کد خبر: ۵۳۷۱۸۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸

راهکار محققان کشور برای رفع چالش‌های پیک مصرف برق

به اعتقاد فعالان عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر در حالی مردم باید "خاموشی"‌های تابستان امسال و تغییر ساعت کار ادارات را تحمل کنند که می‌توان با مدیریت مصرف از طریق اصلاح الگوی تعرفه‌ها تبعات ناشی از پیک مصرف را کاهش داد؛ چراکه در حال حاضر تعرفه‌ها بیشتر مشوق مشترکان پرمصرف است.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر جواد نوفرستی در میزگرد گذر از خاموشی‌های تابستان 98 َبا اشاره به وضعیت موجود عرضه و تقاضا در حوزه انرژی، گفت: در تابستان امسال با  دو پدیده خاموشی و تغییر ساعت کار ادارات مواجه بودیم و جور عدم مدیریت‌ها را که قابل مدیریت بود، مردم متحمل شدند.

وی قطعی برق در اوج گرما، حبس‌شدن مردم در آسانسورها و پارکینگ‌ها به دلیل قطعی برق و افزایش سقوط در راه پله‌ها به دلیل تاریکی را از عوارض قطعی برق برای مردم دانست و اظهار کرد: در تابستان امسال کشور با کمبود 2 هزار مگاوات برق مواجه بود و این در حالی است که همگان می‌دانند سالیانه 8 درصد رشد تقاضا داریم.

نوفرستی با بیان اینکه ما می‌دانستیم که در بحران تابستان امسال با کمبود 5 تا 6 هزار مگاواتی برق مواجه خواهیم شد، خاطر نشان کرد: برای رفع این کمبود باید بر تولید و مدیریت تقاضا متمرکز شویم و اتفاقا این دو ابزار کنترلی در اختیار دولت است.

استاد دانشگاه الزهرا با اشاره به ظرفیت‌های نیروگاهی کشور، یادآور شد: در حال حاضر 60 درصد از تولید برق کشور از طریق نیروگاه‌های گازی است و احداث نیروگاه‌های گازی جدید 2 تا 3 سال زمان نیاز دارد و نیروگاه‌های فسیلی نیز با آلودگی‌های زیست‌محیطی همراه است.

نوفرستی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را بهترین راهکار برای رفع چالش کمبود برق عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس مصوبات دولت 20 درصد از برق مصرفی دستگاه‌های دولتی باید از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود.

صنعت و بخش تولید اولین قربانیان خاموشی‌ها

این فعال حوزه تجدیدپذیرها تنها راهکار عبور از پیک مصرف انرژی برق در تابستان 98 را استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر عنوان کرد و افزود: صنعت و بخش تولید اولین قربانیان خاموشی‌ها هستند و این در حالی است که تجدیدپذیرها بقای تولید را تضمین می‌کنند.

وی به بیان راهکارهای کاهش مصرف برق در کشور اشاره کرد و گفت: تجربیات دنیا نشان می‌دهد اصلاح الگوی تعرفه‌ها می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

جدول تعرفه‌ها تشویق‌کننده مشترکان پرمصرف

این استاد دانشگاه "مدل افزایش جهشی تعرفه برای پله‌های مشترکان پرمصرف"  را در این زمینه پیشنهاد کرد و در این باره توضیح داد: در حال حاضر جدول تعرفه‌ها تشویق‌کننده مشترکان پرمصرف است و از سوی دیگر حدود 40 درصد برق توسط  20 تا 25 درصد مشترکان مصرف می‌شود.

وی اضافه کرد: با اصلاح ضریب تعرفه برای مشترکان پرمصرف اثر 10 درصدی در کاهش مصرف برق موثر است تا در تابستان سال آینده بحرانی همانند تابستان امسال نداشته باشیم.

حذف یارانه‌های پنهان بخش انرژی برای مشترکان پرمصرف با اصلاح تعرفه‌ها

نوفرستی برق را یک کالای استراتژیک و ضروری توصیف کرد که حتی در شرایط بحران ارزی کنونی باید اعتبارات لازم به این حوزه اختصاص یابد و اضافه کرد: در مدیریت مصرف با استفاده از تجربیات جهان می‌توان با اصلاح تعرفه‌ها علاوه بر آنکه هزینه‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر را تامین کرد،  یارانه‌های پنهان بخش انرژی برای مشترکان پرمصرف را نیز حذف کرد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین