کد خبر: ۵۳۶۶۵۳
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹

آبغوه سرشار از ویتامین ث

آبغوره سرشار از مواد مغذی است و در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است.
آفتاب‌‌نیوز :
غوره به انگور کال و نرسیده گفته می شود. غوره ویتامین ث زیادی دارد.در ایران از آب غوره زیاد استفاده می کنند.

آبغوره که از انگورهای نرسیده ترش بدست می آید از لحاظ طب سنتی دارای طبع سرد است. غوره دارای طعم ترش است و برای درست کردن انواع ترشی و آبغوره مورد استفاده قرار می گیرد. از نظر طب سنتی خواص آبغوره برای سلامت بدن بسیار مفید است.

آبغوره دارای اسید مالیک، اسید فرمیک، اسید سوکسینیک، اسید اگزالیک، اسید گلوکولیک و قند است. این ماده مغذی که آب غوره های ترش مزه درخت انگور هستند برای چاقی مفرط و پوست بدن فواید زیادی دارد .

آبغوره با افزایش اسیدیته معده می تواند در هضم غذاهای چرب و سنگین مفید باشد. هم چنین افراد مسن که به دلیل کاهش اسید معده به خوبی غذا را هضم نمی کنند، می توانند از این چاشنی برای تسهیل هضم غذا کمک بگیرند، ولی نباید در این مورد زیاده روی کنند.

آبغوره صفرابر است و کمک به دفع زردی می کند و هم چنین می تواند باعث تقویت کبد شود. از طرفی به دلیل داشتن اسیدهای آلی پتاسیم دار برای درمان پا درد و کمر درد، درد سیاتیک و روماتیسم مفید است.

آبغوره مدر است و هم چنین به دفع سموم از طریق کلیه ها کمک می کند. این چاشنی خاصیت کاهش حرارت بدن و رفع عطش را هم دارد، که بدین جهت در موارد تب و سل ریوی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

از طرفی محرک اشتها بوده و افزودن کمی از آن به غذا می تواند باعث طعم مطلوب آن شده و به افزایش جذب املاح معدنی به ویژه آهن مواد غذایی غیرحیوانی مانند حبوبات کمک کند. مصرف آبغوره در خانم ها می تواند در باز شدن قاعدگی موثر باشد. به علاوه این چاشنی در درمان اسهال ساده نیز نقش دارد.

خواص درمانی آبغوره:

1- غوره از نظر طب قدیم ایران سرد و قابض است.

2- در درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه ها موثر است.

3- مفرط مفید است آب غوره برای درمان چاقی

4- خوردن آب غوره بلوغ دختران را جلو می اندازد و قاعده را باز می کند

5 – آب غوره چون دارای تارتارات پتاسیم است، برای درمان سیاتیک و رماتیسم حاد بسیار مفید است

6 – حرارت و صفرای بدن را دفع می کند و روده ها را ضد عفونی می کند .

7 – آبغوره تقویت کننده است.

8 – برای برطرف کردن ورم گلو ، آب غوره قرقره کنید .

9 – برای دفع کرم روده و تقویت معده باید مدت پنج روز آش آبغوره همراه با زیره سیاه مصرف کنید. البته در این مدت باید از خوردن غذاهای سنگین اجتناب نمایید.

10 – آب غوره درمان کننده پا درد و کمردرد است. برای معالجه میتوان مدت ده روز آش آبغوره مصرف کرد .

11– ترشی غوره نیز برای معالجه رماتیسم و سیاتیک مفید است .

از لحاظ طب سنتی دارای طبع سرد است.

امام رضا (ع) در طب الرضا غلبه مزاج بلغم در فصل زمستان را محتمل برشمرده اند که با عنوان مزاج زمستانی از آن یاد می شود . از اینرو مطابق تدابیر غذایی امام رضا (ع) بر اساس ماهها و فصلها کسانی که طبع سرد دارند، نباید از غوره و فرآورده های آن استفاده کنند. ولی افراد گرم مزاج که مبتلا به بیماری های حرارتی می شوند می توانند از آن استفاده کنند چرا که غوره مزاج را سرد و خشک کرده و حرارت خون و صفرا در بدن را کم می کند و باعث از بین رفتن صفرا و بلغم موجود در معده می شود.

آشنایی با فواید و خواص آبغوره

از این رو کارشناسان طب اسلامی معتقدند فردی که به چاقی دموی مبتلا است برای لاغر کردن باید از مواد غذایی سرد و خشک استفاده نماید چرا که این افراد دارای طبیعتی گرم و تر هستند و برای لاغری باید به روش درمان به ضد استفاده کرد که مصرف غذاهای سرد و خشک می تواند موجب لاغری فرد شود و آبغوره یکی از غذاهای سرد و خشک است.

امام رضا (ع) همچنین در بخشی از رساله ذهبیه خطاب به مأمون همراه داشتن آب غوره را برای مسافر لازم دانسته می فرماید:... ان المسافر ینبغی له ان یتحرز بالحر اذا سافر و هو ممتلی من الطعام و لاخالی الجوف، ولیکن علی حد ال
ايلنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین