کد خبر: ۵۴۳۰۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۴
تلاش آمریکا برای گسترش دامنه تحریم

بانک‌های انگلیس از معامله با ایران نگرانند

آفتاب‌‌نیوز :

 به گزارش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در حال حاضر تعدادی از بزرگترین بانک‌های انگلیس از این می‌ترسند که در صورت خودداری از تعظیم در برابر فشارهای آمریکا برای قطع عملیات‌های بانکی خود در ایران با خشم دولت آمریکا مواجه شوند. مقامات آمریکایی به بانک‌هایی مانند RBS,HSBC و Barclays را که در آمریکا نیز فعالیت‌های اقتصادی دارند فشار وارد کرده‌اند تا همکاری‌های خود را با ایران متوقف کنند. در گزارش ایندیپندیت آمده که بانک «بارکلیز» در حال حاضر به مشتریان حقوقی خود گفته که سپرده‌هایی را که از معامله در ایران بدست آمده نخواهد پذیرفت. 

در همین خصوص یکی از مدیران مالی کمپانی AIM که شرکت آنها گردش‌ مالی مهمی در ایران دارد گفت: «بانک بارکلیز به ما گفته که تا زمانی که همکاری با ایران مایه نگرانی آنها باشد نمی‌تواند به عنوان بانک‌ ما کار کند ولی علت آن را به ما نگفته است». 

بانک HSBC نیز گفته که دیگر دلارهای ناشی از معامله با ایران را نمی‌پذیرد. 

یکی از اعضای هیت مدیره یکی از بانک‌های انگلیسی مذکور که به نام آن اشاره نشده در این خصوص گفت: «نتایج عدم همکاری با آمریکا در خصوص ایران کاملا آشکار نشده است ولی ما شکی نداریم که نمی‌خواهیم نتایج آن را بدانیم». 

یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز تائید کرده است که در طول ماه‌های گذشته ملاقات‌هایی بین تعدادی از مقامات آمریکایی با مقامات عالی‌رتبه بانکی انگلیس صورت گرفته است. بنا بر اظهارات این سخنگو در این ملاقات‌ها آمریکایی‌ها اطلاعاتی درباره خطر باقی ماندن ایران در سیستم بین‌المللی مالی در اختیار مقامات بانکی انگلیس قرار داده‌اند. 

تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از دسترسی ایران و کره‌شمالی به بازارهای مالی بین‌المللی در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های آمریکایی در طول یک‌سال گذشته در دیدار با روسای بانک‌های خصوصی و بین‌المللی به آنها در خصوص ریسک سرمایه‌گذاری در ایران هشدار داده‌اند. واشنگتن حدود دو ماه قبل بانک صادرات ایران را به اتهام همکاری و کمک به حزب‌الله لبنان‌ تحریم کرده بود. 

در نتیجه این تلاش‌ها تاکنون چندین بانک آسیایی و اروپایی روابط تجاری مالی خود را با ایران و کره‌شمالی قطع کرده‌اند. هرچند که واشنگتن تاکنون موفقیت‌هایی را در اعمال فشارهای اقتصادی بر تهران و پیونگ یانگ آورده است ولی تعدادی از کارشناسان بر این باورند که تلاش برای اعمال فشار بر ایران به شدت به منافع اقتصادی آمریکا خسارت وارد خواهد کرد.
 
بنابر گفته‌های کارشناسان اگر ایران معاملات نفتی خود را براساس یورو انجام دهد و فروش نفت براساس دلار را از دستور کار معاملات نفتی گسترده خود خارج کند اقتصاد آمریکا بیشتر از ایران متضرر خواهد شد. با وجود هشدار کارشناسان به سران آمریکا تعدادی از مقام‌های بانکی آمریکا پیش‌بینی می‌کنند که این کشور در ظرف ماه‌های آینده همکاری سایر بانک‌های ایرانی با موسسات مالی آمریکا را ممنوع اعلام خواهد کرد. اما گذشته از ضررهایی که بانک‌های آمریکایی در صورت اتخاذ چنین تصمیماتی خواهند دید کارشناسان همچنین هشدار می‌دهند که این اقدام برای کشورهای اروپایی و بانک‌های آنها نیز مشکلاتی را بوجود می‌آورد. 

آمریکا هدف خود از تحریم بانک‌های ایرانی کم‌کردن توانایی ایران در حمایت مالی از گروه‌های مبارز اسلامی در لبنان و فلسطین عنوان کرده است. افزایش تلاش آمریکا برای تحریم بانک‌های ایران و کره‌شمالی بعد از آن صورت می‌گیرد که جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا قانون حمایت از تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران را تا سال 2011 تمدید کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین