آفتابنیوز : گردشگری یکی از مهمترین فعالیتهای اقتصادی و عاملی موثر در توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور است که در سالهای اخیر رونق بسیاری داشته و در گروه یکی از بزرگترین منابع درآمدی کشور قرار میگیرد.
وجود مشکلات سیاسی در سطح بین المللی، صنعت گردشگری ایران را دستخوش تغییرات کرده و در نهایت منجر به کاهش حضور گردشگران خارجی در ایران شده است.
محمدناصر پیروزی، مدیر یکی از آژانسهای تورهای گردشگری با بیان اینکه تبلیغات منفی در مورد ایران زمینه کاهش گردشگران خارجی در کشور را فراهم میکند به خبرنگار ایسنا گفت: این تبلیغات باعث شده که کشور نتواند به گونهای شایسته خود را در دنیا معرفی کند.
وی با اشاره به تاثیر سوء نقض برجام بر گردشگری کشور افزود: این مشکلات باعث شد که ما با کاهش 80 درصدی آمار گردشگران خارجی در تابستان 97 نسبت به سال قبل مواجه شویم.
پیروزی با بیان اینکه خطر ورشکستگی آژانسهای گردشگری را تهدید میکند، تصریح کرد: این افت 80 درصدی آمار گردشگران در تابستان سال جاری به این معنی است که آژانسهای گردشگری قدم در راه ورشکستگی گذاشته است. ثبات شرایط اقتصادی کشور تنها راه خروج از این وضعیت است.
مدیر یکی از آژانسهای گردشگری و مسافرتی شهر یزد گفت: تبلیغات علیه ایران باعث شده بسیاری از گردشگران فکر کنند که کشور ما نا امن است در این صورت تنها راه تغییر این نگرش فعالیت رسانههای ملی در سطح بین المللی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز گفت: پیشبینی میشود در آینده شاهد کاهش حضور گردشگر در کشور باشیم و البته هنوز کاهش گردشگر در استان یزد نداشتیم.
سیدمصطفی فاطمی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه نوسانات اقتصادی میتواند تاثیری مثبت یا منفی بر روی اقتصاد کشور داشته باشد، اظهار کرد: تاثیر نرخ ارز بر روی واردات باعث تورم که همان افزایش سطح عمومی قیمت کالا و خدمات است، میشود.
وی با بیان اینکه اگر تغییرات نرخ ارز، صادرات کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد، ما شاهد رونق اقتصادی و اشتغال خواهیم بود، افزود: از آنجا که صنعت گردشگری در کشور ما صادر کننده است این اتفاق میتواند به نفع گردشگری ما باشد.
فاطمی، راه تحقق این مهم را تلاش برای ایجاد احساس امنیت گردشگران خارجی و تبلیغات مناسب برای پتانسیلهای گردشگری دانست و بیان کرد: ضروری است تبلیغات شایستهای در مقابل تبلیغات منفی که از سوی رسانههای خارجی برعلیه ایران میشود، صورت گیرد تا شاهد افزایش حجم گردشگران خارجی در کشور باشیم در غیر این صورت به دلیل کاهش آمار توریستها، صنعت گردشگری ایران دچار رکود میشود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه محدودیت سایر کشورها و تبلیغات منفی علیه گردشگری ایران دو عامل مهم در کاهش گردشگران است، خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم تبلیغ درستی از وضعیت فعلی ایران داشته باشیم و ایران را واقعی جلوه دهیم تبلیغات منفی علیه کشور کاهش مییابد .
فاطمی با بیان اینکه گردشگری در سه حوزه گردشگری گران، متوسط و ارزان تقسیم میشود، اظهار کرد: ایران از ابتدا تاکنون در گروه گردشگری متوسط قرار داشته اما با پیش گرفتن روند فعلی در زیرمجموعه گردشگری ارزان قرار میگیرد. این اتفاق در بلندمدت به نفع گردشگری کشور نیست و در صورت عدم برنامهریزی ممکن است مشکلاتی در آینده ایجاد کند.
منبع: ایسنا