کد خبر: ۵۴۵۴۵۶
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
رییس شورای شهر سرپل‌ذهاب:

تعهدات مسئولان عملی نشد/ برخی زلزله‌زدگان حاضرند، برای ساخت خانه‌هایشان کلیه بفروشند

رییس شورای شهر سرپل‌ذهاب گفت: بدلیل گرانی مصالح ساختمانی، بسیاری از مردم فقط اسکلت خانه‌ را بالا برده‌اند و بقیه کار متوقف شده‌است.
آفتاب‌‌نیوز :
سید مجتبی جاسمی (رییس شورای شهر سرپل ذهاب)، در رابطه با آخرین وضعیت زلزله‌زدگان کرمانشاه بیان داشت: وضعیت سرپل ذهاب با توجه به اینکه زمین‌لرزه مدام تکرار می‌شود، خوب نیست و مردم را از لحاظ روحی و روانی به هم ریخته است و وضعیت بسیار نامساعدی دارند.

او تصریح کرد:‌ همچنین بدلیل گرانی مصالح ساختمانی، بسیاری از مردم فقط اسکلت خانه‌ را بالا برده‌اند و بقیه کار متوقف شده‌است.

جاسمی با اشاره به اینکه مردم توان ادامه ساخت ندارند، گفت: از طرفی بسیاری از ستادهایی که به این منطقه آمدند، بنرهایی را در شهر نصب کردند؛ مبنی بر اینکه تا آخر با مردم زلزله‌زده هستیم. متاسفانه بسیاری از این ستادها در مناطق نماندند و اعلام کردند که می‌خواهیم از منطقه برویم و پرونده‌ها را تحویل بنیاد مسکن می‌دهیم، از طرفی قرار شده بود به مردم آهن بدهند، اما بسیاری از مردم آهن تحویل نگرفتند، در مجموع تعهداتی که قرار بود؛ عملیاتی شود به جایی نرسیده است.

وی گفت: همچنین بعید می‌دانم که اکثر مدارسی که تخریب شده بود، تکمیل شده باشند. بیشتر مدارس در حال ساخت هستند، اما اول مهر تکمیل نمی‌شوند، البته  شاید چند مدرسه به صورت نمادین افتتاح شود.برای بسیاری از مدارس از کانکس استفاده می‌شود از طرفی بسیاری از مستاجرین که قرار بود، زمین تحویل بگیرند همچنان زمین تحویل نگرفتند.

رییس شورای شهر سرپل‌ذهاب در رابطه با وضعیت بهداشت شهر گفت: بهداشت اصلا مناسب نیست، شهرداری هنوز پولی به ما نداده است که کاری انجام دهیم، ای کاش وزارت کشور بگوید؛ برای شهری مثل سرپل ذهاب چه خدماتی را ارائه کرده است.

جاسمی گفت: قرار بود که شهرداری مجوز ساخت خانه‌های تخریبی را بدهد و وزارت کشور هزینه مجوزها را به شهرداری بدهد، اما متاسفانه هیچ پولی برای این کار داده نشده است. امکانات شهرداری فرسوده و متعلق به زمان بازسازی است. از طرفی شهرداری بدهی بالغ بر دو میلیاردی دارد و از طرفی هم هیچ اعتباری به شورا داده نشد، حتی یک تانکر، لجن‌کش و آب‌پاش به ما ندادند؛ علاوه بر این هیچ بودجه‌ای هم به ما تعلق نگرفت.

او افزود: مردم با هزینه‌های خود آواربرداری کردند، برای هر آواربرداری از هر خانه نزدیک به دو میلیون تومان هزینه برای اجاره بیل مکانیکی و کمپرسی پرداخت کردند تا کار آواربرداری انجام شود. بنیاد مسکن باید این کار را انجام می‌داد، اما متاسفانه اعلام کردند که نمی‌توانیم و مردم کرمانشاه با قرض و وقوله کار آواربرداری را انجام دادند.

جاسمی گفت: مردمی هستند که حاضرند کلیه خود را بفروشند تا کار ساخت و ساز را انجام دهند؛ این درد است. زلزله‌های پی در پی، روح و روان مردم را به هم ریخته است. قرار بود که به مردم تیرآهن بدهند، ولی بعد اعلام کردند که هیچ تیرآهنی حمل نشده است.

رئیس شورای شهر سرپل ذهاب گفت: ۲۰ درصد مردم در خانه‌ها زندگی می‌کنند، شاید هم کمتر. زلزله‌هایی که اتفاق می‌افتد باعث شده که همین ۲۰ درصد دوباره به کانکس‌ها برود. اسکلت بسیاری از خانه‌ها با زحمت بالا رفت، اما همین طور رها شده است. قیمت ملک نیز پایین آمده و بسیاری با همین قیمت‌ها خانه‌های خود را فروختند و به کرمانشاه مهاجرت کردند و با این پول ناچیز در کرمانشاه خانه رهن کردند.

جاسمی گفت: یکی از مشکلات بحث بیکاری جوانان تحصیل‌کرده در شهرستان سرپل‌ذهاب است، متاسفانه این امر بیداد می‌کند، مشکلات شهرک صنعتی نیز مطرح است که در ان تعدادی هم کشته شدند، متاسفانه هیچ کار عملیاتی و اجرایی صورت نگرفته است و موجب بیکاری جوانان شده است.

او افزود: بنیاد مسکن باید از جوانان تحصیلکرده شهرستان استفاده می‌کرد، اما این اتفاق نیفتاد. برخی از مسئولان بنیاد مسکن حتی جواب تلفن نمی‌دهند تا بتوانیم مشکلات مردم را منعکس کنیم. برخی مسئولان شهر هم برای حفظ سمت خود از اینکه بگویند در این شهرستان چه می‌گذرد امتناع می‌کنند. متاسفانه آنها به وظیفه ذاتی خود عمل نکرده‌اند.

رییس شورای شهر سرپل‌ذهاب خاطرنشان کرد: منکر خدمات دولت نیستیم، اما بررسی کنند چند بند از مصوبات جلسات اجرایی شده و خروجی داشته است. اکثر روستاهای سرپل‌ذهاب آب آشامیدنی ندارند و با تانکر به آنها آبرسانی می‌شود؛ همچنین ۸۰ درصد از زیرساخت‌های شهری تخریب شده و آسیب دیده است. مردم سرپل با کمبود ماسه مواجه هستند، اما بدلیل تخریب کارخانه سنگ‌شکن شهرداری تامین آن امکانپذیر نیست.

منبع: ایلنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین