کد خبر: ۵۴۴۳۵۷
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲

به رغم ادعاهای ترامپ و پمپئو، مدرکی از همکاری ایران با القاعده وجود ندارد

در حالی که دولت دونالد ترامپ مدعی وجود ارتباط میان ایران و القاعده است، نتایج مطالعاتی که به تازگی منتشر شده، حاکی از آن است که مدرکی بر همکاری ایران و القاعده در حملات تروریستی وجود ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از خبرگزاری رویترز، بررسی اخیری که از سوی اتاق فکر "آمریکای نوین" صورت گرفته نتیجه گیری کرده است که مدرکی از همکاری ایران و القاعده وجود ندارد.

این مرکز تحقیقاتی بررسی های خود را بر مبنای اسناد به دست آمده در مخفی گاه اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده پس از کشته شدن او به دست نیروهای آمریکایی در سال 2011 صورت داده است.

نتیجه گیری این موسسه آمریکایی اما با ادعا های دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه دولتش تناقض دارد. این دو مقام آمریکایی مدعی شده اند که ایران در حملات 11 سپتامبر به برج های دو قلو با القاعده همکاری کرده است.

نلی لاهود، کارشناس مسائل القاعده و مولف این تحقیقات تصریح کرد: اسناد به دست آمده از مخفی گاه بن لادن از جمله سندی 19 صفحه ای که تا نوامبر گذشته منتشر نشده بود، نشان می دهند که ایران مخالف حضور شبه نظامیان القاعده در خاک خود بوده است.

لاهود اظهار کرد: ایران در ابتدا تا جایی که می توانست به عنوان یک کشور سوم با این مساله برخورد کرد، اما پس از آن که آنان ممنوعیت هایی همچون برقراری تماس تلفنی را نقض کردند، عده ای از اعضای القاعده همچون اعضای خانواده بن لادن را دستگیر کرد.

این بررسی ها همچنین نشان می دهند که القاعده بی اعتمادی شدیدی نسبت به تهران داشته است.

بر مبنای این بررسی ها، پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003، تمهیدات ایران علیه اعضای القاعده شدیدتر شد و آنان از خروج از کشور نیز منع شدند.

یکی از اعضای القاعده در این سند به تاریخ ژانویه 2007 نوشته است: مسئولان ایرانی تصمیم گرفتند که برادران ما را به عنوان اهرم فشار نزد خود حفظ کنند.

لاهود که از زمان انتشار نخستین دسته از سندهای بن لادن در سال 2012، آن ها را مورد مطالعه و بررسی قرار داده، اظهار کرد: به دنبال مدرکی از ارتباط عملیاتی میان ایران و القاعده در حملات تروریستی بودم اما چیزی پیدا نکردم.

ترامپ و پمپئو مدعی شده اند که تهران باالقاعده روابط نزدیکی داشته است.

ترامپ در زمان اعلام خروجش از توافق هسته ای ایران در ماه مه گفت: ایران از مقامات و شبه نظامیان تروریست وابسته به گروه هایی همچون القاعده حمایت می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز یک هفته پیش از آن در سخنرانی خود گفت: امروز از مردم ایران می پرسیم آیا می خواهید کشورتان به عنوان همدست توطئه های حزب الله، حماس، طالبان و القاعده شناخته شود؟
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین