کد خبر: ۵۴۳۴۲۰
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۶

هشدار کمال خرازی به اروپا

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی به اروپا درباره پیامدهای جدی عدم انتفاع ایران از توافق هسته‌ای برجام هشدار داد.
آفتاب‌‌نیوز :
سیدکمال خرازی امروز در ملاقات آلیستر برت، معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا تصریح کرد: سه کشور اروپایی تاکنون نتوانسته‌اند اقدام لازم را برای تامین منافع ایران از برجام انجام دهند.

وی افزود: اعمال تحریم‌ها و فشارها و عدم اقدام سریع اروپا در اجرای تعهدات خود در قالب برجام تبعات جدی در پیش خواهد داشت.

خرازی در خصوص بحران یمن نیز با تاکید بر اینکه تلاش برای توقف بمباران‌ها از سوی عربستان ضروری است، گفت: اگر انگلیس خواهان پایان جنگ یمن است، باید از فروش سلاح به عربستان خودداری کند و از ائتلاف متجاوزان به یمن بخواهد به جنگ خاتمه دهد. این حق طبیعی نیروهای مردمی یمن است که در دولت آینده مشارکت داشته باشند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر اینکه «اروپا با حمایت از کشورهای حامی گروه‌های تروریستی، اشتباه بزرگی در سوریه مرتکب شد»، تصریح کرد: همکاری ایران با دولت‌های سوریه و عراق در مقابله با داعش و گروه‌های تروریستی، نقش مهمی در برقراری امنیت و ثبات در منطقه داشته است و اینکه برخی ایران را به بی‌ثبات کردن منطقه متهم می‌کنند، ناشی از سطحی‌نگری آن‌هاست.

وی ادامه داد: روند آستانه مسیر خوبی را در پایان دادن به ناآرامی در سوریه طی کرده است و همراه با مذاکرات ژنو، نقش موثری در یافتن راهکار سیاسی برای بحران سوریه از طریق تشکیل کمیته قانون اساسی خواهد داشت.

خرازی گفت: بایستی زمینه را برای برگزاری انتخابات آرام در سوریه فراهم کرد و به آرای مردم سوریه احترام گذاشت.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین با بیان اینکه زمینه‌های وسیعی برای همکاری بین ایران و انگلیس وجود دارد، تصریح کرد: با این حال، تحقق این همکاری‌ها مستلزم اعتمادسازی بین دو طرف است.

آلیستر برت هم در این ملاقات با بیان اینکه موضع انگلیس در قبال برجام کاملا از آمریکا متفاوت است، گفت: به دنبال یافتن مکانیسم اروپایی برای موفقیت برجام هستیم.

معاون وزیر خارجه انگلیس در این ملاقات گفت: نه تنها ایران، بلکه اروپا هم قربانی سیاست‌های غلط دولت آمریکاست.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه منطقه‌ای ایران گفت: ما به دنبال اعتمادسازی با ایران و تقویت همکاری‌های دوجانبه هستیم و بر تداوم گفت‌وگو و ارتباطات پارلمانی برای ایجاد اعتماد متقابل تاکید داریم.

معاون وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به موضوع یمن ادامه داد: ما نگران وضعیت بحرانی و شرایط زندگی مردم یمن هستیم و برای عبور از شرایط کنونی بایستی گفت‌وگوهای یمنی-یمنی پیگیری شود.

به گزارش ایسنا، برت با بیان اینکه «ایران شناخت خوب و تجربه طولانی در منطقه دارد و می‌تواند در حل بحران‌ها در منطقه کمک کند»، اضافه کرد: ما در مقایسه با آمریکا، شناخت بیشتری از منطقه داریم و برای پایان دادن به بحران‌ها آماده همکاری هستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین