کد خبر: ۵۳۸۹۲۱
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳

برای مدیریت افسردگی این 8 غذا را از دست ندهید

هر روز صدها هزار نفر در سراسر جهان با افسردگی مواجه می شوند. افسردگی به عنوان یک اختلال روانی با کمبود انرژی و مشکل در حفظ تمرکز و یا عدم علاقه به زندگی خود را نشان می دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل ازactivebeatخوشبختانه علاوه بر درمان های دارویی، شما گام های متعددی را می توانید بردارید تا به افسردگی مبتلا نشوید و یا حداقل علائم آن را کاهش دهید. غذاهایی که هر روز می خورید، می تواند بر وضعیت افسردگی شما تاثیر بگذارد:

کربوهیدرات ها: کربوهیدرات ها به سطوح قوی سروتونین مرتبط هستند و باعث افزایش خلق و خوی شما می شوند. خوردن غذاهای شیرین سالم مانند میوه ها، سبزیجات، غلات و حبوبات، نان های سبوس دار، و ... به بدن شما کربوهیدرات های پیجیده را وارد می کنند که در رفع علائم افسردگی و استرس بسیار موثرند.

ویتامین سی: این ویتامین فقط برای کاهش دوره سرماخوردگی استفاده نمی شود بلکه ثابت شده در کاهش علائم افسردگی نیز موثر است. ویتامین سی مانند کربوهیدرات ها نقش کلیدی در تولید سروتونین؛ هورمون مرتبط با شادی دارد. اگر می خواهید میزان مصرف ویتامین سی را افزایش دهید، غذاهایی مانند اسفناج، گریپ فروت، پرتقال و نخود را به رژیم تان اضافه کنید.

ویتامین ای: ثابت شده که سطوح پایین این ویتامین با اضطراب و افسردگی مرتبط است. این ویتامین نوعی آنتی اکسیدان است که باعث افزایش خلق و خوی می شود. نان، جو، زرده تخم مرغ، دانه ها و آجیل، روغن کانولا و ... سرشار از ویتامین ای هستند.

ویتامین دی: مطالعات نشان داده خطر ابتلا به افسردگی در افرادی که از کمبود ویتامین دی رنج می برند، شدیدا افزایش می یابد. در حالی که شما می توانید ویتامین دی را از غذاهایی مانند قارچ ها، آب پرتقال طبیعی، شیر، ماهی و ... دریافت کنید، باید این را بدانید که قرار گرفتن کافی و به میزان 10 تا 20 دقیقه در معرض نور خورشید، نیز سطح ویتامین دی را در خون شما افزایش می دهد.

اسیدهای چرب امگا 3: این اسیدها حاوی مزایای سلامتی بی حد و حصر هستند. سطوح پایین امگا 3 منجر به ابتلا به افسردگی می شود. این در حالی است که مصرف مقادیر کمی از این اسیدها می تواند تاثیر مثبت بر ذهن شما داشته باشد. مصرف ماهی های چرب، دانه های روغنی، آجیل، روغن کلزا، گردو و سبزیجات تیره رنگ، مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا 3 را به بدن شما می رساند.

پروتئین: غذاهای حاوی پروتئین، غنی از اسیدآمینه ای به نام تریپتوفان هستند که ممکن است در تولید سروتونین کمک کننده باشد. مصرف این غذاها به فرد احساس آرامش و انرژی می دهد. لوبیا، نخود فرنگی، گوشت گوساله، مرغ، ماست و ماهی سرشار از پروتئین هستند.

آنتی اکسیدان ها: توانایی حذف مولکول های مضر بدن را دارند. این مولکول های مضر که رادیکال های آزاد نامیده می شوند، اغلب مغز را هدف قرار می دهند. در حالی که هیچ راهی برای متوقف ساختن رادیکال ای آزاد از رسیدن به مغز وجود ندارد، آنتی اکسیدان ها یک راه عالی برای کاهش اثرات آنها در بدن هستند. سطح آنتی اکسیدان را در بدن تان با مصرف زردآلو، انواع توت، گوجه فرنگی، بروکلی، بذرها، کیوی، پرتقال، فلفل و ... افزایش دهید.

دانه های کامل: دارای فیبر بالا، ویتامین ها و اسیدهای آمینه هستند و اثابت شده به افزایش خلق و خو و کاهش علائم افسردگی کمک می کنند. برنج قهوه ای، دانه های غلات کامل، ماکارونی کامل گندم و نان های سبوس دار را وارد رژیم غذایی تان کنید.
آوای سلامت 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین