کد خبر: ۵۳۸۵۵۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱

زنگ خطر به صدا درآمده است/افزایش شیوع ایدز در هرمزگان

این روزها استان هرمزگان با شمار یکهزار و 264 نفر مورد ابتلا به ویروس اچ آی وی رتبه پنجم استان‌های آلوده ایران در شناسایی مبتلایان به بیماری ایدز را دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
به همین دلیل است که چند روز پیش معاون امنیتی و سیاسی استاندار هرمزگان میزان شیوع ایدز در هرمزگان را دو برابر میانگین کشوری اعلام کرد و گفت که «وقت آن رسیده است مردم را نسبت به این موضوعات آگاه کنیم تا شاهد افزایش آمار ایدز در استان نباشیم.»بهروز اکرمی در این باره به خبر گزاری مهر گفت: «انتقال ایدز از طریق آمیزش و موارد جنسی در هرمزگان نسبت به کشور دو برابر است و پیش‌بینی می‌شود تعداد مواردناشناخته عدد قابل توجهی باشد.»

آخرین گزارش‌ها از شیوع این بیماری نشان می‌دهد، کرمانشاه با 3 هزار و 597 مورد ابتلا به ایدز در رتبه نخست استان‌های پرخطر قرار دارد و بعد از آن کردستان با 528 مورد، آذربایجان غربی 357 مورد و ایلام با 117 مورد به ترتیب در رتبه‌های دوم، سوم، و چهارم استان‌های با میزان شیوع بالای اچ آی وی هستند. رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با « ایران» می‌گوید: هم اینک تعداد موارد مبتلایان به ویروس اچ آی وی در کشور 24 هزار نفر است البته اینها آمار موارد زنده تشخیص داده شده این بیماری است و آمارهای غیر رسمی، حکایت از ابتلای 5 برابر این تعداد یعنی نزدیک به 120 هزار نفر دارد. این روند افزایشی در حالی است که تنها یک سوم مبتلایان خدمات درمانی می‌گیرند و 2.5 تا 3 برابر قربانیان هنوز شناسایی نشده‌اند.

البته آخرین گزارشی که از سوی دکتر رضا صفری مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام شد، نشان می‌داد که نرخ بروز اچ آی وی تا سه ماهه اول سال 97 در این استان هزار و 264 مورد گزارش شده است که 72 درصد مبتلایان به این بیماری، مرد و 28 درصد زن هستند.

وی درباره اینکه آیا افزایش دو برابری ایدز در جمعیت عمومی اتفاق افتاده یا تعداد مبتلایان در جمعیت‌های پر خطر دو برابر شده است می‌گوید: شیوع ایدز در هرمزگان هر چند از میانگین کشوری بیشتر است اما دقیقاً دو برابر نیست. این عدد در جمعیت پر خطر مانند معتادان تزریقی، زنان کارگر جنسی، زندانیان و همسران معتادان تزریقی بالا رفته است و با توجه به اینکه گسترش ویروس اچ آی وی در جمعیت عمومی کمتر از یک درصد است بنابراین نمی‌توان گفت که اچ آی وی در جمعیت عمومی گسترش پیدا کرده است. او با اشاره به اینکه شیوع اچ آی وی در جمعیت پرخطر استان هرمزگان بالای 5 درصد است، اضافه می‌کند: شیوع موارد ایدز در این استان از 15 سال پیش ثبت شده است. نرخ شیوع نیز بر حسب جمعیت نسبت به میانگین کشوری عدد بالایی است بطوری که عدد کشوری شیوع ایدز تا سال 96، 44 در 100 هزار نفر است اما در استان هرمزگان شیوع ایدز 70 در 100 هزار نفر است. او به این نکته هم اشاره می‌کند که در کدهای ثبت شده مربوط به مبتلایان به اچ آی وی تعداد زنان کارگر جنسی مشخص نمی‌شود اما بطور کلی 27 درصد موارد آلوده به ویروس اچ آی وی مربوط به تماس جنسی است، 60 درصد اعتیاد تزریقی، 2 درصد انتقال از مادر به کودک و 10 درصد نیز به دلایل نامشخص آلوده به این ویروس شده‌اند. صفری در ادامه می‌گوید: سال گذشته حدود 300 میلیون تومان برای مبارزه با این بیماری در استان هرمزگان تخصیص داده شد که تنها 10 تا 20 درصد برنامه‌های ما را پوشش می‌دهد. خدمات آموزشی جمعیت‌های پرخطر، بیماریابی، برنامه‌های درمانی و تشخیصی، ارائه خدمات کلینیک سیار مانند طرح اتوبوس ایدز و راه اندازی کمپین‌های اطلاع‌رسانی از جمله خدماتی است که دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ارائه می‌دهد. البته خدماتی مانند کلینیک‌های سیار در نقاط مسافر خیز مانند قشم و کیش فعال‌ترند. به گفته وی، علت شیوع ایدز در استان هرمزگان دلایل مختلفی دارد. برای مثال در غرب استان به دلیل رفت و آمدهای بیشتر با حوزه کشورهای خلیج فارس و دسترسی آسان‌تر به جزایر این استان میزان ابتلا بالاست. در شرق استان نیز علت شیوع بالا ناشی از اعتیاد تزریقی و وجود قاچاقچیان سوخت و مواد مخدر است اما بطور کلی از لحاظ خطر ابتلا تفاوت معناداری بین این دو منطقه وجود ندارد.

دکتر سید احمد سید علی نقی دستیار پژوهشی رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران علت شیوع بالای ایدز در استان هرمزگان و رفتارهای پر خطر جنسی را بخاطر تبادل زیاد مسافر از مسیر دریایی می‌داند و به « ایران» می‌گوید: در تحقیقی که سال 88 بین ملوانان جنوب انجام دادیم از 400 نفر یک نفر مبتلا به اچ آی وی بود بنابراین در جمعیت‌های عمومی نگرانی نداریم و تست اچ آی وی باید در جمعیت کلیدی معتادان تزریقی، زندانیان، زنان آسیب پذیر، مردان آسیب پذیر، هموسکشوال و گروه‌های ترنس انجام گیرد.

او البته به این نکته هم اشاره می‌کند که متدلوژی افزایش شیوع ایدز به معنی بدتر شدن وضعیت نیست گاهی عدد شیوع به معنای بیماریابی بیشتر است که آمار را بالا برده است.

سید علی نقی می‌گوید: بررسی آمارهای سال 96 نشان می‌دهد شیب موارد ابتلا از طریق جنسی نسبت به اعتیاد تزریقی تند است 46 درصد مبتلایان مربوط به گروه سنی 25 تا 34 سال است که در سن 19 تا 20 سالگی آلوده شده‌اند.

منبع: روزنامه ایران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین