آفتابنیوز : آرش محبینژاد، اظهار کرد: در حال حاضر که نرخ دلار در بازار ثانویه به حدود ۹۰۰۰ تومان رسیده است قیمت قطعات تولیدی و تحویلی به خودروسازان همچنان بر مبنای دلار ۳۲۰۰ تومانی چند سال پیش محاسبه میشود.
وی با بیان اینکه برآورد ما این است که برای حفظ بقای صنعت قطعهسازی، قیمت قطعات تحویلی به خودروسازان باید بین ۸۰ تا ۱۴۰ درصد نسبت به قیمتهای فعلی افزایش یابد، ادامه داد: به دنبال افزایش قیمت قطعات، قیمت خودروهای تولیدی نیز باید اصلاح و خودرو از شمول قیمتگذاری دستوری که باعث ایجاد اختلاف فاحش در قیمت کارخانه و بازار خودروها شده است، خارج شود.
او در پاسخ به اینکه آیا در صورت افزایش قیمت کارخانهای خودروهای داخلی خریداری برای این محصولات وجود خواهد داشت!؟ اظهار کرد: احتمالا در آن صورت بازار خودرو به رکود میرود و دولت باید با اقداماتی همچون افزایش حقوق و دستمزد و پرداخت تسهیلات، قدرت خرید مصرفکنندگان را تقویت کند؛ ضمن آنکه در صورت افزایش قیمتهای رسمی، شاهد کاهش قیمتهای فعلی در بازار آزاد خودرو خواهیم بود.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی ادامه داد: در این زمینه در یکی دو هفته اخیر جلساتی را با مسوولان دولتی مربوطه از جمله وزیر اقتصاد و وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار و با تشریح وضعیت صنعت خودرو و قطعهسازی درخواستهای خود را برای عبور از این وضعیت عنوان کردهایم.
وی افزود: همانطور که در بسته جدید ارزی دولت نرخ ارز صنایع از ۴۲۰۰ تومان به حدود ۹۰۰۰ تومان بازار ثانویه افزایش یافته، قیمت فروش قطعات و خودروهای تولیدی نیز باید به همان نسبت افزایش یابد.
محبینژاد با بیان اینکه اخیرا نامهای نیز به رییسجمهوری برای آزادسازی قیمت خودرو و خارج شدن این محصول از شمول قیمتگذاری دستوری ارسال شده است، تصریح کرد: برآورد ما از جلسات برگزار شده در یکی دو هفته اخیر این است که مسوولان دولتی مربوطه با توجه به شرایط نسبت به ضرورت آزادسازی قیمت خودرو اقناع شدهاند.
وی اظهار کرد: ما به مسوولان مربوطه از جمله در وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردهایم که با شرایط فعلی و افزایش رخ داده در نرخ ارز و مواد اولیه، امکان ادامه فعالیت صنایع خودرو و قطعهسازی با قیمتهای فعلی وجود ندارد؛ مگر آنکه قیمتها متناسب با رشد نرخ ارز و دیگر هزینهها افزایش یابد.
در حال حاضر اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی به شدت افزایش یافته است. به عنوان مثال در حالی قیمت رسمی تندر ۹۰ حدود ۴۵ میلیون تومان است که قیمت بازار آن به حدود ۷۰ میلیون تومان رسیده است. در برخی خودروها نیز تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودروها به مرز ۱۰۰ میلیون تومان نزدیک شده است. به عنوان مثال قیمت خودروی مزدا۳ در حالی در بازار به حدود ۲۳۰ میلیون تومان رسیده که قیمت رسمی آن حدود ۱۴۳ میلیون تومان است.
ایسنا
دلیلی ندارد قیمتها متناسب با نرخ ارز افزایش یابد. مگر اینکه خودرو سازها کل قطعات خودرو را از چین تهیه کنند.
آقا من اسفند سال گذشته برای خودروی 207 ثبت نام کردم که در مرداد ماه 97 ماشین رو تحویل بگیرم
قیمت 207 کارخانه اون موقع 39 میلیون بوده . کارخانه تاکنون قیمی 207 دنده ای رو به 47 میلیون رسونده.
من یک پراید دارم و 20 میلیون موقع ثبت نام وام گرفتم . اگر پارسال پراید رو میفروختم و با وام 20 میلیونی که نقدا داشتم میتونستم همون بازار آزاد بخرم .
ولی تا خالا دعوتنامه هم برام صادر نشده چون بهانه الکی میارن تا قیمت رو آزاد کنن که در این صورت دیگه نمیتونم بخرم.
ولی نکته اینجاست که کارخانه سال گذشته قطعات و مواد اولیه را خریداری کرده و الان میخواد برای امثال من که مصرف کتننده واقعی هستیم گرانش کنه .آخه انصاف کو ؟ آخه این عین ظلم واقعیه.
من که کارمند شرکت خصوصی با حقوق 8 ماهه عقب افتاده و مستاجر از سر ناچاری ماشین خریدم چون نمیتونم خونه بخرم .
.
خواهشا منتشر کنید