کد خبر: ۵۴۲۴۲۴
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰

لاریجانی: امکان سوال از رییس جمهور عمیق بودن تفکر دموکراتیک در نظام را نشان می‌دهد

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه در قانون اساسی طبق اصل ۸۸ آمده است که حداقل یک چهارم کل نمایندگان می توانند از وظایف رییس جمهور سوال کنند نشانگر عمیق بودن تفکر دموکراتیک در نظام جمهوری اسلامی است که بالاترین مقام اجرایی کشور خود را پاسخگوی ملت می‌داند و این ارزش بزرگی برای ملت ما است که همه مسئولین حتی در بالاترین سطوح خود را خادم ملت و پاسخگو در برابر ملت و نمایندگان ملت می‌دانند.
آفتاب‌‌نیوز :
 علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی امروز ضمن تبریک عید سعید قربان و عید سعید غدیر، بیان کرد: یاد شهدای بزرگوار شهید رجایی و شهید باهنر را گرامی می‌دارم. این افراد اسوه‌های مدیران انقلابی کشور بودند که سمت‌های مدیریتی حتی در بالاترین سطوح را صرفا وسیله‌ای برای خدمت به ملت تلقی می‌کردند.

وی در ادامه گفت: شهید رجایی صفت خود را فرزند مجلس و مقلد رهبری و خادم ملت می‌دانست و آراستگی روحی شهید باهنر او را به اسوه ادب و تواضع و فهم انقلابی در نظام اسلامی معرفی کرد. گرچه عمر مدیریتی این افراد کوتاه بود و جنایتکاران منافق آمریکایی نگذاشتند ملت ایران اما این دو بزرگوار در قلوب ملت ایران برای همیشه ماندگار شدند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هفته دولت را که به این مناسبت نامگذاری شده به رییس جمهور و اعضای دولت تبریک می‌گویم و امیدوارم در این شرایط حساس با تکیه بر میراث انقلابی شهدای ماندگار دولت علی رغم دشمنی‌های رذیلانه آمریکا سفینه انقلاب را با صلابت به اهداف مورد نطر امام (ره) و رهبری معظم و خواست ملت عزیز به ساحل امن و ترقی برسانند.

وی در ادامه گفت: برای حجاج بیت الله که این روزها به میهن اسلامی باز می‌گردند قبولی طاعات را آرزومندیم و اینکه امسال برای عزیزان امکان مناسبی برای انجام این فریضه الهی به وجود آمد از دولت عربستان سعودی تشکر می‌کنم.

لاریجانی تصریح کرد: همان طور که نمایندگان مستحضر هستند امروز سوال برخی از نمایندگان از رئیس جمهور در دستور کار مجلس است به ایشان و برخی از اعضای هییت دولت که در جلسه حضور دارند خیر مقدم عرض می‌کنم و ملاحظاتی در این زمینه تقدیم می کنم. نکته اول اینکه در قانون اساسی طبق اصل ۸۸ آمده است که حداقل یک چهارم کل نمایندگان می توانند از وظایف رییس جمهور سوال کنند نشانگر عمیق بودن تفکر دموکراتیک در نطام جمهوری اسلامی است که بالاترین مقام اجرایی کشور خود را پاسخگوی ملت می داند و این ارزش بزرگی برای ملت ما است که همه مسئولین حتی در بالاترین سزوح خود را خادم ملت و پاسخگو در برابر ملت و نمایندگان ملت می دانند.

لاریجانی خاطر نشان کرد: برای ملت ما که دوران طولانی سلطنت وابسته را تحمل کرده است و مسئولین رژیم شاهنشاهی بی اعتنا به پاسخگویی به ملت خود را مدیون و خاضع قدرت‌های بیگانه می‌دانستند یک شکوفایی سیاسی بزرگ است که با مجاهدت زیاد حاصل شده است. حال آنکه بعد از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از کشورهای منطقه هنوز گرفتار نظام‌های استبدادی و قبیله‌ای وابسته هستند و در این امر فاصله زیادی با نظام دموکراتیک اسلامی دارند.

وی در ادامه اظهار کرد: از نمایندگان که سوالاتی را مطرح می کنند و رئیس جمهور محترم می‌خواهم طبق ماده ۲۱۳ و ماده ۱۱۳ آیین نامه مطالب خود را بدون خروجی موضوعی از بحث که مسلتزم تذکر رئیس مجلس می‌شود بیان کنند. نکته سوم نیز رعایت انصاف و حد کلام فاخر است که در بیان رهبری معظم به حفط کرامت یکدیگر ظهور یافته است. از امام هادی (ع) که روز گذشته میلاد با سعادت ایشان بود نقل است که قلب دیگران چنان برای توست که قلب تو برای دیگران است.
 
به گزارش ایسنا، لاریجانی در پایان گفت: با رعایت اصولی که مذکور شد جلسه امروز می‌تواند کمال سیاست ورزی را در کشور نشان دهد و شرافتی در حکمرانی را تصویر کند. چون مستقیما مطالب در اختیار مردم قرار می‌گیرد در عین جدیت موضوعات مطروحه عواطف بردرانه و ادب دیوانی نظام را عیان کند ان‌شاءالله.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین