کد خبر: ۵۳۷۳۲۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۲

خرازی: ترامپ عاشق ملاقات برای ملاقات است/ترامپ باید قبل از هر چیز خروج آمریکا از برجام را جبران کند

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در واکنش به پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا برای ملاقات با روحانی گفت: ترامپ عاشق ملاقات برای ملاقات است و به نتایج ملاقات‌هایش و سخنان متناقض خود چندان نمی‌اندیشد.
آفتاب‌‌نیوز :
سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در واکنش به پیشنهاد ترامپ برای ملاقات با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفت: به نظر می‌رسد آقای ترامپ عاشق ملاقات برای ملاقات است و به نتایج ملاقات‌های خود و سخنان متناقض خویش چندان نمی‌اندیشد.

وی افزود: ما با توجه به تجربه تلخی که از مذاکره با آمریکا و نقض مکرر تعهدات دولتمردان آن داشته‌ایم طبیعی است که ارزشی برای پیشنهاد وی قائل نباشیم.

خرازی خاطرنشان کرد: ترامپ باید قبل از هر چیز خروج آمریکا از برجام را جبران کند و نشان دهد که برای تعهدات اسلاف خود و قوانین بین‌المللی احترام قائل است.

به گزارش فارس، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دیروز (دوشنبه) در کاخ سفید و در کنفرانس خبری مشترک با «جوزپه کنته» نخست‌وزیر ایتالیا  از آمادگی خود برای دیدار با حسن روحانی هر زمان و بدون پیش شرط خبر داد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری از تمایل خود برای دیدار و مذاکره با رئیس جمهوری ایران خبر داد و اظهار داشت: «من و نخست‌وزیر موافقیم که به حکومت بی‌رحم ایران هرگز نباید اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای داده شود. هرگز.»

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «ما همه کشورها را تشویق می‌کنیم ایران را برای توقف همه فعالیت‌های شرورانه‌اش تحت فشار قرار بدهند.»

با این حال ترامپ در ادامه گفت که تمایل دارد با روحانی دیدار کند.

وی افزود: «من آماده‌ام با هر کسی دیدار کنم. من به ملاقات اعتقاد دارم.»

پس از اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا، «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور در گفتگو با  شبکه خبری سی ان بی سی تاکید کرد که او از درخواست  ترامپ برای دیدار با مقامات ایران حمایت می‌کند.

وی که پیش از این از شروطی 12 گانه برای ایران سخن گفته بود، یادآور شد: «ما قبلا هم گفتیم، رئیس جمهور به دنبال حل مشکلات است. اگر ایرانی‌ها نشان دهند که متعهد به تغییرات اساسی در نحوه رفتار با مردم خود هستند، رفتارهای خشونت آمیز را متوقف کنند و اینکه می‌توانند توافق کنند که وارد یک توافق هسته‌ای ارزشمند شوند که واقعا از تکثیر سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری کند، رئیس جمهور همانطور که گفت آماده است بنشیند و با آنها مذاکره کند.»

حمید ابوطالبی مشاور رئیس جمهوری ایران در واکنش به اظهارات ترامپ در حساب توئیتری خود نوشت: «احترام به ملت بزرگ ایران، کاهش خصومت ها و بازگشت آمریکا به برجام، هموارکننده مسیر سنگلاخ کنونی است؛ گفتگوی تلفنی روسای جمهور دوکشور در سازمان ملل در سال 1392،بر این باور استواربود که می توان با التزام به ابزار گفتگو در مسیر اعتمادسازی گام برداشت.

وی افزود: «برجام دستاورد التزام به گفتگو است؛ بایدآن را پذیرفت».

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران درباره تمایل آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران گفت: ممکن است بخش‌هایی از آمریکا آرزوهایی را مطرح کنند، ولی با توجه به شرایط موجود و اقدامات خصمانه آمریکا، خروج این کشور از برجام و ادامه سیاست‌های خصمانه آمریکا، تلاش برای فشار اقتصادی بر ملت ایران و تحریم‌ها، فکر می‌کنم شرایط برای چنین بحثی اصلا وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: با این آمریکا و این سیاست‌ها قطعا امکان گفتگو و تعامل وجود نخواهد داشت و آمریکا نشان داده و می‌دهد که غیرقابل اعتماد است و طرف مطمئنی برای هیچ کاری نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین