کد خبر: ۵۳۸۵۹۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵

وزیر خارجه آلمان: تجارت با ایران باید امکان‌پذیر باشد

وزیر امورخارجه آلمان با بیان اینکه تجارت با ایران باید کماکان امکان‌پذیر باشد، گفت: از شرکت‌های اروپایی که با ایران به‌طور قانونی تجارت می‌کنند، حمایت می‌کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
 هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان در گفت‌وگو با یک نشریه آلمانی گفت: ما مصمم هستیم  از شرکت‌های اروپایی که به‌طور قانونی در ایران فعالیت می‌کنند، حمایت کنیم و به سختی تلاش می‌کنیم که رابطه تجاری و اقتصادی (با ایران) امکان‌پذیر باقی بماند.

ماس ادامه داد: این موضوع ارتباطی به سود ندارد، بلکه در ارتباط با مردم ایران است که باید از توافق هسته‌ای منافعی کسب کنند. هرچند انتظاراتی نیز از ایران وجود دارد.

وی همچنین تاکید کرد که اروپایی‌ها در مقابل از ایران انتظار دارند که همچنان به تمامی تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند باشد.

کاخ سفید دوشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای از امضای فرمان اجرایی بازگشت تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران توسط رییس‌جمهور آمریکا خبر داد.

 در این بیانیه آمده است که از سه‌شنبه (هفتم اوت) تحریم‌های صنعت خودرو، طلا و ریال علیه ایران اجرایی می‌شود. مابقی تحریم‌ها هم که نفت و بانک مرکزی ایران را هدف قرار می‌دهد از روز پنجم نوامبر (14 آبان) اجرایی خواهد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است که ترامپ تراکنش‌های مالی دیگر کشورها با ایران را از نزدیک رصد می‌کند و افراد و یا نهادهایی که کار با ایران را کاهش ندهند خود را در معرض عواقب سنگینی قرار خواهند داد.

رییس‌جمهور آمریکا مشخصا به روند خروج شرکت‌های اروپایی از ایران اشاره کرده و گفته است: خرسندم که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی، قبل از این، از تصمیم خود برای ترک بازار ایران خبر داده‌اند و کشورهای متعددی هم گفته‌اند که واردات نفت خام ایران را کمتر یا قطع می‌کنند.

دونالد ترامپ در این بیانیه از کشورهای دیگر خواسته که با ادامه اینگونه اقدامات، ایران را در دو راهی انتخاب بین تغییر رفتار تهدیدآمیز و ثبات‌زا و بازگشت به آغوش اقتصاد جهانی یا ادامه مسیر رو به پایین انزوای اقتصادی قرار دهد.

ترامپ همچنین به امضای فرمان اجرایی بازگشت تحریم‌ها اشاره و تصریح کرده است که این کار را در راستای تصمیم 18 اردیبهشت خود که آمریکا از برجام خارج شده، انجام می‌دهد.

ترامپ در بخش دیگری از این بیانیه مدعی شده است که برجام توافقی وحشتناک و یکجانبه بوده که نتوانسته به هدف اولیه خود یعنی مسدود کردن تمام مسیرهای ایران به سمت بمب اتم، دست یابد.

رییس‌جمهور آمریکا در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود گفته است: ایران امروز تهدیدی است برای آمریکا و متحدان ما. آنها نظام مالی بین‌المللی را تضعیف و از تروریست‌ها و شبه نظامیان در سراسر جهان، حمایت می‌کنند.

رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است: دولت من تا امروز 17 دور تحریم مرتبط با ایران اعمال کرده که 145 شخص و شرکت را در بر می‌گیرد. از روز اعلام خروج آمریکا از برجام در مورخ هشت می، دولت من 38 هدف مرتبط با ایران را در شش گام مجزا تحریم کرده است.

همچنین مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در پیامی توئیتری با تکرار اداعاهای واهی آمریکا علیه ایران نوشت: 90 روز پیش رئیس‌جمهوری، ایالات متحده آمریکا را از توافق ناکام ایران خارج کرد. امروز تحریم‌ها علیه ایران مجدداً اعمال شد تا با فعالیت‌های بد آن مقابله کند. ایران باید از منابع این کشور برای کمک به شهروندان خود استفاده کند، نه حمایت از تروریست و تحکیم رهبری خود.

به گزارش ایسنا،محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان نیز در توییتر خود نوشت: دولت ترامپ می‌خواهد جهان بر این باور باشد که این دولت نسبت به مردم ایران دغدغه دارد.

وی ادامه داد: با این حال، نخستین تحریم‌هایی که دولت آمریکا مجددا وضع کرده، مجوز فروش هواپیماهای مسافربری بالای ۲۰۰ سرنشین را به بهانه‌های واهی لغو می‌کند که این موضوع شهروندان عادی ایرانی را با خطر مواجه می‌سازد. ریاکاری آمریکا حد و مرزی نمی‌شناسد.

ظریف در توئیت دیگری به مناسبت سالگرد بمباران اتمی ژاپن، نوشت: در چنین روزی در سال ۱۹۴۵، آمریکا به نخستین و تنها کشوری در جهان تبدیل شد که از بمب هسته‌ای استفاده کرد؛ آن‌ هم علیه مناطق مسکونی شهری. ۷۳ سال بعد همین کشور در حالی که زرادخانه‌های هسته‌ای خود را به صورت وسیعی توسعه داده، از اجرای تعهداتش در ان‌پی‌تی خودداری می‌کند. نظامی‌گری آمریکا همچون بی‌توجهی مطلق آن کشور به حیات انسان‌ها پایان نیافته است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین