کد خبر: ۵۴۴۳۴۷
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

ترکیه؛ آمریکا برای رهبری اقتصاد جهانی قابل اعتماد نیست

وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه گفت: جامعه جهانی باید در برابر تحریم‌ها و حملات مالی یکجانبه آمریکا متحد شود.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از اهوال، اقتصاد ترکیه در سال کنونی آسیب جدی دیده و لیر ترکیه حدود ۴۰ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است. از زمانی که آمریکا با افزایش تعرفه‌ها و تحریم‌های خود ترکیه را به دلیل بازداشت یکی از اتباع خود جریمه کرد، لیر ترکیه کاهش ارزش شدیدی داشته است.

برات آلبایراک- وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه گفت: این یکی از ناامیدکننده‌ترین لحظات در تاریخ بین روابط ترکیه و آمریکا است و دولت ترامپ به یکی از اعضای ناتو حمله اقتصادی کرده است. آلبایراک که داماد اردوغان نیز هست گفت کاهش ارزش لیر بیش از آن که به خاطر اشتباهات حکمرانی باشد ناشی از حملات و تبلیغات منفی دشمنان به سیستم مالی ترکیه است.

وی افزود: یک نکته مهم این است که هیچ کدام از شاخص‌های کلان اقتصادی نمی‌تواند کاهش ارزش لیر در ماه گذشته را توجیه کند و در این مدت، سیستم بانکی و مالی ترکیه اصلاحات ساختاری را تجربه نکرده است.

با این حال منتقدان معتقدند که دخالت‌های اردوغان-رئیس جمهور- باعث کاهش استقلال بانک مرکزی شده است. علاقه نداشتن اردوغان به نرخ بهره کاملا روشن است و یکی از دلایل ناکامی بانک مرکزی در افزایش نرخ بهره با وجود تورم بالا محسوب می‌شود.

آلبایراک در بخش دیگری از سخنان خود از جامعه جهانی خواست تا در برابر تحریم‌های آمریکا با یکدیگر متحد شوند.

ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین