کد خبر: ۵۴۲۱۸۴
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷

انبار می‌کنند یا احتکار؟

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه باید میان انبارداری و احتکار کالا تفاوت قائل شویم، گفت: سیستم توزیع وقتی با محدودیتی در تامین کالای مورد نیاز مواجه می‌شود، ناچار است کالا را با وقفه وارد بازار کند تا تعادل واقعی عرضه و تقاضا شکل بگیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
حاجتی در  نشست مشترک مدیران حوزه اقتصادی خوزستان که در حاشیه نمایشگاه هفته دولت در اهواز برگزار شد، با اشاره به شرایطی که تحریم برای کشور ایجاد کرده است، اظهار کرد: بسته تحریمی که توسط دولت در کشور در حال اجرا است، به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم نه تنها بر روی ارز، بلکه بر روی قیمت کالا و خدمات نیز اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اثرات مستقیم تحریم‌ها بر کشور، افزود: ارزی که وارد کشور می‌شد، یک بخش از آن صرف واردات محصولاتی و کالاهایی می‌شد که در کشور تولید نمی‌شدند. همچنین بخش دیگری از از ارز صرف واردات کالاهای واسطه‌ای می‌شد که خود باید در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری به منظور تولید داخل مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان تصریح کرد: محدودیت قیمت ارز و افزایش قیمت آن اثر مستقیمی در راه‌اندازی تجهیزات بسیاری از مجموعه‌ها، ساختمان‌های مسکونی و کارخانه‌های عظیم در کشور گذاشته است.

حاجتی با اشاره به بحث اینکه چرا اثرات افزایش قیمت ارز را بر روی لبنیات، نان و... مشاهده می‌کنیم، گفت: این مساله به دلیل آن است که اقتصاد یک امر به هم وابسته است. در اقتصاد ارتباط پسین و پیشین میان بخش‌های مختلف اقتصادی با ضرایب متفاوت وجود دارد و این مساله باعث می‌شود که اثرات افزایش نرخ ارز بر روی همه محصولات و خدمات مشاهده شود.

وی ادامه داد: وقتی یک موج تورمی از یک ناحیه بر اقتصاد وارد می‌شود، اثرات آن بر روی قیمت سایر کالا و خدمات مشاهده می‌شود و این مساله است که حتی شاهد افزایش قیمت کالا و خدمات تولید داخل نیز هستیم.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان عنوان کرد: از مسوولان درخواست دارم تا بحث احتکار و مسایل این چنینی را با وسواس بیشتری رصد کنند زیرا لزوما عرضه متناسب با تقاضا در بازار به معنای احتکار نیست. سیستم توزیع وقتی با محدودیتی در تامین کالای مورد نیاز مواجه می‌شود، ناچار است تا کالا را با وقفه وارد بازار کند تا تعادل واقعی عرضه و تقاضا شکل بگیرد، اگر این چنین عمل نشود، سیستم توزیع پاسخگوی نیاز واقعی در جامعه نخواهد بود. در این زمینه باید میان انبارداری و احتکار کالا در کشور و استان خوزستان تفاوت قائل شویم.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین