی شویم. در جام جهانی کار خود را محکم شروع کردیم و تا آخر نیز محکم ادامه دادیم و برای قضاوت در بازی‌های مهم جنگیدیم. در لیگ هم می‌خواهیم با همین فرمان جلو برویم و در کنار جوان‌های لیگ برای پیشرفت داوری ایران کار کنیم.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین