کد خبر: ۵۴۸۱۴۴
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴

آمریکا: اگر اسد کارشکنی کند تحریم‌های شدید در راهند/نیمی از سوریه در دست ما و شرکایمان است!

آمریکا تهدید کرد که اگر بشار اسد در روند سیاسی سوریه کارشکنی کند، این کشور تحریم‌های شدیدی را علیه دمشق اعمال خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از شبکه اسکای نیوز، جیم جفری، نماینده آمریکا در سوریه گفت: اگر دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از همکاری درباره بازنویسی قانون اساسی برای برگزاری انتخابات کوتاهی کند، ما با کشورهای اروپایی و آسیایی و خاورمیانه برای اعمال تحریم‌های بین‌المللی شدیدتر تلاش خواهیم کرد.

وی ادعا کرد: اگر نظام سوریه این کار را بکند، ما می‌توانیم به همان روشی که با ایران قبل از ۲۰۱۵ برخورد کردیم با تحریم‌های بین‌المللی شدید این کار را با سوریه نیز بکنیم. حتی اگر شورای امنیت تحریم‌ها را تصویب نکند ما از طریق اتحادیه اروپا و هم‌پیمانان آسیایی‌مان این کار را خواهیم کرد و بعد از آن کار اصلی ما این است که زندگی را برای این نظام "سرکش" بدتر از قبل کنیم و کاری کنیم که روس‌ها و ایرانی‌ها که این آشوب را به وجود آورده‌اند از آن فرار کنند.

جفری گفت: توافق اخیر ترکیه و سوریه به ممانعت از حمله ارتش سوریه به ادلب، آخرین منطقه بزرگ تحت سیطره شورشیان منجر شد. سقوط هواپیمای روسیه توسط سوریه که به اشتباه انجام شد، فرصت را برای فشار جهت اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت درباره پایان درگیری در سوریه ایجاد می‌کند.

وی گفت: غنیمت شمردن فرصت دیپلماتیک برای اجرای قطعنامه شورای امنیت به دلیل تحولات اخیر بسیار لازم است چراکه طرف‌های مختلف در سوریه یعنی آمریکا، روسیه، ترکیه، ایران و اسرائیل به مرحله نزدیک به برخورد نظامی نزدیک شده‌اند.

وی تأکید کرد: نیروهای آمریکایی تا زمان شکست نهایی داعش در سوریه باقی می‌مانند. این تنها مأموریت نظامی آمریکاست.

جفری افزود: نظام بشار اسد می‌تواند فکر کند که در جنگ پیروز شده است اما در حقیقت تنها کنترل نیمی از خاک سوریه را در دست دارد و نیمی از ساکنان تحت کنترلش نیستند. نیم دیگر سوریه در دست هم‌پیمانان آمریکا از جمله ترکیه‌ای‌ها و کردهاست. نظام بشار اسد اقتصاد واقعی ندارد و نمی‌تواند به منابع سوخت و گاز دست یابد. آمریکا برای فشار بر ایرانی‌ها جهت ترک سوریه فشار می‌آورد. ایران برای حضور نظامی در سوریه در دراز مدت تلاش می‌کند.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین